Nemo Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 180 grader feil , vil jeg påstå den ikke starter heller. En jeg jobbet sammen med fikk overhalt motoren på verksted. Boring med fullt tilbehør. Da moteren ble testet i båten etterpå startet den dårlig, men den startet. Den fikk ikke opp farten på båten og kort sagt var den verre en før den ble innlevert til reparasjon. Etter mye feilsøking -verkstedet tok motoren ut av båten og inn på verkstdet - ble det konstantert at tenning var 180 garder feil. Og verkstedet sa at den gikk på tross av at den ikke skulle gå. Etter at tenning var riktig justert var motoren som "ny ". Eieren hadde den i flere år og den var fortsatt i båten da den ble solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 det er jo fort gjort å feile når man setter på pompa pga skråskjerte spor på tannhjulet.kan kanskje bli både ei og to tenner feil.kan dette hentes inn ved å vri pompa? Man kan ikke justere dett ved å vri på pumpa, men jeg har en mistanke om at man kan se begge merkene med pumpa på plass. Skal sjekke på min motor som sagt. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 dette begynner å ligne det som jeg frykter.vet du hvordan de fant ut at den var 180 grader feil?Har jeg muligheten til å justere dette selv? Begge merkene? er de 180 grader i forhold til hverandre, slik at man kan ta feil? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Din motor er nok ikke 180 grader feil. Den jeg snakket om gikk mye dårligere, i så fall ville du vel oppnådd mer en 1400 - 1500 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 får ikke ro i kroppen.skal ta meg en tur ned i båten for å sjekke det jeg kan.snakkes Sitér dette innlegget Link to post
Frøya12 Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei. Du finner servicehåndboken til motoren din i dokumentarkivet på Baatplassen.no/Dokumentarkiv/Motorer/ Ford 27xx. På side 40 alt om tenningsjustering. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 da er jeg tilbake igjen:) da jeg hadde turnet motoren slik at merkene stod riktig på pompa, viste svinghjulet 25 grader.det er for mye. det står i boka 24 grader, men etter litt snoking på nettet, justerte jeg den til 23 grader.et jæ.... arbeid når man ikke har assistent:)mye hopping frem og tilbake. så skulle jeg sjekke olja på dieselpompa. da fikk jeg hakeslepp. da jeg åpnet nivåpluggen, tappet jeg av ca 2 dl med en blanding av 70% diesel og 30% olje.hvordan kan dette skje? og hva er resultatet? har vært flink med å skifte olje på pompa en til to ganger pr sommer. noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Det var bra at merkene er rett innstillt. Det er ikke sikkert den går best på 23 grader. Spurte Sabb Motor om dette og de sa at det kunne variere ca 2 grader. De brukte å stille den "der den går best", da vil det også være minst røyk ved oppstart. Men røyk blir det uansett. Det skal komme diesel i dieselpumpa, derfor må den sjekkes innimellom. Det er diesel som smører stemplene i dieselpumpa og derfor skal det lekke litt diesel forbi. Det er bare å tappe av blandingen og fylle på ny olje til nederste nivået. Når det renner ut når du åpner øverste nivåskrue er det tid for å skifte olje. Håper dette var oppklarende. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 tusen takk Nemo :) Ble lettet nå. dette med turboen.skal den kvine mest i starten eller mot slutten når man gir full guffe fra null til max fart? Siden jeg ikke har sort røyk ved full guffe, kan det være at den ikke får nok diesel?tror nemlig den jæ.... røykbegrenseren kødder med meg.vurderer å koble den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Bare hyggelig å kunne gi noen tips. Når det gjelder røykbegrenseren har jeg ikke set det montert på denne motoren. Lurer på hvordan den ser ut og hvordan den virker. Har du bilder? Turboen skal jo hyle, men det er vanskelig å vite om det er rett eller om den hyler for mye. Når du har 2200 rpm vil ikke turboen ha fullt turbotrykk. Er dette en ny turbo eller er det samme årsmodell som motoren? Det vil jo avklare noe hvis du måler turbotrykket. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 røykbegrenseren er bare eb kloss som er montert på toppen av pompa.den står direkte på mateskruen på pompa.når den får turbotrykk, via en slange som kommer fra en nippel på innsuget, åpner den for mere diesel via mateskruen på pompa.det nytter altså ikke å gi full guffe med hendelen, hvis du ikke har turbotrykk. dette førte til at jeg , i sommer, ikke fikk mer enn 1900 omdr. det som da var feilen, var at nippelen på innsuget, var tett. turboen er nok av samme alder som motoren, men den er tait og fin. ingen slakk av betydning. skal montere et nytt manometer for turbotrykk.den jeg har viser bare 0.5bar. usikker på om det er manometret som er feil eller det ikke er mere trykk .skal jo ha 0.9bar ved full guffe. siden jeg ikke får mere enn 2200 omdr, så vil jeg jo ikke ha fullt trykk heller. kan det være at han ikke får nok diesel? for stor propell eller turboproblem skal jo gi sort røyk og det har den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Nå har jeg gått ut fra at du har turbo og mellomkjøler, men er usikker når du sier at turbotrykket skal være 0,9 bar. I min instruksjonsbok er turbotrykket oppgitt til 1,23 bar når motoren har mellomkjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 stemmer at jeg har turbo og mellomkjøler. når jeg sier 0.9bar, er det fordi de på kd-trading sa det.hvis det stemmer som du sier, så har jeg mindre turbotrykk enn jeg trodde. kan vel ikke øke så mye på bare 200-300 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 I fob med turbotrykket, er det viktig å kontrollere at det ikke er noen form for lekkasje på trykksiden etter turbo. Skal bare er ørliten lekk til , og trykket synker ! Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 dersom det er lekasje i mellomkjøler, hvordan avsløre dette? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Du kan laste ned instruksjonsboken fra nettet, rett fra dokumentarkivet. Legger ved linken Ford 2704 Nå kan du slå opp på side 36 og der står turbotrykket for de forskjellige utgavene av motoren. Håper det går greit med nedlastingen. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Uten at eg har fintenkt på det, kan det vel tenkast at ein firesyl., firetakts motor kan gå med 180 grader feil tending. Likeså ein tosyl., totaktar. Eg har ved eit høve greidd å starte ein firetaktar feil veg. Den gjekk på eit vis, men røyken kom ut gjennom innsuginga. På den var det ikkje turbo. Det skjedde mens eg var maskinist på ein lokalrutebåt. Der var berre ein hjelpemotor og når startaren svikta måtte vi finne på anna råd for å få stramum. Derfor var det slik anlagt at vi kunne starte med "snor". Eit tau vart snurra rundt ein litt stor flens mellom motor og aggregat, vidare gjennom hol i dekk og til nokken på vinsjen, som vart dreven av hovedmotoren. Så var det berre å vinsje motoren igang. Ein motor på 100-150 HK. Det er viktig å kunne inprovisere. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 dersom det er lekasje i mellomkjøler, hvordan avsløre dette? Går ut fra at du tenker på om ladeluftkjøler lekker luft og ikke tenker på vannlekkasje. Det er ikke så lett å se det. Jeg hadde en lekkasje og oppdaget det ved å koble til måler for turbotrykk. Var heldig med å finne feile, bare en løs skrue. Ellers kan du bruke samme metode som sykkelslange, ta litt såpevann rundt der det kan lekke. Tenker mer på røykbegrenseren, den må jo være ganske følsom for å styre dieselmengden. Ser jo det at faren kan være at noe går tregt og den dermed ikke vil gi nok diesel. Det ville vert interessant å vite mer om den. Kanskje den vil redusere røyken ved oppstart på min motor også? Jeg har ikke funnet noe om dem på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 skal jo ha 0.9bar ved full guffe. siden jeg ikke får mere enn 2200 omdr, så vil jeg jo ikke ha fullt trykk heller. joa. Med mindre det er noe spesielt med denne motortypen , så er det normalt med fullt turbotrykk allerede godt under 2000rpm.- Eller? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lind Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 var nede i båten og mekka litt.skifta til ny matepompe og justerte tenninga.den stod på 25 og det er jo for mye, så jeg satte den til 23. starta opp og kasta tampan. fikk 17.5 knop, max 0,5 bar turbotrykk, ingen sort røyk , ingen returdiesel fra dysene og bare 2250 omdr. Når det gjelder røykbegrenseren, så er den avhengig av turbotrykk for å virke. den reduserer ikke røyk ved oppstart.bare ved pådrag. når turbotrykket øker, så trer den mer og mer i kraft.vil ikke anbefale deg å montere en slik.når jeg finner ut hvordan den demonteres, så er den vekk. tror den spiller meg ett puss. når det gjelder retur fra dysene, så har alle fortalt at det skal komme diesel rennende ut.det gjør det ikke. hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 hei hvis det ikke er diesel i retur kan det jo bare være 2 ting for lite diesel eller for lite trykk uansett vil jo motor gå dårlig, hadde jeg hvert deg hadde jeg fått av den røykbegrensern først som sist. Kan jo hende feilen er der Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 når det gjelder retur fra dysene, så har alle fortalt at det skal komme diesel rennende ut.det gjør det ikke. hvorfor? Nei, hvorfor alle har fortalt deg dette aner jeg ikke! Det er i alle fall ikke alltid sant! Noen motorer benytter returdiesel til kjøling av dyser og pumpe, disse har mye dieselretur. Mens andre ikke gjør dette, og har knapt nok returdiesel i det hele tatt. Jeg spurte Sabbforhandleren her jeg bor om hvilken mengde diesel som var vanlig på en Sabb 2H jeg hadde dengang. Svaret var ca to teskjeer i uka, om jeg brukte den mye! Så det er ikke alltid det er så mye returdiesel nei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tb55 Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 På min motor, som delvis var hjemmemekket hva turbo angår, var det brukt en gummislange som skjøtestykke mellom turbin og manifoil. Her var det oppstått en lekkasje på gummislangen som delvis var begynt å gå i oppløsning av olje og skjæring fra slangeklemme. Dette ga en lekkasje som resulterte i ca 200 omdr. på motor. Jeg kunne kjenne lekkasjen godt med hånden når motor gikk på full last. Vet ikke om det er normalt at dysene ikke gir retur på full guffe, men det kan jo se ut som at forlite diesel kan være en årsak til at turbotrykket ikke kommer opp. Det er ikke nok med turtall på motoren, du må forbrenne diesel i tillegg for å få nok gass til å drive blåseren . Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 fikk 17.5 knop, max 0,5 bar turbotrykk, ingen sort røyk , ingen returdiesel fra dysene og bare 2250 omdr. Det virker som turbotrykket er for lavt. Nå husker ikke jeg hva min har på det turtallat, men tror det var rundt 0,8 bar. Noterte en gang hva trykket var på forskjellige turtall, finner ikke det igjen nå. Og holder på med å skifte fleksible motorlabber, så det tar en stund til jeg får prøvetur. Hifo nevnte at turbo burde ha fullt trykk tidligere, han kjenner jo godt til turbo og motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 tror det ender med demontering av røykbegrenser. skal sjekke slangen mellom turbo og mellomkjøler. mener også at det tyder på for lite diesel. skal ringe kd-trading i morgen for å høre om det skal være returdiesel fra dysene og hvor mye. uansett, så tror jeg røykbegrenseren blir demontert.en ting mindre som kan kødde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.