Nemo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Jeg har nok vert for opptatt av å begrense røyk ved oppstart at når jeg så leser om en røykbegrenser går tankene automatisk til røykproblem ved oppstart. Det var fint at du påpekte dette. Og da blir det nok ingen røykbegrenser på meg. Jeg har ikke sjekket mengden returdiesel fra dysene, tror det er lite. Luftlekkasje, det blir ofte brukt noen tynne slanger mellom turbo og mellomkjøler og videre til innsug på motoren. Når disse blir gamle, lekker de ofte luft og du mister turbotrykk. Mine var dårlige og ikke helt tette så det ble satt på nye slager av en tykkere type. De ble kjøpt hos Kings, det er vel det som nå er KD-Trading. Disse slangene er mye mer holdbar. For noen år siden monterte jeg et instrument fra Wema som viser eksostemperaturen. Det hadde vert nyttig nå på din motor. Temperaturen forteller om belastningen på motoren. Er det stor belastning blir det mange grader på eksosen, men er det riktig dom du tror at motoren ikke får nok diesel, ville temperaturen vert noe lavere. Da under forutsetning av at motoren får passe luft til dieselmengden den får. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Hva er max rusningsturtall nå? Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Max rusningsturtall er ca 2800 omdr. tør ikke gjøre annet enn å ruse den opp og så fort ned igjen. snakket med kd-trading, og de sa at retudiesel fra dysene, skulle jeg ha. de mente jeg burde sjekke turboen da 0.5 bar er ca halvparten av det den skal ha. Men etter som jeg forstår, så er det en rundans som dette : turbotrykket blir avgjort ut fra hvor mye eksos motoren klarer å presse ut.eksosmengden blir avgjort av dieselmengden og røykbegrenseren er avhengig av turbotrykk for å kunne gi mere diesel som igjen gir mere eksos og dermed høyere turbotrykk.dette er vel hva som skjer normalt.stemmer ikke dette? er mer og mer sikker på at det er røykbegrenseren som kødder. når det blir bedre vær, så skal jeg prøve å tvangskjøre røykbegrenseren på max. da tenker jeg man får endel svar. begynner å bli kraftig lei, men det er jo litt gøy også :) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Hvordan ser du for deg at den kan starte uten kompresjon? Med 180 grader feil får den innsprøytningen med stempelet i bunn, den må i så fall starte på restene av dette når den kommer på topp. Men min erfaring med diesler er at med kun noen få grader feiltenning så starter den rett og slett ikke. Og absolutt ikke med 180 grader feil! Dette skjedde med meg på en Ford 7,3 V8. Gjekk fint på tomgang. Et sant helv... å starte. Og meget slapp. 180 grader + - en tann feil. Så om det ikke er alt for stor forskjell på en 6'er og en 8'er så går den nok men dårlig og ryker masse. Få av register dekselet og still opp på nytt. Så bør du ha et spesial verktøy for å få pumpa til rett innsrut tidspunk. Da starter den nok.. PS : Har ikke lest heile tråden Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Gudrun Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Min gode venn Mike hos Lancing Marine i Uk sender dette svaret: HI, 2800 free RPM should allow full power up to about 2450, so that's about right If he is only getting 0.5 bar boost at full throttle at 2200RPM, I guess fuel delivery is low, so loosen off the locknut on the fuel screw on the top of the pump and unscrew the screw about half a turn and re-lock. This can be repeated if RPM stays below 2450 and boost is below 0.8 bar. If this adjustment makes no difference, it is because there is a restriction in the low pressure fuel supply. Regards, Mike Bellamy, Lancing Marine, www.lancingmarine.com Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Men etter som jeg forstår, så er det en rundans som dette : turbotrykket blir avgjort ut fra hvor mye eksos motoren klarer å presse ut.eksosmengden blir avgjort av dieselmengden og røykbegrenseren er avhengig av turbotrykk for å kunne gi mere diesel som igjen gir mere eksos og dermed høyere turbotrykk. Det virker som du har god innsikt i problemstillingen. Og da er jo første trinn å få røykbegrenseren til ta en pause med den begrensingen mens du jobber og tester. Det blir spennende å høre fortsettelsen, skal vi tippe 20knop? Det er meldt fint vær i morgen så er alt lagt vel til rette for en god test. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 fien greier.artig at det er noen som har og kan bruke bekjentskaper ute i den store verden. tusen takk Gudrun:) Ja den røykbegrenseren skal få ta seg en pause, det er helt sikkert. en ting til som jeg lurer på er : hvordan kan det være mulig å få en motor 180 grader feil på tenning? trodde de tannhjulene som står på registret stod på sporkile, slik at slkit ikke kunne skje. merkene bør jo også være slik at det blir umulig. god værmelding bør resultere i skruing og kanskje en prøvetur :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Snakket nettopp med en av de som skrudde mye på Fordene hos sabben og drev for seg selv etter de begynte å tynne ut i rekkene.... Den røykbegrenseren fjernet de etter et års tid sa han...Ble for mye mikkmakk....da den var vekk løste mye seg.... Ellers er Mike i UK en god luring som det ofte kan være greit å lytte til... han har lang erfaring med gamle Ford motorer... Redigert 5.Mai.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 den skal bort, ja.det gjennstår bare å finne ut hvordan man demonterer den. har vel forbindelse til mateskruen på pompa. enig med at det blir mye mikkmakk. den griper jo inn i nesten alt som har med feilsøking å gjøre. har skjema på to typer, men ikke på den som står montert. det er vel bare å brette opp ermene og skru :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Lind : hvordan kan det være mulig å få en motor 180 grader feil på tenning? trodde de tannhjulene som står på registret stod på sporkile, slik at slkit ikke kunne skje.Ja, det trodde jeg også. Pumpa går vel bare en halv omd. mens veiven går en hel. Eneste mulighet jeg ser er hvis motor har vært i deler og settes feil sammen. Og skulle det være 180 grader feil så kommer dysedusjen når stempel er på topp i utblåsning/innsug og ikke når stempel er i bunn. Når pumpa dreier 180 gr. dreier jo veiven en hel runde trodde nå jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 hvordan kan det være mulig å få en motor 180 grader feil på tenning? Legger ved en link til hvordan motoren går i de 4 taktene. Når man sier at tenning er 180 grader feil er det ikke rett etter det som hender eller kan hende. For hver gang motoren tenner har den gått 2 ganger 360 grader og dieselpumpa har bare 1 gang 360 grader. 180 grader feil er bare en talemåte for hva som kan gjøres feil. Man tar ikke av tannhjulene for å få dette til. Det er merke på motorens tannhjul og det er merke på dieselpumpens tannhjul. Da er du sikkert med på at om begge merkene er ovenfor hverandre, du tar av dieselpumpen, tørner motoren en gang rundt. Setter du da dieselpumpen på så merkene stemmer vil motor ha 360 grader feil. Ok? Motorens 4 takter Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Dersom jeg tar av toppdekslet, tørner motoren til 1. sylinder er på topp, sjekker at merkene på dieselpompa og motor står rett og sjekker at svinghjulet står rett ( 23 grader) Dersom dette er rett, da kan vel ikke motoren være feil(tenninga)? Det blir nok en sjekk av dette i dag. kan noen si meg hvor første sylinder er? er det den som er nærmest registret eller er den i andre enden? tror det er den ved registret. Når det er gjort, så demonterer jeg røykbegrenseren. hvis det da ikke er forbedringer, da tar jeg meg en lang pause :) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Den forklaringen jeg skrev om feil innstilling over var ikke ment at den skulle forvirre deg. Du har rett innstilling av pumpa i forhold til tenning. Når motoren din er stilt på 23 grader og dieselpumpa da står på merkene, da er innstillingen nøyaktig 23 grader. Et tips: Når motoren står på 23 grader og du skal finjustere dieselpumpa, kan du bruke et metallbor på 3 mm. Det passer akkurat inn i kontrollhullet hvis du ikke har det orginale verktøyet, da bruker du jo det. Sylinder 1 er framme på motoren eller om du vil, ved registerdeksel og vannpumpe. Ikke tenk mer på det. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 da var middagen unnagjort og jeg er på tur i båten med stor opptimissme. har tro på at jeg finner en jæ.... begravd ett eller annet sted :) snakkes. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Da ble det noen timer i båten i dag også. startet med å sjekke tenninga, og den var grei. Så åpnet jeg sidedeekslet på røykbegrenseren. satte trykkluft på der som turbotrykket er tilkoblet. membranen holdt tett og sleiden(stanga) gikk slik den skulle, Men den sylinderen som er direkte på mateskruen i bunnen av røykbegrenseren(kommer opp fra pompa) komm ikke helt opp ved fullt trykk. er det en fjær som skal tvinge den opp eller er det et trykk i pompa som presser den opp.det var merke på sylinderen som viste at den har ikke vært helt oppe på lange tider. her må det være noe feil. fikk justert ventilene og har planer om å montere et manometer på dieselfiltrene.da ser man matetrykket og kan lett se om filtrene er tette. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Det ser jo ut for at du har funne noe her som ikke er helt bra, men jeg kjenner desverre ikke til hvordan den skal virke. Er dette en Ford Sabb? Det hørtes jo ut for at Sabb Motor hadde hatt problemer med denne røykbegrenseren. Kanskje Gudrun vet hvordan den settes ut av spill. Ellers kan du jo ringe til Sabb Motor, de har vert veldig hjelpsomme når jeg har hatt bruk for hjelp eller opplysninger om motoren. tlf 55 34 88 00. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 glemte å nevne det som virkeelig overrasket meg. har jo en linende pompe liggende i garasjen. den er ikke overhalt, men jeg tenkte jeg skulle sjekke den. da oppdaget jeg til min store overraskelse, at tannhjulet som er festet på pompa har TO merker. to identiske merker, dvs at da jeg monterte pompa, kan jeg ha montert den ut fra feilt merke. Jæv.... dumt. Noen som har vært borti det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 De to merkene som du ser tannhjulet til pumpa, er det på den siden som vender mot pumpa eller den som vender fra? Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 de er på siden som vender mot pompa. dvs det er fullt mulig å ta feil. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 må rette litt på den siste. jeg skrudde ikke ut umbrakoskruen for å sjekke. jeg bare tittet ned mellom tannhjulet og pompa. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 På den siden skal det være to merker, på den andre siden er det bare et merke. Men da må du ha av dekselet for å stille etter det. Det merkat mot pumpa må jo være vanskelig å stille etter. Hvis du prøver denne pumpa må du ha stempel på topp på sylinder 1 og begge ventiler lukket, også på vei mot topp. Da settes pumpa inn så merkene stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 ser ingen lignende merker på den siden som vender vekk fra pompa. tror kanskje jeg prøver den andre pompa, hvis jeg ikke finner ut noe i mårra. skal ta noen telefoner for å sjekke. når man tar bort umbrakoskruen som står i dekslet, er det lett å stille etter merket. godt synlig. når det gjelder det andre merket som jeg nevnte, så sjekket jeg ikke om det var mulig å se dette gjennom samme hullet. skal sjekke i mårra. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 da er jeg tilbake etter flere timer i båten med skruing og justering. Prøvde å justere mateskruen på røykbegrenseren. justete meg helt bort.fikk tilslutt bare 2000 omdr. etter en stund fant jeg ut at det var lurest å komme seg i havn. satte meg ned og sjekket alt som skjer i røykbegrenseren. etter en stund hadde jeg alt klart for meg. neste prøvetur skal han å diesel så det holder. dårlig værmelding i mårra, så det blir nok over helga. har ikke vært så opptemistisk på lenge. nå er nok det problemet løst :) god helg til dere og tusen takk for alle innspill og tips. en kjempegjeng på dette forumet :) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Lykke til med neste prøvetur. God helg. Sitér dette innlegget Link to post
Lind Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Da er jeg tilbake med gode nyheter. fort gjort, tar også tid. det har være mange gjøremål som har heftet meg, men i dag tok jeg meg tid. justerte tenninga til 21 grader,justerte mateskruen på røykbegrenseren 1/2 omdr. opp.startet opp for testing. merket straks at det var stor forskjell ved fullt pådrag. virket mye sterkere. fikk 2450 omdr. og nådde de magiske 20 knopp.HURRA. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.