Jump to content

Kjøre fra Hvaler til Tønsberg

Cpt.Salamander

Recommended Posts

Beklager om denne er postet i feil kategori, fant ingen passende

Jeg har nylig skaffet en båt (Uttern S52 Exlusive) og har tenkt å kjøre fra Hvaler til Tønsberg.

Har enda ikke mottatt båten men er dette en tur som er reelt å få til eller er det mye sjø mellom stedene?

PS: Er det å si "kjøre" feil terminologi her?

Redigert av Cpt.Salamander (see edit history)
Beklager om denne er postet i feil kategori, fant ingen passende

Jeg har nylig skaffet en båt (Uttern S52 Exlusive) og har tenkt å kjøre fra Hvaler til Tønsberg.

PS: Er det å si "kjøre" feil terminologi her?

Man pleier å bruke uttrykket "gå fra Hvaler til Tønsberg" når det er motorbåt. Men jeg vet ikke hvorfor----- :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

• 3 måneder senere...

Har kjørt fra Hvaler til Tønsberg flere ganger i sommer med min 17 fots Bowrider med 115 Optimax uten problemer.

En ting er vindstyrken som nevnes her... men der er det stort sett Sør østlig vind og det er ikke veldig ideelt. Men sjekker du værmeldingen flere steder og det er meldt UNDER 6 sekundmeter ved Bolærne, så blir nok dette en safe tur.

Til lørdagen er det (så langt) meldt nordvestlig vind på rundt 4-5 sekundmeter ved Bolærne, og da tror jeg det blir ganske så stille ute på fjorden. I slikt vær kan man kruse over med en 8-fots jolle med 5HK'er på også...

Bare pass på å sjekk værmeldingen skikkelig, så at du ikke blir overasket av vindforandringer på hjemmoverveien igjen...

Altså... det er ikke noe automatikk i at man drukner så fort vinden øker til over 6 sekundmeter. Båten tåler det meste og man kommer seg sikkert over i dobbelt så mye vind som dette også... Det kommer bare ann på hvor DINE begrensinger går i forhold til sjø. Jeg kunne nok fint kommet meg over i liten kuling, men noe behagelig tur hadde det ikke blitt, det er sikkert.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...