Cpt.Salamander Startet 1.Mai.2010 Del på Facebook Startet 1.Mai.2010 (redigert) Beklager om denne er postet i feil kategori, fant ingen passende Jeg har nylig skaffet en båt (Uttern S52 Exlusive) og har tenkt å kjøre fra Hvaler til Tønsberg. Har enda ikke mottatt båten men er dette en tur som er reelt å få til eller er det mye sjø mellom stedene? PS: Er det å si "kjøre" feil terminologi her? Redigert 1.Mai.2010 av Cpt.Salamander (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Jeg kunne seilt en 10 fots jolle over uten problemer. Bølgehøyden varierer mellom åtte og null meter avhengig om det blåser. Bare å sjekke værmeldingen. Eks. yr.no, merk at bølgehøyden er et gjennomsnitt, enkeltbølger kan være mye høyere. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 10 fots jolle i 8 meter bølger Sitér dette innlegget Link to post
steinar.xo Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 (redigert) Sjekk værmeldingen , 3-5 sekundmeter så får du en fin tur. Er det over 7-10 så hadde jeg ventet Steinar Redigert 1.Mai.2010 av steinar.xo (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 550 - 90 Suzuki Otto's 19 - 85 Suzuki Joda 7500 - 66 Yanmar, snart med vimpel........ Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 10 fots jolle i 8 meter bølger Nå må du lese ordentlig. Punktum betyr at setningen er slutt, og så begynner det noe annet etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
steinar.xo Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 det er godt med litt norsk skriveformulering opplysning ....bra svar. Sitér dette innlegget Skibsplast 550 - 90 Suzuki Otto's 19 - 85 Suzuki Joda 7500 - 66 Yanmar, snart med vimpel........ Link to post
Figaro Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Beklager om denne er postet i feil kategori, fant ingen passende Jeg har nylig skaffet en båt (Uttern S52 Exlusive) og har tenkt å kjøre fra Hvaler til Tønsberg. PS: Er det å si "kjøre" feil terminologi her? Man pleier å bruke uttrykket "gå fra Hvaler til Tønsberg" når det er motorbåt. Men jeg vet ikke hvorfor----- Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Skipsreder'n Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Det er en flott tur i pent vær.Tar ca 40 min om du marsjer i 20-22 knop.Jeg har selv opplevd 15 m/s der ute i en gammel KS 20 og det gjør jeg IKKE en gang til Så sjekk værmeldingen før du drar så får du en flott tur! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 er det litt rufsete så går du langs Østfold kysten til Nord for Rauer - så krysser du over her mot Torgersøygapet. Området utenfor Færder er et rufsete område om det blåser fra Syd. Det er en grunn til at det står advarsel i kartene om at området kan ha farlige bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 (redigert) Har kjørt fra Hvaler til Tønsberg flere ganger i sommer med min 17 fots Bowrider med 115 Optimax uten problemer. En ting er vindstyrken som nevnes her... men der er det stort sett Sør østlig vind og det er ikke veldig ideelt. Men sjekker du værmeldingen flere steder og det er meldt UNDER 6 sekundmeter ved Bolærne, så blir nok dette en safe tur. Til lørdagen er det (så langt) meldt nordvestlig vind på rundt 4-5 sekundmeter ved Bolærne, og da tror jeg det blir ganske så stille ute på fjorden. I slikt vær kan man kruse over med en 8-fots jolle med 5HK'er på også... Bare pass på å sjekk værmeldingen skikkelig, så at du ikke blir overasket av vindforandringer på hjemmoverveien igjen... Altså... det er ikke noe automatikk i at man drukner så fort vinden øker til over 6 sekundmeter. Båten tåler det meste og man kommer seg sikkert over i dobbelt så mye vind som dette også... Det kommer bare ann på hvor DINE begrensinger går i forhold til sjø. Jeg kunne nok fint kommet meg over i liten kuling, men noe behagelig tur hadde det ikke blitt, det er sikkert. Redigert 6.August.2010 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.