Blom'en Startet 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2010 Klargjør en 70 talls båt med Volvo MD3B, altså en 3 sylindret motor på 36 hester. I originaldokumentasjonen står det at denne skal makse på 2400-2500 rpm. Ubelastet får vi 1900 rpm, under gange får vi 1500 rpm. Båten har spesifisert propell, 3 bladet 14x17" ut fra originaldokumentasjonen til båt/motor. Vi har tatt vekk stoppskruen for maks turtall, uten at dette hjalp. Jeg tenker meg at dersom dieselfilter er tett, så bude den ikke oppnå 1500 rpm under belastning, men at den burde kunne gå høyere enn 1900 rpm. Dieselfilter er ikke byttet nå, men står på listen til å bli byttet. Båten har lagt svært mye stille de siste 3-4 årene. Noen som har ide ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Sjekk at turtelleren viser rett. Hvis dette stemmer, blir det å lete videre. Nytt dieselfilter er et must, Sjekk deretter at motoren går på alle tre sylindrene ved å løse ett og ett dyserør og følg med på endring i gangen. Er det en sylinder du ikke merker forskjell på, så har sannsynligvis dysen hengt seg opp. Er du sikker på at MD3B skal ha 2500 på max? Det hørtes mye ut synes jeg. Trodde ikke de var oppe i såpass før sent i MD17 serien... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.