Jump to content

Christians prosjekttråd: 1986 Draco 20 VP 151 AQ


Christian_V

Recommended Posts

Heisann båtfolk,

 

Som kanskje noen har fått med seg har jeg kjøpt min første Draco. I utgangspunktet tror jeg båten jeg kjøpte var et godt eksemplar, men jeg merker allerede at det klør litt i fingrene for å få båten mest mulig strøken, både visuelt og teknisk.

 

Båtmodell: Draco 20 DC

Motor: Volvo Penta 151 AQ med 290 drev

Årsmodell: 1986

Pris: kr 99 000 (ligget til salgs siden sensommer 2009 - men i passiv annonse)

 

Utstyr:

- hydrauliske flaps

- elektrisk lensepumpe

 

Jeg er forholdsvis praktisk av meg, men har ikke skrudd noe særlig motor eller båt. Derfor lager jeg denne tråden for å oppdatere medbåtfolket om min båt, men fortrinnsvis for å få hjelp og råd underveis. Jeg tror det er mange som meg, som kan skru litt selv, men som ikke helt hva og hvordan man skal skru på båt og motor. Jeg tror derfor tråden også kan bidra for andre.

 

Jeg har lagt ved et bilde av båten, men det var én ting som jeg la spesielt merke til når jeg skulle hente båten i Kristiansand for noen uker siden. Den har litt styrbord slagside, men dette ble forklart med at styreposisjon med instrumenter er plassert på styrbord side. Inntil videre har jeg slått meg til ro med dette, men syntes det er litt merkelig. Jeg skal få lagt ut et bilde av båten aktenfra som viser dette.

 

Ellers har jeg følgende kortsiktige planer:

 

- montere høyttalere og radio

- montere ekstra batteri (forbruk)

- utrette lekkasjer fra rekkestøtter foran - det er fukt oppunder dekk i kabinen, da skruene som fester rekkestøttene er gjennomgående

- utbedre feste av rekkestøtter - disse virker ikke veldig solide

- smøre styrekabel og gass/gear kabel som er ganske trege å operere

- utbedre slepekrok i baug - denne er fast men stålplate som ligger inntil skrog er løsnet

 

Langsiktige planer:

 

- trekke om seter over og under le

- nytt ratt, og kanskje ny throttel

- ny (og riktig) dekor - selger hadde nylig lagt på ny dekor, men jeg tror disse ikke stemmer med årgang på båt

- overhaling av drev

- installasjon av elektronisk tenning

- montering av nye plexiglass på sidevinduene (disse er krakkelert)

 

Båten planer på lave 2500 omdr/min, og dette syntes jeg virker bra. Har dessverre ikke GPS (ennå) så jeg vet ikke hva farten er ved dette turtallet. Fikk høre at marsjfart tilsier rundt 4000 omdr/min, men dette syntes noe høyt etter mitt skjønn.

 

Gi meg gjerne noen råd allerede nå i forhold til mine planer.

 

Båten på henger i Kristiansand:

24042010302.jpg

 

Bil og båt klar for avreise:

24042010304.jpg

 

Båt løftes på sjøen på Hjellestad utenfor Bergen:

24042010316.jpg

 

Båten fortøyd på ny båtplass:

24042010318.jpg

Link to post

Hei og gratulerer med ny båt...også en DRACO da...har selv hatt 8 eller var det 9 stykker forskjellige Dracoer gjennom tidene og har også pusset opp en 2000 fra 1985 som du vil finne bilder av på min hjemmeside.

Da kan jeg altså hjelpe deg med riktig dekor som var fra 1986-1988...til 1990 om du ønsker.

151 motoren med 290 er en super kombinasjon på denne båten.

For å balanser båten opp kan du som du sa...montere inn et batteri til på babord side...(der sitter vel det andre batteriet også) og kanksje dregg og kjetting/tau også kan få plass på babord side...

Dashboard , styring og instrumenter kan da umulig veie mer enn 20-25 kg???

Lykke til med prosjektet...

 

Forresten....så er 5mm lexan med lett soting å foretrekke fremfor plexi....noe dyrere men mer holdbart.

 

Mvh Jorg-1

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post

Hei Jørgen, og takk for tilbakemelding.

 

Vanskelig å unngå din prosjekttråd :yesnod:

 

Kommer til å benytte meg av den underveis. Flott at du bekrefter at det er litt slagside på disse båtene når de ligger i ro. Hadde egentlig tenkt å montere forbruksbatteriet på styrbord siden, men det er jo ikke hensiktsmessig. Bør disse kobles paralellt eller i serie?

 

Tar med meg videre ditt innspill om Lexan - hvor kan jeg få tak i dette?

 

Kommer definitivt til å kontakte deg vedrørende dekor, men det blir nok ikke før til høsten.

Link to post

Hei Christian.

 

Om du kobler batteriene i serie...ja da får du 24 volt og en dyr overraskelse.

Du kjøper en batterivelger med posisjonene: OFF - 1 - BOTH - 2.....og kobler "COM" til kabelen mot starter på motor og "1" til pluss (rød) på det ene batteriet og "2" til pluss på det andre batteriet. Minus (sort) kobler du sammen på begge batteriene og lar den gå videre på den originale ledningen. Da kan du veksle mellom som du vil.

 

Lexan får du der de måtte ha plexi...glassmester...Dette er som sagt dyrere en plexi men om du legger de 2 trekantene mot hverandre og kjøper en rektangulær plate slik at du deler den selv på diagonalen så kan det bli endel billigere. Elektrisk stikksag gjør nytten samt litt maskeringstape som sagen kan "gå" på.

 

Stå på og kom deg på sjøen...

 

Mvh Jørgen

Link to post

Hei igjen,

 

Da har jeg fått tatt bilder av båten.

 

Forfra:

02052010003.jpg

 

Her sitter jeg akter på solsengen - jeg sitter midt i båten:

02052010004.jpg

 

Her sitter jeg i førerstolen:

02052010006.jpg

 

Babord akterste rom (rent og pent og intet vann):

02052010007.jpg

 

Babord batteri rom (rent og pent her også):

02052010008.jpg

 

Styrbord akterste som (rent og pent og intet vann, litt lite hydraulikkolje):

02052010010.jpg

 

Styrbord batteri rom (rent og pent - ingen vekt):

02052010009.jpg

 

Ellers er det helt tørt i alle skutebunner som kan inspiseres. Jeg vet liksom ikke hvor vekten da kan komme fra. Hadde satt pris på innspill vedrørende slagside. Vekt som kan påvirke balansen og som ikke kan inspiseres må jo være i bensintank, men denne vekten er jo plassert i senter av skutebunn og burde ikke påvirke balansen i båten.

Link to post

Gratulerer med flott båt Christian. Dette var drømmebåten min da jeg var yngre. Gikk ofte å sikla på en slik og en 2300 i havna vår :smiley:

 

Jeg er vel ikke så fryktelig bekymra for krenging når båten er tom. Du kan jo prøve å sette et par bøter med vann i det batterirommet og se om det hjelper. Gjør det det så vet du at du kan sette batteriet der.

 

Har aldri tenkt på om det er forskjell på bilbatterier og båtbatterier så lenge det er til start av motor. Men det du ser etter er vel et forbruksbatteri og det har andre egenskapet enn et startbatteri til bil - så få deg et 80-100Ah forbruksbatteri til sbåt. Maritim selger de.

 

Båten ser jo velholdt ut ellers :smiley: Er det ferskavannskjølt motor eller saltvannskjølt?

 

et velkent problem med Dracoene er dårlige bensinslanger - særlig fra påfyllingsstuss i dekket og ned i bensintanken. Anbefaler deg å sjekke dette. Det har hendt noen ganger at det har blitt fylt mye bensin rett ned i bunnen av Dracoer - og det vet jeg helt sikkert at du ikke har lyst til å oppleve.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Takk for hyggelig tilbakemelding.

 

Motoren er ferskvannskjølt, men det lekker noe vann fra kjøleren. Har avtale med selger om at jeg kan få et VP verksted til å reparere lekkasje.

 

Skal inspisere påfyllingsrør snarest. Er det mulig å inspisere bunnen av båten?

 

Dette burde være et greit forbruksbatteri: Varta fra Maritim ?

Redigert av Christian_V (see edit history)
Link to post

Forskjellen på start og forbruksbatteri er egentlig mye. Startbatteriet er bygget for å gi masse styrke i et kort øyeblikk for start av motor (i bil og da overtar jo dynamo og lader opp igjen).

Forbruksbatteri er konstruert for å gi strøm over lengre tid...som til forbruk som lys, kjøleskap,radio osv. Tommelfingerregelen er at et vanlig bilbatteri tåler ca 20 totale utladninger før det nærmer seg kaputt. Et marine/fritidsbatteri skal tåle mer enn 100 totale utladninger. Derfor er marine/fritidbatteriene noe dyrere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...