Christian_V Startet 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2010 Heisann båtfolk, Som kanskje noen har fått med seg har jeg kjøpt min første Draco. I utgangspunktet tror jeg båten jeg kjøpte var et godt eksemplar, men jeg merker allerede at det klør litt i fingrene for å få båten mest mulig strøken, både visuelt og teknisk. Båtmodell: Draco 20 DC Motor: Volvo Penta 151 AQ med 290 drev Årsmodell: 1986 Pris: kr 99 000 (ligget til salgs siden sensommer 2009 - men i passiv annonse) Utstyr: - hydrauliske flaps - elektrisk lensepumpe Jeg er forholdsvis praktisk av meg, men har ikke skrudd noe særlig motor eller båt. Derfor lager jeg denne tråden for å oppdatere medbåtfolket om min båt, men fortrinnsvis for å få hjelp og råd underveis. Jeg tror det er mange som meg, som kan skru litt selv, men som ikke helt hva og hvordan man skal skru på båt og motor. Jeg tror derfor tråden også kan bidra for andre. Jeg har lagt ved et bilde av båten, men det var én ting som jeg la spesielt merke til når jeg skulle hente båten i Kristiansand for noen uker siden. Den har litt styrbord slagside, men dette ble forklart med at styreposisjon med instrumenter er plassert på styrbord side. Inntil videre har jeg slått meg til ro med dette, men syntes det er litt merkelig. Jeg skal få lagt ut et bilde av båten aktenfra som viser dette. Ellers har jeg følgende kortsiktige planer: - montere høyttalere og radio - montere ekstra batteri (forbruk) - utrette lekkasjer fra rekkestøtter foran - det er fukt oppunder dekk i kabinen, da skruene som fester rekkestøttene er gjennomgående - utbedre feste av rekkestøtter - disse virker ikke veldig solide - smøre styrekabel og gass/gear kabel som er ganske trege å operere - utbedre slepekrok i baug - denne er fast men stålplate som ligger inntil skrog er løsnet Langsiktige planer: - trekke om seter over og under le - nytt ratt, og kanskje ny throttel - ny (og riktig) dekor - selger hadde nylig lagt på ny dekor, men jeg tror disse ikke stemmer med årgang på båt - overhaling av drev - installasjon av elektronisk tenning - montering av nye plexiglass på sidevinduene (disse er krakkelert) Båten planer på lave 2500 omdr/min, og dette syntes jeg virker bra. Har dessverre ikke GPS (ennå) så jeg vet ikke hva farten er ved dette turtallet. Fikk høre at marsjfart tilsier rundt 4000 omdr/min, men dette syntes noe høyt etter mitt skjønn. Gi meg gjerne noen råd allerede nå i forhold til mine planer. Båten på henger i Kristiansand: Bil og båt klar for avreise: Båt løftes på sjøen på Hjellestad utenfor Bergen: Båten fortøyd på ny båtplass: Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 (redigert) Hei og gratulerer med ny båt...også en DRACO da...har selv hatt 8 eller var det 9 stykker forskjellige Dracoer gjennom tidene og har også pusset opp en 2000 fra 1985 som du vil finne bilder av på min hjemmeside. Da kan jeg altså hjelpe deg med riktig dekor som var fra 1986-1988...til 1990 om du ønsker. 151 motoren med 290 er en super kombinasjon på denne båten. For å balanser båten opp kan du som du sa...montere inn et batteri til på babord side...(der sitter vel det andre batteriet også) og kanksje dregg og kjetting/tau også kan få plass på babord side... Dashboard , styring og instrumenter kan da umulig veie mer enn 20-25 kg??? Lykke til med prosjektet... Forresten....så er 5mm lexan med lett soting å foretrekke fremfor plexi....noe dyrere men mer holdbart. Mvh Jorg-1 Redigert 1.Mai.2010 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Christian_V Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei Jørgen, og takk for tilbakemelding. Vanskelig å unngå din prosjekttråd Kommer til å benytte meg av den underveis. Flott at du bekrefter at det er litt slagside på disse båtene når de ligger i ro. Hadde egentlig tenkt å montere forbruksbatteriet på styrbord siden, men det er jo ikke hensiktsmessig. Bør disse kobles paralellt eller i serie? Tar med meg videre ditt innspill om Lexan - hvor kan jeg få tak i dette? Kommer definitivt til å kontakte deg vedrørende dekor, men det blir nok ikke før til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2560/dashbord.jpg Har netopp byttet ut instrumenter og laget nytt dashbord i min 20 foter, og kan ikke skjønne at vekta på dette skulle utgjøre så mye at den legger seg skjeivt. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei Christian. Om du kobler batteriene i serie...ja da får du 24 volt og en dyr overraskelse. Du kjøper en batterivelger med posisjonene: OFF - 1 - BOTH - 2.....og kobler "COM" til kabelen mot starter på motor og "1" til pluss (rød) på det ene batteriet og "2" til pluss på det andre batteriet. Minus (sort) kobler du sammen på begge batteriene og lar den gå videre på den originale ledningen. Da kan du veksle mellom som du vil. Lexan får du der de måtte ha plexi...glassmester...Dette er som sagt dyrere en plexi men om du legger de 2 trekantene mot hverandre og kjøper en rektangulær plate slik at du deler den selv på diagonalen så kan det bli endel billigere. Elektrisk stikksag gjør nytten samt litt maskeringstape som sagen kan "gå" på. Stå på og kom deg på sjøen... Mvh Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Christian_V Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Takk for fremgangsmåte, Jørgen. Jeg skal ta meg en tur i dag og ta et bilde av båten forfra for å illustrere "slagsiden". Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei igjen, Er det forskjell på bil- og båtbatteri? Er det noen begrensninger på strømstyrke når det gjelder batteri ift lading? Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei igjen, Da har jeg fått tatt bilder av båten. Forfra: Her sitter jeg akter på solsengen - jeg sitter midt i båten: Her sitter jeg i førerstolen: Babord akterste rom (rent og pent og intet vann): Babord batteri rom (rent og pent her også): Styrbord akterste som (rent og pent og intet vann, litt lite hydraulikkolje): Styrbord batteri rom (rent og pent - ingen vekt): Ellers er det helt tørt i alle skutebunner som kan inspiseres. Jeg vet liksom ikke hvor vekten da kan komme fra. Hadde satt pris på innspill vedrørende slagside. Vekt som kan påvirke balansen og som ikke kan inspiseres må jo være i bensintank, men denne vekten er jo plassert i senter av skutebunn og burde ikke påvirke balansen i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 (redigert) Gratulerer med flott båt Christian. Dette var drømmebåten min da jeg var yngre. Gikk ofte å sikla på en slik og en 2300 i havna vår Jeg er vel ikke så fryktelig bekymra for krenging når båten er tom. Du kan jo prøve å sette et par bøter med vann i det batterirommet og se om det hjelper. Gjør det det så vet du at du kan sette batteriet der. Har aldri tenkt på om det er forskjell på bilbatterier og båtbatterier så lenge det er til start av motor. Men det du ser etter er vel et forbruksbatteri og det har andre egenskapet enn et startbatteri til bil - så få deg et 80-100Ah forbruksbatteri til sbåt. Maritim selger de. Båten ser jo velholdt ut ellers Er det ferskavannskjølt motor eller saltvannskjølt? et velkent problem med Dracoene er dårlige bensinslanger - særlig fra påfyllingsstuss i dekket og ned i bensintanken. Anbefaler deg å sjekke dette. Det har hendt noen ganger at det har blitt fylt mye bensin rett ned i bunnen av Dracoer - og det vet jeg helt sikkert at du ikke har lyst til å oppleve. Redigert 2.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 (redigert) Hei, Takk for hyggelig tilbakemelding. Motoren er ferskvannskjølt, men det lekker noe vann fra kjøleren. Har avtale med selger om at jeg kan få et VP verksted til å reparere lekkasje. Skal inspisere påfyllingsrør snarest. Er det mulig å inspisere bunnen av båten? Dette burde være et greit forbruksbatteri: Varta fra Maritim ? Redigert 2.Mai.2010 av Christian_V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Forskjellen på start og forbruksbatteri er egentlig mye. Startbatteriet er bygget for å gi masse styrke i et kort øyeblikk for start av motor (i bil og da overtar jo dynamo og lader opp igjen). Forbruksbatteri er konstruert for å gi strøm over lengre tid...som til forbruk som lys, kjøleskap,radio osv. Tommelfingerregelen er at et vanlig bilbatteri tåler ca 20 totale utladninger før det nærmer seg kaputt. Et marine/fritidsbatteri skal tåle mer enn 100 totale utladninger. Derfor er marine/fritidbatteriene noe dyrere. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.