Jump to content

Sandvik 28 spørsmål

Sigurd

Recommended Posts

Min svoger og svigerinne har gått til innkjøp av en 80 mod Sandvik 28 med perkins motor (3000t) og den er rigga med mast. Da de har begrensa båterfaring, er jeg og min bedre halvdel utpekte til å være med som mannskap fra Brevikbrua og til ny hjemmehavn i Arendal-Grimstad området andre helg i september. Ser det ligger en båt i erfaringsdatabasen, men det er ganske begrensa stoff der. Fant heller ingen tester i Båtmagasinet. Jeg vet de er romslige snekker og er gode sjøbåter, har så vidt vært ombord i noen langs kai.

Er det noen som kan gi meg cirkahøyde på mast over vann? All informasjon og gode råd angående denne båten jeg kan ta med til de nybakte båteiere mottas med takk.

Skal forresten stille som krav at båten har rett vimpel fra neste sesong som takk for los-jobben.

Hei, jeg hadde en Sandvik 28 i 10 år. Rigget den med original With rigg. Hvis jeg husker riktig så er total høyde med mast ca 13 meter kanskje 13,5 meter. Fantastisk god sjøbåt, selv om fartsegenskapene ikke er så gode, men da en er på sjøen så er man på tur.

MVH

Noen som har et bilde? Jeg har jo en Sandvik 880 motorseiler, men selv om den er cirka like lang er det kanskje en annen båt?

Det er snekka MVH nevner jeg mener. Ble litt overraska av mastehøyden, men OK. Skal forresten prøve å overtale dem til å ta ned masta for det følger vistnok ikke med seil uansett. Etter min mening er det en mye penere båt uten rigg, og seilegenskapene er vel så som så?

Din 880 kler jo masta. Om jeg ikke tar helt feil var det vel en gang et gårdbruker-ektepar som lånte den forma av Sanvik og fortsatte å lage båter som attåtnæring... eller er jeg helt på jordet?

Det er snekka MVH nevner jeg mener. Ble litt overraska av mastehøyden, men OK. Skal forresten prøve å overtale dem til å ta ned masta for det følger vistnok ikke med seil uansett. Etter min mening er det en mye penere båt uten rigg, og seilegenskapene er vel så som så?

Din 880 kler jo masta. Om jeg ikke tar helt feil var det vel en gang et gårdbruker-ektepar som lånte den forma av Sanvik og fortsatte å lage båter som attåtnæring... eller er jeg helt på jordet?

Min båt er eb Brenning 880 laget av gårdbrukeren. Får håpe han visste hva han drev med, heldigvis ser det rimelig bra ut så langt. Om noen har noe mer kontaktinfo om ham (tror han het Brenna) så hadde det vært artig å få det.

Tviler vel på at masta er SÅ høy. Min er i følge selger ca 10 meter og Saga 27 med rigg hadde en rigg på 7 meter.

Jeg ville beholdt riggen. Tenk på sikkerhetsgevinsten og muligheten for å hive opp en fokk på en maksdag. Finne frem kaffen og bra sige av sted! Kjøp noen brukte seil for en billig penge!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...