Jump to content

Lang reaksjonstid på elektriske spaker D4

yam250

Recommended Posts

Synes det går lang tid for å skifte fra forover til bakover og omvendt. Hadde kad 44 motorer i min forrige båt, den var mye raskere å skifte enn denne båten med D4 motorer. Jævlig irriterende når man skal manuvrere, går nesten ikke an å bare ta litt bak, blir enten for mye eller for lite. Noen som vet om det er noe justering på dette?

Angående disse spakene til D-motorene, er det ikke mulig å få sikring på de. Vi har en 3 åring ombord, og jeg føler meg tvungen til å stoppe motor med det samme jeg forlater førerplassen for å fortøye. Tenke seg senarioet dersom han skubber spaken forover ide jeg beveger meg bak for å fortøye, katastrofalt skummelt :cryin:

Jeg kjenner godt en meget erfaren losbåtfører som var på teknisk overtagelse av en ny losbåt. Da hadde man også installert slike "elektroniske spaker" med innlagt forsinkelse.

For ikke å overskride sømmelighetens grenser skal jeg avstå fra å gjengi alle ordene han brukte, men han valgte iallefall en lang rekke med kraftsalver for å fortelle leverandøren at dette var komplett ubrukelig ombord i en losbåt. Man skal tross alt drive presisjonsmanøvrering i tungt og dårlig vær og da trenger man av og til absolutt alle hestekreftene som finnes. Og man trenger dem der og da, i det samme sekund - ikke om en liten stund :headbang::headbang:

Leverandøren forsøkte å unnskylde seg med at det var gjort for å beskytte motorene mot overbelastning; noe som slett ikke var en fullverdig begrunnelse i losbåtførerens ører. For da smørte han til med en ny tirade på sin bredeste karmøydialekt, med beskjed om at hvis ikke disse motoren tålte å bli brukt så måtte man heller ikke levere dem til båter som skulle brukes!!

Konklusjon: Forsinkelsen ble fjernet :smiley::smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei,

Jeg har ettermontert elektriske motorkontroller fra VP (QL?) det står EVC på kontrollpanelet men EVC er vel noe mere omfattende. På kontrollpanelet til disse gass/gear håndtakene så kan man stille forsinkelse fra 0,5 sek og oppover. Tror at de standard er satt til 2 sek. Husker ikke hvordan man programmerte forsinkelsen, men det står i bruksanvisningen.

Kito

• 3 uker senere...

Interessant hvis noen finner ut hvordan dette evt. kan justeres, men jeg har en mistanke om at en i så fall må ha et "Vodia"-instrument eller lignende?

For min egen del synes jeg at forsinkelsen er stort sett passe. Det eneste måtte være at det av og til er vanskelig å få til et "lite nok" dytt i riktig retning som nevnt her.

Minnes sesomgen for tre år siden da jeg og noen kammerater leide en forbina 10000 med en d6 motor.

Jeg som var vant med en treg spake på gamle bellaen...dette ble litt av en overgang.

Eieren stolte på meg og løsnet fortøyningen fra kaia.Jeg sto til rors,og han igjen på kaia.

Det var da jeg såvidt bare skulle lure meg litt fremover at saker og ting begynte og skje.Det ble nemmelig alt for mye gass fremmover.Prøvde og sette den i fri,men det var liksom ikke et "spor" der,så jeg ble istedenfor liggende og ta den fremmover og i revers for og holde den noenlunde i ro.

Må ha sett veldig klønete ut.Eieren ropte til meg "du må være lettere på hånden". som sagt som gjort..Da gikk alt så meget bedre,og jeg syns spaken ar helt hærlig og bruke!

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Sikker på at forsinkelse er rett ordet å bruke her?

Meg bekjent så er gir-skiftingen regulert etter turtallet på motoren, den vil ikke sett giret i revers før turtallet er under en gitt verdi.

Dette for å forhindre de som tror at fullt pådrag fremover for så å dra stikka så fort det lar seg gjøre til full revers, er en god ide;)

Har brukt 2xD4-260 drøyt 10 timer nå og synes det går helt greit. Slår hardt inn i gir en del ganger, men ellers uproblematsisk, tenker jeg. Kun et spm om tilvenning. Skal man ha litt forover eller bakover er det bare å sette i gir og så umiddelbart i fri, så er effekten oppnådd. Og gjerne med bare en motor om en har flere.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Blir det noe mindre belastning på drevet om det kobler inn: Nå, eller om 1 sek?

Nei, og det er derfor etter min mening fullstendig meningsløst med en slik forsinkelse. Å ikke ha en slik innlagt forsinkelse, vil etter mitt syn heve sikkerheten. Og den sikkerheten man oppnår i praksis, skal man ikke kimse av. Har man for eksempel giret innkoplet i forover med relativt høyt turtall, og må bakke opp hurtig, vil motoren uansett kjapt redusere turtallet når man drar spaken fra forover til akterover...Og det er viktigere å få bakket kjapt opp for å unngå en ulykke eller en hendelse enn å på papiret "spare drevet". :crazy:

For flere er i dag den sikkerheten man fiktivt ser på et papir, dessverre blitt viktigere enn den sikkerheten man oppnår i praksis. :nonod:

Redigert av Capitaine (see edit history)

Noen som vet om det er satt opp mer forsinkelse på drevinstallasjoner enn båter med strak aksling?

Har kjørt en del båter med ulike VP motorer (d12, d11, d6, tamd75edc) og har ikke lagt merke til noen spesiell forsinkelse. Alle har vært med strake akslinger.

Bruker på friturene mine å kjøre ein arbeidskatamaran med to tamd70 med twindisc-gear (eller var det 75?), ivertfall på 400hk kvar. Der er det sikkert 1 sekund forsinkelse i spakene ved innkobling av gearene forrover og bakover, men utkobling er det ingen forsinkelse på. Gassresponsen var det ikkje forsinkelse på, så om enn var litt rask med hendlane, så ville motorane ruse seg opp før gearet slo inn. Eg synes ikkje denne forsinkelen er noko problem likavel båten er 15 meter lang og 8 meter brei og den skal manøvrerast med centimeterpresisjon mellom fortøyninger og oppdrettsringer.

Den båten jeg hadde sist var motorisert med 2 kad 44, der var det omentrent ingen forsinkelse, og en fryd å manøvrere der det var dårlig plass. Den båten jeg har nå er motorisert med 2 D4-260, der er de en ubehagelig forsinkelse. Alt blir jo en vane, men syntes den forrige båten var greiere å manøvrere, når du satte den i fri så gikk den i fri, ikke ett eller to sek etterpå...

Redigert av yam250 (see edit history)

KAD44 hadde man muligheten til å stille forsinkelsen, og jeg er nesten sikker på at jeg har lest at muligheten er for D-motorene også. Har aldri helt skjønt at det skal være noe poeng med forsinkelsen.

At motorene hindrer at man kan gå fra full gass forover til det samme bakover, ser jeg derimot som en fordel. Er man uheldig å henge jakka fast i spaken, så kunne det blitt en dyr affære uten denne overvåkingen.

Jeg har kort forsinkelse (~ 1sek) på min D6-350 omtrent som jeg hadde på KAD44. Uvant i starten.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Har D6 i en Grandezza 31. med Duo-prop. Opplever forsåvidt også forsinkelse, men man må bare bli vant til den. Trening gjør mester. Det som er viktig, opplever jeg, er å ikke overkompensere når man føler at reaksjonen er treg... da blir det fort MYE kraft, alt for mye kraft... Som det også ble nevnt over her, så kan man sette hendelen i gear og tilbake i fri nesten før gearet faktisk slår inn, da får man den "lille" kraften man av og til trenger for finmanøvrering. Dette er også noe som kommer med trening og erfaring..ingen har sagt til meg at dette er trikset for å få "litt" kraft i en retnig..men jeg erfarte det etterhvert.

I tillegg blir det å la båten sige til kai i fri og ikke stresse med å bruke motorkraft.

Lavgir hadde vært kjekt. På laveste turtall med gearet innkoblet synes jeg nesten det blir for mye kraft/ fart. Duo-propen kan kanskje ta skylden for dette? -at det rett og slett blir for mye skyv?

Prøvde en Grandezza 23 med den splitter nye D3-motoren forleden, med duopropp. Gear/gasshendelen der var ekstremt følsom og det gikk over hode ikke ann å la hånden forsiktig hvile mot hendelen uten at det ble litt pådrag. Det ble også en ny utfordring å legge til kai fordi det ble veldig mye kraft i propellen for finmanøvrering, følte jeg. Men det er nok en tilvending.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...