yam250 Startet 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2010 Synes det går lang tid for å skifte fra forover til bakover og omvendt. Hadde kad 44 motorer i min forrige båt, den var mye raskere å skifte enn denne båten med D4 motorer. Jævlig irriterende når man skal manuvrere, går nesten ikke an å bare ta litt bak, blir enten for mye eller for lite. Noen som vet om det er noe justering på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 tror ikke det kan justeres. du venner deg. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Andre leverandører av elektroniske spaker lar en justere det helt fritt, men de er også gjerne beregnet på forskjellige installasjoner. Det er nok en justering på Volvo også tenker jeg, men det spørs om den kan justeres av eier. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Angående disse spakene til D-motorene, er det ikke mulig å få sikring på de. Vi har en 3 åring ombord, og jeg føler meg tvungen til å stoppe motor med det samme jeg forlater førerplassen for å fortøye. Tenke seg senarioet dersom han skubber spaken forover ide jeg beveger meg bak for å fortøye, katastrofalt skummelt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 en utfordring ligger vel i at man får for mye kraft ut idet man legger inn giret for å manøvrere eller legge til kai. Et lavgir hadde vært løsningen på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Jeg kjenner godt en meget erfaren losbåtfører som var på teknisk overtagelse av en ny losbåt. Da hadde man også installert slike "elektroniske spaker" med innlagt forsinkelse. For ikke å overskride sømmelighetens grenser skal jeg avstå fra å gjengi alle ordene han brukte, men han valgte iallefall en lang rekke med kraftsalver for å fortelle leverandøren at dette var komplett ubrukelig ombord i en losbåt. Man skal tross alt drive presisjonsmanøvrering i tungt og dårlig vær og da trenger man av og til absolutt alle hestekreftene som finnes. Og man trenger dem der og da, i det samme sekund - ikke om en liten stund Leverandøren forsøkte å unnskylde seg med at det var gjort for å beskytte motorene mot overbelastning; noe som slett ikke var en fullverdig begrunnelse i losbåtførerens ører. For da smørte han til med en ny tirade på sin bredeste karmøydialekt, med beskjed om at hvis ikke disse motoren tålte å bli brukt så måtte man heller ikke levere dem til båter som skulle brukes!! Konklusjon: Forsinkelsen ble fjernet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mr. Import Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 er lagt inn forsinkelse for og spare drevet , men dratt den forsinkelsen vell langt ja. tar litt tid og venne seg til.. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Intressant, jag trodde att forsinkelsen kom i de hydrauliska backslagen??? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Synest ikke forsinkelsen på min 2008 mod D4-225 er for lang. Kjører innkoblet på 700 omdr. (4,4 knop) inn i båsen min, kobler ut og bakker opp da eg er midt i båsen med baugen. Båten stopper i god avstand fra brygga som utliggerene er fast i Redigert 3.Mai.2010 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Hei, Jeg har ettermontert elektriske motorkontroller fra VP (QL?) det står EVC på kontrollpanelet men EVC er vel noe mere omfattende. På kontrollpanelet til disse gass/gear håndtakene så kan man stille forsinkelse fra 0,5 sek og oppover. Tror at de standard er satt til 2 sek. Husker ikke hvordan man programmerte forsinkelsen, men det står i bruksanvisningen. Kito Sitér dette innlegget Link to post
yam250 Svart 22.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Noen som vet hvordan man stiller reaksjonstiden, jeg har ikke den bruksanvisningen.... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Interessant hvis noen finner ut hvordan dette evt. kan justeres, men jeg har en mistanke om at en i så fall må ha et "Vodia"-instrument eller lignende? For min egen del synes jeg at forsinkelsen er stort sett passe. Det eneste måtte være at det av og til er vanskelig å få til et "lite nok" dytt i riktig retning som nevnt her. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Aha, ser mulighet for et nytt produkt her, der er baugpropell og hekkproll, må nå få konstruert en propell som står i lengderetningen av båten, til bruk med finmanøver Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Minnes sesomgen for tre år siden da jeg og noen kammerater leide en forbina 10000 med en d6 motor. Jeg som var vant med en treg spake på gamle bellaen...dette ble litt av en overgang. Eieren stolte på meg og løsnet fortøyningen fra kaia.Jeg sto til rors,og han igjen på kaia. Det var da jeg såvidt bare skulle lure meg litt fremover at saker og ting begynte og skje.Det ble nemmelig alt for mye gass fremmover.Prøvde og sette den i fri,men det var liksom ikke et "spor" der,så jeg ble istedenfor liggende og ta den fremmover og i revers for og holde den noenlunde i ro. Må ha sett veldig klønete ut.Eieren ropte til meg "du må være lettere på hånden". som sagt som gjort..Da gikk alt så meget bedre,og jeg syns spaken ar helt hærlig og bruke! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Halcyon Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Sikker på at forsinkelse er rett ordet å bruke her? Meg bekjent så er gir-skiftingen regulert etter turtallet på motoren, den vil ikke sett giret i revers før turtallet er under en gitt verdi. Dette for å forhindre de som tror at fullt pådrag fremover for så å dra stikka så fort det lar seg gjøre til full revers, er en god ide;) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Har brukt 2xD4-260 drøyt 10 timer nå og synes det går helt greit. Slår hardt inn i gir en del ganger, men ellers uproblematsisk, tenker jeg. Kun et spm om tilvenning. Skal man ha litt forover eller bakover er det bare å sette i gir og så umiddelbart i fri, så er effekten oppnådd. Og gjerne med bare en motor om en har flere. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
2xDiesel Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 (redigert) Ser noen skriver at der er lagt inn forsinkelse for å spare drevet. Blir det noe mindre belastning på drevet om det kobler inn: Nå, eller om 1 sek? Redigert 23.Mai.2010 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 (redigert) Blir det noe mindre belastning på drevet om det kobler inn: Nå, eller om 1 sek? Nei, og det er derfor etter min mening fullstendig meningsløst med en slik forsinkelse. Å ikke ha en slik innlagt forsinkelse, vil etter mitt syn heve sikkerheten. Og den sikkerheten man oppnår i praksis, skal man ikke kimse av. Har man for eksempel giret innkoplet i forover med relativt høyt turtall, og må bakke opp hurtig, vil motoren uansett kjapt redusere turtallet når man drar spaken fra forover til akterover...Og det er viktigere å få bakket kjapt opp for å unngå en ulykke eller en hendelse enn å på papiret "spare drevet". For flere er i dag den sikkerheten man fiktivt ser på et papir, dessverre blitt viktigere enn den sikkerheten man oppnår i praksis. Redigert 23.Mai.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Noen som vet om det er satt opp mer forsinkelse på drevinstallasjoner enn båter med strak aksling? Har kjørt en del båter med ulike VP motorer (d12, d11, d6, tamd75edc) og har ikke lagt merke til noen spesiell forsinkelse. Alle har vært med strake akslinger. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Kjenner ikke til volvo men det vanlige er at forsinkelsen er ett resultat av tiden og mengde pådrag når man girer. Jeg holder for tiden på å innstallere ett system fra ZF Mathers hvor man kan stille ett par av disse tidsforsinkelsene. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Noen som vet om det er satt opp mer forsinkelse på drevinstallasjoner enn båter med strak aksling? Har kjørt en del båter med ulike VP motorer (d12, d11, d6, tamd75edc) og har ikke lagt merke til noen spesiell forsinkelse. Alle har vært med strake akslinger. Bruker på friturene mine å kjøre ein arbeidskatamaran med to tamd70 med twindisc-gear (eller var det 75?), ivertfall på 400hk kvar. Der er det sikkert 1 sekund forsinkelse i spakene ved innkobling av gearene forrover og bakover, men utkobling er det ingen forsinkelse på. Gassresponsen var det ikkje forsinkelse på, så om enn var litt rask med hendlane, så ville motorane ruse seg opp før gearet slo inn. Eg synes ikkje denne forsinkelen er noko problem likavel båten er 15 meter lang og 8 meter brei og den skal manøvrerast med centimeterpresisjon mellom fortøyninger og oppdrettsringer. Sitér dette innlegget Link to post
yam250 Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 (redigert) Den båten jeg hadde sist var motorisert med 2 kad 44, der var det omentrent ingen forsinkelse, og en fryd å manøvrere der det var dårlig plass. Den båten jeg har nå er motorisert med 2 D4-260, der er de en ubehagelig forsinkelse. Alt blir jo en vane, men syntes den forrige båten var greiere å manøvrere, når du satte den i fri så gikk den i fri, ikke ett eller to sek etterpå... Redigert 26.Mai.2010 av yam250 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 (redigert) Har kjørt endel D4 og D6 med drev. Forsinkelsen fra du setter spaken i gir til aktuatoren har utført handlingen og det skjer noe er under 1 sekund. Opplever du lengre forsinkelse enn dette? Redigert 26.Mai.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BEG Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 KAD44 hadde man muligheten til å stille forsinkelsen, og jeg er nesten sikker på at jeg har lest at muligheten er for D-motorene også. Har aldri helt skjønt at det skal være noe poeng med forsinkelsen. At motorene hindrer at man kan gå fra full gass forover til det samme bakover, ser jeg derimot som en fordel. Er man uheldig å henge jakka fast i spaken, så kunne det blitt en dyr affære uten denne overvåkingen. Jeg har kort forsinkelse (~ 1sek) på min D6-350 omtrent som jeg hadde på KAD44. Uvant i starten. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Eureka Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 Har D6 i en Grandezza 31. med Duo-prop. Opplever forsåvidt også forsinkelse, men man må bare bli vant til den. Trening gjør mester. Det som er viktig, opplever jeg, er å ikke overkompensere når man føler at reaksjonen er treg... da blir det fort MYE kraft, alt for mye kraft... Som det også ble nevnt over her, så kan man sette hendelen i gear og tilbake i fri nesten før gearet faktisk slår inn, da får man den "lille" kraften man av og til trenger for finmanøvrering. Dette er også noe som kommer med trening og erfaring..ingen har sagt til meg at dette er trikset for å få "litt" kraft i en retnig..men jeg erfarte det etterhvert. I tillegg blir det å la båten sige til kai i fri og ikke stresse med å bruke motorkraft. Lavgir hadde vært kjekt. På laveste turtall med gearet innkoblet synes jeg nesten det blir for mye kraft/ fart. Duo-propen kan kanskje ta skylden for dette? -at det rett og slett blir for mye skyv? Prøvde en Grandezza 23 med den splitter nye D3-motoren forleden, med duopropp. Gear/gasshendelen der var ekstremt følsom og det gikk over hode ikke ann å la hånden forsiktig hvile mot hendelen uten at det ble litt pådrag. Det ble også en ny utfordring å legge til kai fordi det ble veldig mye kraft i propellen for finmanøvrering, følte jeg. Men det er nok en tilvending. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.