peterode Startet 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2010 Hei Litt usikker på om dette er egnet som emne å diskutere her, men tar likevel sjansen: Jeg har en Scand Baltic fra 1999. Båten har endel utstyr, samt en Volvo KAMD 44 motor. Det meste av utstyret er "orginal" installert, dvs utstyrsleverandøren har hatt sine folk til å montere. I de siste årene har det vært økende problemer med spenningen til utstyret ombord. Vannpumpent stoppet å fungere, bryter og koblingspunkter ble byttet og spenningen var igjen oppe. Jeg byttet batterier ofte, trodde først det var problemet, men batteriene er i virkeligheten i god stand. Lading opp mot 14,2 volt og vedlikeholdslading 13,8 volt. Stabil batterispenning (målt på batteri) uten lading 12,75 volt, som synker til 12,4 volt når starteren eller trustere går for fullt. Målt der voltmeteret måler spenningen (volvo-montert) er faller derimot spenningen ned mot 9,5 volt når starteren går. I fjord stoppet kjøleskapet av samme grunn, ned mot 10,5 volt målt på skap mens batteriet gav rundt 12,7. I det siste året har motoren nektet å starte, helt tilfeldige anledninger og da hører jeg bare klikk i releet og spenning ned mot 9 volt. Fortsatt full spenning målt på batteriet. Merklig nok, setter jeg på landstrøm i 10-15 min, starter motoren straks, uten at spenning på voltmeteret synker, altså målt der Volvo har installert det. Og fullt turtall på starter. Jeg har etterhvert brukt timer og utallige dager i et forsøk på å finne løse ledninger og irrede kabelsko uten resultat. Volvo-verkstedet har foreslått å bytte selvstarter, men til en pris av 7-8000 kr for hele jobben, blir dette for enkelt. Mange firmaer er jo eksperter på å "bytte deler" uten å egentlig å vite om det er nødvendig. Jeg begynner å bli ganske desperat da jeg egentlig ikke har erfaring og kunskaper til å lete slik på måfå. Jeg leter rett og slett etter en "guru" som har teft for dette og hyrer ham gjerne inn fysisk for å se på tingene (Drøbak-området). De elektriske tegningene fra Scand er under enhver kritikk dårlige og koblings-spagettien som følger med er et sant mareritt! Er det noen som har noen ideer eller direkte forslag som kan sparke meg ivei i riktig retning? Hilsen Peter Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei Litt usikker på om dette er egnet som emne å diskutere her, men tar likevel sjansen: Jeg har en Scand Baltic fra 1999. Båten har endel utstyr, samt en Volvo KAMD 44 motor. Det meste av utstyret er "orginal" installert, dvs utstyrsleverandøren har hatt sine folk til å montere. I de siste årene har det vært økende problemer med spenningen til utstyret ombord. Vannpumpent stoppet å fungere, bryter og koblingspunkter ble byttet og spenningen var igjen oppe. Jeg byttet batterier ofte, trodde først det var problemet, men batteriene er i virkeligheten i god stand. Lading opp mot 14,2 volt og vedlikeholdslading 13,8 volt. Stabil batterispenning (målt på batteri) uten lading 12,75 volt, som synker til 12,4 volt når starteren eller trustere går for fullt. Målt der voltmeteret måler spenningen (volvo-montert) er faller derimot spenningen ned mot 9,5 volt når starteren går. I fjord stoppet kjøleskapet av samme grunn, ned mot 10,5 volt målt på skap mens batteriet gav rundt 12,7. I det siste året har motoren nektet å starte, helt tilfeldige anledninger og da hører jeg bare klikk i releet og spenning ned mot 9 volt. Fortsatt full spenning målt på batteriet. Merklig nok, setter jeg på landstrøm i 10-15 min, starter motoren straks, uten at spenning på voltmeteret synker, altså målt der Volvo har installert det. Og fullt turtall på starter. Jeg har etterhvert brukt timer og utallige dager i et forsøk på å finne løse ledninger og irrede kabelsko uten resultat. Volvo-verkstedet har foreslått å bytte selvstarter, men til en pris av 7-8000 kr for hele jobben, blir dette for enkelt. Mange firmaer er jo eksperter på å "bytte deler" uten å egentlig å vite om det er nødvendig. Jeg begynner å bli ganske desperat da jeg egentlig ikke har erfaring og kunskaper til å lete slik på måfå. Jeg leter rett og slett etter en "guru" som har teft for dette og hyrer ham gjerne inn fysisk for å se på tingene (Drøbak-området). De elektriske tegningene fra Scand er under enhver kritikk dårlige og koblings-spagettien som følger med er et sant mareritt! Er det noen som har noen ideer eller direkte forslag som kan sparke meg ivei i riktig retning? Hilsen Peter Hei Det høres ut som du har et klassisk strømproblem. Søk strøm på dette forum og les dine gamle Båtmagasinblader så får du flere gode råd. Mål syrevekten på alle cellene på dine batterier så får du status på disse. (virker som statbatteriet ditt er defekt). Ok Batteri har syrevekt på 1,28 ladet. Syrevekten skal ikke variere mer enn 0,25 +-/celle. Du sier og at du har lav spenning ved kjøleskap idrift, men ok spenning på batteriet. Det betyr jo at du har et spenningsfall et sted på vei til kjøleskap. Mål sp på hverside av hvert koblingspunkt så finner du feilen. God sommer (ta med verktøykasse ;-) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 ville sjekket alle batteripolskoa evt irring , puss di å sjekk at det ivertfall er god kontakt der neste jeg ville sjekket er hovedstrømbrytere. det er best å begynne fra en kant for å finne feilen, en plass forsvinner det på veien Sitér dette innlegget Link to post
Nightlife Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Jeg og en kompis gjorde en kjempejobb på en båt som hadde lignende problemer. Denne båten er av eldre modell, og har gjentatte ganger utviklet diverse problemer relatert til spenning, strøm og lignende. Vi trakk nye kabler i hele båten, uten en eneste skjøt. Ble supert etterpå, selv om det var 6 timers jobb. Uansett, sjekk ledninger og koblinger fra batteri til starter. Er de sorte inni? Bytt. Trekk nye kabler til kjøleskapet. Feilsøking i båt er ofte en mye større jobb enn å bare legge opp nye ledninger. Da vet man også at det er 100%. Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hvis du har spenningsfall til starteren er det kun 1 ting utenom dårlig kontakt på batteri/starter det kan være og det er hovedbryteren skru begge kablene på samme punktet på bryteren og prøv igjen dette er ikke en ukjent feil Du kan godt måle at forbindelsen er ok men bryteren tåler ikke lenger belastningen pga slitte kontaktpunkter Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei. Du har hovedsaklig problemer med hovedstrømmen, så konsentrer deg i første omgang om dette. begynn fra motor. Jordingen til motoren skal ha likt tverrsnitt som pluss til starteren. følg kablene frem til batteri. sjekk alle koblingene til disse to kablene. finner du ikke noen åpenbare feil, kan hovedstrømsbryteren være synderen. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei, litt vanskelig å si hva det er, men har du ett felles koblingpunkt for minus? som går til diverse forbrukere? Jeg kan tenke meg at det er dårlig kontakt der. Likedan, har jeg hvert borti hovedbrytere som er gåen, det viste seg at det var kontakt av og til. Jeg har villet gått på hovedbryterne først. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 (redigert) Lykke til Redigert 2.Mai.2010 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Om du ikke har, er det en begynnelse å kjøpe et tangamperemeter. Da har du redskap for å feilsøke. Jeg har selv en Biltema modell som etter mitt syn gjør en grei jobb for en amatør. Selv om det ikke passer bør du begynne å søke en dag som du har startproblemer. Er det glappkontakt et eller annet sted er det vanskelig å finne når det funker. Som tidligere nevnt er det flere steder du kan ha feil, men det er ikke uvoerkommelig om du går systematisk til verks. Klikker det i starteren men den ikke drar rundt så kan du gi starteren et rapp med en metallstang el. Er det slitne børster/børster som har hengt seg opp kan dette være nok. Drar starteren rundt etter dett så er det i området starteren problemet ligger. Hjelper ikke dette gå over og rengjør alle koblinger fra batteri til starter(de grove kablene/kontaktene). Gi alle koblinger en dusj med WD40/CRC. Sjekk at alle kabelsko sitter godt fast i kabelen at det ikke er en kabelsko som er dårlig klemt fast. Sjekk at alle koblinger er godt skrudd fast(ikke skru for hardt). Hjelper ikke dette og det er nok strøm på batteriet er det non som tidligere nevnt batteribryteren eller starteren. Da er det oftest billigst å sjekke/bytte bryteren først. Hjelper ikke dette ville jeg skrudd av starteren og tatt den med til et verksted som driver med service/rep av slikt utstyr. Børster kan være dårlige eller henge seg opp slik at det blir dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Stabil batterispenning (målt på batteri) uten lading 12,75 volt, som synker til 12,4 volt når starteren eller trustere går for fullt. Målt der voltmeteret måler spenningen (volvo-montert) er faller derimot spenningen ned mot 9,5 volt når starteren går. I fjord stoppet kjøleskapet av samme grunn, ned mot 10,5 volt målt på skap mens batteriet gav rundt 12,7. Hei. Leste innlegget ditt en gang til, og tenker da følgende. Går ut ifra at du har 2 batteribanker. du har spenningsproblemer på begge bankene. Begge bankene har felles jording (minus) Problemet må ligge der. Se om det ikke finnes en samlingsbolt for jordlederene, og at det kan være dårlig kontakt der. Det du kan gjøre for å eliminere feilsteder, er å bruke en startkabel mellom godset på motoren og batteriminus, og se om ting bedrer seg. Lykke til, skulle gjerne hjulpet deg men det blir litt langt for en kveldstur. Sitér dette innlegget Link to post
peterode Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 ville sjekket alle batteripolskoa evt irring , puss di å sjekk at det ivertfall er god kontakt der neste jeg ville sjekket er hovedstrømbrytere. det er best å begynne fra en kant for å finne feilen, en plass forsvinner det på veien Dette er gjort hver år, hjelper ikke. Sitér dette innlegget Link to post
peterode Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei, litt vanskelig å si hva det er, men har du ett felles koblingpunkt for minus? som går til diverse forbrukere?Jeg kan tenke meg at det er dårlig kontakt der. Likedan, har jeg hvert borti hovedbrytere som er gåen, det viste seg at det var kontakt av og til. Jeg har villet gått på hovedbryterne først. Lykke til Har bryter for servicebatteri (2 x 115 AH), startbatteri (1x115 AH), for trustere og for motor. Alle 4 brytere er åpnet, sandpapir poloer (så blanke ut) og sjekket for spenningsfall ved start. Ingenting jeg kan oppdage Sitér dette innlegget Link to post
peterode Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei. Leste innlegget ditt en gang til, og tenker da følgende. Går ut ifra at du har 2 batteribanker. du har spenningsproblemer på begge bankene. Begge bankene har felles jording (minus) Problemet må ligge der. Se om det ikke finnes en samlingsbolt for jordlederene, og at det kan være dårlig kontakt der.Det du kan gjøre for å eliminere feilsteder, er å bruke en startkabel mellom godset på motoren og batteriminus, og se om ting bedrer seg. Lykke til, skulle gjerne hjulpet deg men det blir litt langt for en kveldstur. Dette høres interessant ut, sjekker! Sitér dette innlegget Link to post
peterode Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 HeiDet høres ut som du har et klassisk strømproblem. Søk strøm på dette forum og les dine gamle Båtmagasinblader så får du flere gode råd. Mål syrevekten på alle cellene på dine batterier så får du status på disse. (virker som statbatteriet ditt er defekt). Ok Batteri har syrevekt på 1,28 ladet. Syrevekten skal ikke variere mer enn 0,25 +-/celle. Du sier og at du har lav spenning ved kjøleskap idrift, men ok spenning på batteriet. Det betyr jo at du har et spenningsfall et sted på vei til kjøleskap. Mål sp på hverside av hvert koblingspunkt så finner du feilen. God sommer (ta med verktøykasse ;-) Forbruksbatteri er 2 år gammelt og startbatteri 1 år gammelt. Poenget er at spenning på batterier er topp, uansett forbrukere, mens spennig ved vannpumpe, kjøleskap, stekeovn, varmeapparat og ikke minst relespenning til starter varierer kraftig. Har løst problem med vannpumpe og kjøleskap tilstrekkelig til at de virker. Men det er fortsatt 0,8 volt spenningstap mellom batteri og kjøleskap. Men det virker nå. Problemet er at det er ingen ende på problemene, det burde være et "master" problem som løser det. Kan jo ikke godt skifte ut alle kabler i båten, det er jo et mega-prosjekt! Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Har du en felles minuskabel til noen av disse forbrukerne? Jeg hadde lignende problem. Trakk en provisorisk minuskabel fra minusen på batteriet til minusen i sikringsskapet og problemet forsvant. Har nå skiftet kabel permanent. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
peterode Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Har du en felles minuskabel til noen av disse forbrukerne? Jeg hadde lignende problem. Trakk en provisorisk minuskabel fra minusen på batteriet til minusen i sikringsskapet og problemet forsvant. Har nå skiftet kabel permanent. Dette må ihvertfall prøves. Har hele tiden startet i den andre enden, på pluss-siden av tilførselen! Takk for gode forslag, kommenterer etter jeg har prøvd alt dette! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.