mateco Startet 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2010 (redigert) Det jeg lurer litt på i denne sammenhenger er følgende: Når man gr fra kai og benytter Baug- eller Hekk -thrustere, så belastes batteriene kraftigt og dynamoen vil derav kompensere med "full power" og etterhvert vil batteriene normalisere seg tilbake til normalen! Derimot når man ankommer en ny havn og benytter mye thrustere for å posisjonere seg og legge til, hva da med batteristatusen. Man tar ut formidable strømmer ut fra batteriene, motorene begynner å kjøles ned med tilhørende "smoke on the water". Er det da så smart å stoppe motorene med engang du er fortøyd? Batteriene kan jo være temmelig nedtappet etter mye thruster-bruk og vil derfor jobbe på "spreng" for å kompensere tapet. Stopper man en dynamo som i øyblikket lader med f.eks. 70 A så mister den jo dynamoens nedkjølende vifte-luft, og da når den trenger den som mest! Kan skade oppstå ved at en middelmådig dynamo rett og slett smelter ned isolasjonens i viklingene i rotor og startor? Selv har jeg to 70A Valeo dynamoer på hver maskin! Er disse konstruert for slike "kjølekutt" når de lader på sitt høyeste?? Bør man i slike situasjoner holde motor i drift i noen minutter før stopp ? (Til tross for røykutviklingen) Bjørn Redigert 3.Mai.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
SeaRaymond Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Personlig lar jeg alltid båtmotren gå til fortøyning er fullført, ergo for den gjerne noen minutter på seg før jeg endelig stenger ned. Om jeg får lov ønsker jeg gjerne slenge på ett spørsmål til, i mitt tillfelle med thrusterbruk over 10-15 sekunder faller spenningen rett ned i 12 volt (avlest på voltmeteret) selv når motor går. Mao virker som dynamoen kutter, er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Har du en thruster på 5hk er dette snaue 4kW, d.v.s. at den bruker ca 310A i drift. Om du kjører den tilsammen i et minutt vil du ha tappe 310/60 = 5,2 Ah av batteriene. Dette tilsvarer vel 2-3 timer drift av kjøleskap. Selv med 2 thrustere skal du kjøre de mye før du tapper mye effekt ut av batteriene. Tror ikke du har noe å bekymre deg over, hverken vedr. batterier eller dynamo. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Farco Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Mao virker som dynamoen kutter, er dette normalt? Dette er ganske normalt. Dynamoen kutter ikke, tvert imot. Trøstern din bruker mye mer strøm enn dynamoen kan kompensere for, og derfor synker spenningen i kretsen. Jeg tipper spenningen "flyr" ganske fort opp igjen? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Joerg Becker Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 God morgen. Mateco. Ang. dine Valeo er de beregnet for å bli brukt, sjansen for at du øddelegger dynamoene med sånt er vel forholdsvis liten. Kjernetemperaturen på statoren økes sikkert, den blir også varm med høyeffektlading og da tar det gjerne mange minutter før at dynamoene kommer på noe nevneverdig temperatur. Men hvis man følger opp hvor lenge det tar da er trusterbruk antakeligvis et lite problem. Det er helt sikkert ikke dårlig å la motorene gå en stund etter hvert, som du sikkert gjør fordi også du trenger tid for å feste fortøyingen, men ellers er det ikke nødvendig. SeaRaymond. At spenningen detter er vanlig, men likevel kan det være lønnsomt å sjekke på tilkoblingen om den er kraftig nok. Akkurat det er forskjellen mellom 10mm² standardkabler og mine gjerne diskuterte "minst-35mm²-rett-fra-dynamoet-kabler". Store tversnitt skader skjelden, hverken pengemessig eller mht. spenninger. Så, bare sett i gang. Og skulle du komme på noe da kan du gjerne huske : (Beregnet tversnitt med 1V spenningsfall) x 2 = skjelden noe feil, ren teknisk sett. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mateco Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 God morgen. Mateco. Ang. dine Valeo er de beregnet for å bli brukt, sjansen for at du øddelegger dynamoene med sånt er vel forholdsvis liten. Kjernetemperaturen på statoren økes sikkert, den blir også varm med høyeffektlading og da tar det gjerne mange minutter før at dynamoene kommer på noe nevneverdig temperatur. Jørg Takk for svaret Jørg !!! Da puster jeg letta ut!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.