Jump to content

Importere seilbåt i prisklasse <400k. Erfaringer/råd?

Nonsense

Recommended Posts

Vil det være lønnsomt å importere en seilbåt i lavere prisklasser fra f.eks. Kroatia? Hvor mye må man regne med i utlegg til inspeksjon, reise og papirmølle? Når f.eks. en Elan 333 nærmer seg 300k uprutet, så ser det jo unektelig litt fristende ut.

Er det noen som har erfaringer/tanker rundt dette?

Frakt, mva, Hk-avgift på motor over 10 hk + noen tusen for å reise ned og se på vidunderet. Tror ikke dette lønner seg. Det er mange tilbud på båter i denne prisklassen her hjemme.

Med fraktutgifter på 50- 100.000 og deretter mva må båten koste mindre enn halvparten i Kroatia fremfor her hjemme.

Det stiller seg annerledes hvis du seiler den hjem selv og tar dette som en superferie. Eneste måten å få regnestykket til å gå opp på.

Mvh

Mikkel

Sett litt på bav i Nederland, onkel til samboer bor der og sett litt på båter der .Får en grei nyere 31-36 forter for 150-200nkr pluss toll og avgifter. Svigefaren min er derifra og men bosatt i norge og seilet opp forrige båten derifra, fin tur hvis du har et par ukers tid til rådighet. Minuset med de er at masten gjerne er litt lavere da mange går i innsjøer og må gå under broer osv.

Sammenlignet med prisene på finn, en båt der til ca600 kom på 250-300 ca ink avgifter hvis du tok og seilet den hit .

Redigert av bukt (see edit history)

De som ofte er annonsert på nett/blader ligger høyere i pris, men går du en tur rundt i havnene litt i "innlandet "er prisene lavere, var i nederland helgen etter påske, da så jeg selv en bav 31 2002 mod mener jeg den var til 22000 euro . dette var litt utenfor amsterdam nordover.

ligger lik på finn i 2000mod til rett under 600` med toll og moms ville vel den kommet på rett over 200`

Du vasser ikke i billige båter men de er der med litt leting.

......fortsatt skeptisk!

Hvorfor skulle hollenderende velge å selge båtene sine så mye billigere enn hva som er tilfelle i landene rundt seg. De har jo heller rykte på seg å være heller gniten når det gjelder penger. I tillegg har de rykte om å stelle og vedlikeholde båtene sine veldig bra så båter fra Nederland burde være attraktive på markedet i hele nordsjøområdet.

Men kanskje finanskrisen har slått mye kraftigere til her enn i Norge!

Med toll mener jeg HK avgift, søkte på nett tidligere der jeg og og fant ikke de billige men onkel til sambo sa det var billigere enn aventert i havnene noe jeg og så.

Skal du ha båt der finn en nederlender hvis du kjenner en og be han se litt for deg, Står "tilsalgs" skilt på mange der i forskjellige prisklasser. Priser varierer sikkert avhengi av utstyret og, vet ikke hva slags seilpakke det var med den ol men sikkert greit til helgeseiling.

Har hørt det er så gode kaker på de små koselige kafeene der også. :smiley:

Bare ikke kjøpe båt rett etter kaken da, kan lett bli en overraskelse da...he he.

Kombinere båtleting og helgetur og fly med norwegian så blir ikke turen så dyr, vi måtte ta sas da vi ikke kunne fly på kvelden med en liten gutt .... ble 4300,- mot 1200kr det gitt :cryin:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...