Kaptein_Kaos Startet 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2010 Hei ! Jeg er på jakt etter en radar, da jeg er "nybegynner" innen båtlivet trenger jeg litt hjelp av dere her inne.. Jeg har en 37 ft cabincruiser som mangler radar, etter hva jeg har funnet ut så er det mulighet for "radar overlay" på kartprogrammet jeg har (MaxSea), Hva trenger jeg av utstyr, for å bruke radarantennen enten for seg selv, eller sammen med kartprogrammet ? Vil jeg trenge å ha en "komplett" pakke, eller kan jeg bruke kun antennen sammen med kartprogrammet ? Om noen vet om brukt radar som jeg kan bruke så kom gjerne med forslag, som sagt så er jeg ny innen dette, så det er muligens spesielle typer som må benyttes for å kunne "kommunisere" sammen med annet utstyr. All hjelp og tips mottas med takk.... Mvh: Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Er ikke siker på hva som passer samens med MaxSea men det skulle ikke forundre meg om de bruker den samme PCradaren som de fleste andre. Nobeltec, Seapro og flere bruker radarenheter fra Koden. Da trenger en radarantennen(Scanner Unit) og en IP-konverter/strømforsyning (Control Unit). Du kan da velge mellom alt fra 45 cm lukket antene på 2 kw til 9 fots åpen antenne med 25 kw. Har selv en slik 60 cm antenne med 4 kw koblet opp mot PC med SeaPro 3000 og det fungerer meget bra med radar overlay. Redigert 3.Mai.2010 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Radar er et fantastisk hjelpemiddel, men før du bestemmer deg for hva slags type, så tenk gjennom hva du skal bruke den til. For meg har radar primært vært et antikollisjonsverktøy om natta eller i dårlig sikt, og til dette bruket duger det meste fra 2 kw og oppover. Jeg har nå en 4 kw med 3,7 (?...) graders strålebredde Liten strålebredde har mye mer å si enn antall kw når det gjelder følsomhet og nøyaktighet, så se derfor etter en radar som holder seg under 5-tallet når det gjelder vertikal strålebredde. Redigert 3.Mai.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Radar er et fantastisk hjelpemiddel, men før du bestemmer deg for hva slags type,så tenk gjennom hva du skal bruke den til. For meg har radar primært vært et antikollisjonsverktøy om natta eller i dårlig sikt, Det er til dette bruket jeg og ønsker og ha den til.. Hvor langt frem har en behov for å "se", og hvor unøyaktige blir de om strålebredden kommer over 5 tallet som du skriver ? Er det fornuftig og kjøpe brukt, eller er det bare nytt som duger ? Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Jeg tror min radar har en teoretisk rekkevidde på 48 (?) nm, men i praksis blir avstanden kortere. En årsak er for eksempel horisonthøyde/ montasjehøyde på en fritidsbåt. En annen sak er om du har behov for å se noe på over 80 km avstand... Min radar står som regel fast på 3 nm (ca. 5,5 km), det gir skarpe og konsise ekko, samtidig som det er passende varslingsavstand for meg. Vertikal Horisontal strålebredde angir hvor følsom eller hvor små gjenstander radaren er i stand til å oppdage. Stor vertikal horisontal strålebredde (f.eks. 7 grader på en 2 kw radar) gir dårlrig detaljeringsevne, mens en proffradar med strålebredde på 1,7 grader kan plukke måker og fiskeredskap i sjøen til minste detalj. Likeledes er de åpne roterende radarene normalt mer følsomme enn de lukkede kakeboksene av samme årsak. Så har det kommet mye ny teknologi bare det siste året som sikkert slår ihjel alt jeg har skrevet over , men felles for nyskapningene er at de koster desto mer penger. Kanskje det kommer noen røverkjøp på nye radarer med "gammel" teknologi framover? Redigert 3.Mai.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 .... når det gjelder vertikal strålebredde. Horisontal strålebredde! (Den vertikale strålebredden er vanligvis 35-30 grader). Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tilde Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Horisontal strålebredde! Selvsagt, selvsagt.. Poseidon! Takk for korreksjonen. Sånn går det når jobb og båtliv skal kombineres på samme skjermbilde, med 2 fastelefoner og 3 mobiler rundt meg samtidig. Og så var det den om at vi gutta ideelt sett kun skal ha en tanke i hodet av gangen.... Redigert 3.Mai.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 ...Vertikal Horisontal strålebredde angir hvor følsom eller hvor små gjenstander radaren er i stand til å oppdage... Horisontal strålebredde forteller om skilleevne i peiling, altså hvor langt i fra hverander to objekter må være for at radaren skal skille dem som to. Dersom du så har 3,7 grader horisontal strålebredde så må to objekter være >3,7grader fra hverandre for at du skal kunne se dem som to ekko på skjermen din. Derfor er horisontal strålebredde viktig å få minst mulig, men dette har jo også med fart å gjøre. Jo fortere båten går jo lengre vekke ønsker du å se feks en åpning inn i et sund elle lignende. Saktegående fartøyer har gjerne ikke det samme behovet. Dersom antikollisjon er hovedbruken så er det ikke nødvendigvis skilleevnen som har høysete prioritet, da hovedbruken er å få varsel om at noe er der (mindre viktig om det er en eller to...) Evnen til å oppdage små ekko går mer på mottakerens signal/støyforhold og også utsendt effekt, akkurat som utsendt effekt har med rekkevidde å gjøre. (alt med forbehold om rustent topplokk ) TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Kaptein_Kaos Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Kjempeflott med alle svar, bare pøs på alle dere andre som også har synspunkter, lærerikt og interesant.. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Her er lidt i en gammel men god tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27182 Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Min erfaring etter å ha prøvd meg litt på en proff hurtigbåtradar fra Furuno med åpen atennne med 48 rpm og smal strålebredde er at min egen radar (4 kw dome fra Raymarine 3,9 graders HORISONTAL strålebredde) antakelig er bedre som måkejager enn et nøyaktig redskap til hurtig navigering. Er egentlig litt skuffende at jeg må drive og se ut av båten når jeg kjører neste gang jeg skal anskaffe radar skal jeg ha maks 1 grads strålebredde. Rett og slett fordi jeg liker å se om det er 1 eller to staker som står tett. Skal man bruke radaren for å se at "her er det en øy og her er det ett eller annet - men jeg vet ikke helt hva" - så kan man ha en enklere radar. Men en billig radar overser også mindre objekter med dårlig ekko, slik som staker, kajakker og annet ræl som flyter rundt Så en annen erfaring: Mange, inklusive meg, bruker de automatiske oppsatte filtrene på sine radarer (dvs gain, sjø og rain stå rpå auto). Min erfaring er at i hvertfall gain er satt altfor hard og at masse informasjon forsvinner ved auto. Jeg kjører auto på min radar manuelt - og kjører da gain ganske mye opp. Da får jeg med masse mer info - som feks store garnblåser. Det er sjelden jeg bruker radaren på over 3 nm range. Hender jeg er ute på 6 og 12 nm for å finne et racon eller en øy eller noe sånt. Overlay bruker jeg ikke. Da kjører jeg heller splittet skjerm. Jeg synes det blir for mye info på et skjermbilde. Ideelt sett vil jeg ha en stor skjerm for kart og en stor skjerm for radar. Også det neste gang.... Redigert 3.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solglitter Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Sjekk ut Simrad sine radarer. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Horisontal strålebredde forteller om skilleevne i peiling, altså hvor langt i fra hverander to objekter må være for at radaren skal skille dem som to. Så rett så rett.... Min erfaring etter å ha prøvd meg litt på en proff hurtigbåtradar fra Furuno med åpen atennne med 48 rpm og smal strålebredde er at min egen radar (4 kw dome fra Raymarine 3,9 graders HORISONTAL strålebredde) antakelig er bedre som måkejager enn et nøyaktig redskap til hurtig navigering. Jeg har (dessverre) også fått operere en slik, Bitteliten. Etter den opplevelsen er jeg aldri blitt helt meg selv igjen i forhold til såkalt "fritidsbåtradar". Men så var dette med "need og nice" igjen. Sjekk ut Simrad sine radarer. De tradisjonelle radarene til Simrad er vel i utgangspunktet produsert av og innkjøpt fra Anritsu tror jeg? Så vidt jeg kjenner til er logoen på utsiden det eneste som er Simrad-produsert på disse (rett meg om jeg tar feil!). De nye digitale bredbåndsradarene fra Simrad er "best-practice"-produkter fra merkevarestallen til Navico. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Er ikke Raymarines fritidsbåtradarer som er begrensingen, det er bare å investere i nytt utstyr Bitteliten Alle Raymarine Super HD radarer har mindre enn 1 grad horisontal strålebredde og vil få 48rpm etter en softwareoppdatering som kommer i nær fremtid. De nye HD domene har også 48rpm. Desverre støtter ikke E Classic 48rpm mode, slik at en må oppgradere til C Wide eller E Wide. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Du vet abbor - at da er vi på ny båt istedet. Er ikke noe vits i å oppgradere noe som fungerer OK. Også det passer ikke akkurat nå med ny båt - for den båten vi vil ha finnes ikke. Så vi får heller ta oppgraderingen når ny båt kommer. Men da heller jeg faktisk litt mot Furuno - om jeg kan slippe det tåpelige 3D kartet. En annen ting er jo at jeg kan bli bedre på å bruke den radaren jeg har. Redigert 3.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 De tradisjonelle radarene til Simrad er vel i utgangspunktet produsert av og innkjøpt fra Anritsu tror jeg? Anritsu har vel vert eid av Koden de siste 20 År og var bare et salgsnavn de brukte i enkelte markeder. Tar du lokket av en Simrad/Anritsu radar står det Koden på alt inni med untak av Sirkulator som er fra JRC, Magnetron som er fra Marconi, T/R selle som er fra Tosiba osv. Men slik er det i alle radarer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Men da heller jeg faktisk litt mot Furuno Er det denne Furunoen du har lekt med? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Er ikke noe vits i å oppgradere noe som fungerer OK. Er alltid gøy med nye duppeditter. Har bestillt meg HD Digital dome for å erstatte den analoge. Desverre får jeg ikke 48rpm og bird mode på E80 og noen bredformatskjerm har jeg ikke plass til. Men dual range kommer med neste softwareoppdatering for E Classic. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Er det denne Furunoen du har lekt med? Er ikke 100% sikker på betegnelsen. Tror det er en 1943C-BB - men skjermen var en ca 20" skjerm ikke Furuno. Kontrollpanelet var eksternt Furuno tastatur Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Ingen som har erfaring fra den nye Beidbånd raderen fra Simrad/Navico. Denne lurer jeg på til neste båt sjøl. Så litt bruker-erfaring hadde vært kjekt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 har bare registrert at svenske myndigheter ikke godkjenner den til bruk på båt fordi den ikke fungerer på Racon. Den ble testet et av de i siste Båtnytt tror jeg. Her var konklusjonen at på kort range var den meget god, men på lengre range var den ikke noe bedre Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Hmmm, min info, er at den viser veldig bra opp til ca 5nm, Og det er den avstand jeg maks trenger, og vil klare og se når radaren står ca 3.5 meter over havflaten. men han sa intet om Racon, det skal jeg sjekke i morgen. En vanlig radar har en Blindsone på ca 35meter, siden denne sender og mottar signalen annen hver gang. men Breidbånd raderen har en blindsone på bare 1 meter. Lite stømforbruk. i forhold til den vanlige, så er det dette med stråling, viktig for meg med radar i lav høyde. + seilebåt. Så hvis du hadde hatt den nye typen Bitteliten, så kunne du sett nabonen komme ut på rekka for å pisse i sjøen om kvelden. Men får håpe på noen med bruker erfaring. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 på kort range var den meget god, Skulle bare mangle. Det er den gamle tankmåleren til SAAB satt på en roterende platform. Og det er en svært bra tankmåler. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Jeg har en 37 ft cabincruiser som mangler radar, etter hva jeg har funnet ut så er det mulighet for "radar overlay" på kartprogrammet jeg har (MaxSea), Hva trenger jeg av utstyr, for å bruke radarantennen enten for seg selv, eller sammen med kartprogrammet ? Vi har Furuno nav system i cockpit og Maxsea på pc nede. Vil nok anbefale en Furuno radar siden Furuno og Maxsea har tett samarbeid. Vi bruker radaroverlay på kartet så godt som aldri. Blir alt for mye "rot" i bildet, og små ekko forsvinner. Som andre har sagt, spittet skjerm med kart i det ene halvdelen og radar i det andre er det vi bruker. Det suverene med Maxsea er at du kan legge musa (eller cursoren som den også kalles) på et ekko på radar bildet og vips så har du et rødt kryss på sammme plass i kart bildet, eller motsatt. Dette er super genialt når en lurer på hva ekkoet i radarbilde kan være for noe. Ligger det røde krysset over en holme på kartet, ja da vet du det, er det ingen ting i kartet (annet enn sjø) ja da vet du at her ligger ett eller annet i sjøen. Desverre er det slik at kvalitet koster og du får det du betaler for. Lykke til! Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Tror det er en 1943C-BB OK. Navnet kombimaskin. Egentlig en upscale maskin for fritidsbåt, selv om Furuno Norge lister den under fiskeriutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.