Jump to content

Hjelp til valg av radar

Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Hele poenget med radar overlay er jo å identifisere gps feil, og det er faktisk den eneste måten også hvis man ikke seiler optisk og har peileskive på broen. Har du kun radar og separat kartmaskin må du kontrollsjekke gps ved å legge markøren på et punkt på kartet og sammenlikne avstand og peiling med radarens. Jeg vil på det sterkeste anbefale radaroverlay, det er et fantastisk fremskritt for å avdekke gpsfeil , dette er årsak til mange grunnstøtinger for tiden.

Takk for svar !

Etter hva jeg da konkluderer med så bør jeg ha et komplett system, for deretter å sammenkoble med MaxSea for mulighet for radaroverlay ?

Hva bør jeg gå for nytt/brukt wattstyrke etc ?, trenger vel ikke nødvendigvis å ha siste toppmodell siden jeg kommer til å bruke det som "nødnavigerings/nattnavigerings" utstyr og antar at jeg vil komme til å redusere hastigheten etter forholdene...

Kaptein_Kaos

Har du kun radar og separat kartmaskin må du kontrollsjekke gps ved å legge markøren på et punkt på kartet og sammenlikne avstand og peiling med radarens.

Det kommer jo litt an på, normalt kan du jo bare gjøre et kjapt plott så finner du jo ut av det

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

men det viktige her er at har du overlay så oppdager du det med en gang, uten å gjøre noe som helst. Du kan ikke unngå å se at posisjonsfixen er feil.

Okay, her har vi bare litt forskjellige meninger. Personlig synes jeg overlay på kartskjermen er noe "mas" og bruker det aldri, men det går vel litt på vaner. Den staken eller kosten du ser i radaren vet du jo hvor er, og hvor den står i kartmaskinen er jo ett fett.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg er enig med Fru Jacobsen om at radar-overlay oppleves som rotete. Selv om vi kan konfigurere opp radar-overlay, blir det til at jeg setter opp et "rent kart" på den ene skjermen og et "rent radarbilde" på den andre.

Det å sjekke ekko på kartet med musepekeren som Gyda er inne på er for så vidt også kjekt, men er nok også avhengig av fart og førermiljø. F.eks når det går unna i titalls knop og det "skumper" litt blir det kanskje til at man må bruke mye oppmerksomhet på å treffe med muspekeren i forhold til å lese radar/kart/utkikk/... kontra snekke- eller seilbåtfart hvor ting ikke skjer så fort.

Ellers tilbake Kaptein_Kaos som startet denne tråden: Uansett hvilken radar du ender opp med; billig eller dyr, enkel eller avansert, husk å bruke den ikke bare i tide men også i utide. Det tar tid å lære seg å justere og lese et radarbilde. Dette gjøres gjerne midt på blanke dagen hvor det er lett å sammenligne det bildet du ser på radarskjermen med det du ser rundt deg med ditt eget øye.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

• 2 uker senere...

Min erfaring etter å ha prøvd meg litt på en proff hurtigbåtradar fra Furuno med åpen atennne med 48 rpm og smal strålebredde er at min egen radar (4 kw dome fra Raymarine 3,9 graders HORISONTAL strålebredde) antakelig er bedre som måkejager enn et nøyaktig redskap til hurtig navigering. Er egentlig litt skuffende at jeg må drive og se ut av båten når jeg kjører :wink:

Har ikke så mye nytt å bringe til bords bortsett fra en haug av egne erfaringer fra helgens båttur. I dag var det endelig skikkelig radarvær og masse trafikk på sjøen. På vei hjem fra Sverige passerte vi minst 100 seilbåter på vei hjem fra Skagen og et KV fartøy i Larkollensundet. Vi holdt vår vanlige marsjfart på 26-29 knop hele veien. Det var kanskje 1-2nm sikt - og av og til kom det regnbyger.

Erfaringen min er at jeg faktisk er skikkelig fornøyd med min egen radar. Det handler rett og slett om at jeg må bruke den aktivt. Når jeg bruker gain på auto filtrerer den bort altfor mye ekkoer. I stedet justerer jeg nå gain manuelt. Jeg justerer da gain opp til at jeg får litt grøt i bildet - så justerer jeg ned til jeg får et klart og fint bilde og der ekkoer jeg tidligere mistet nå kommer meget godt frem.

Jeg fikk til og med inn en svane på 1/4 nm avstand. Det er første gang med denne radaren.

Er det noen som vet om det er mulig å justere auto nivået på gain?

rain filteret brukte jeg også aktivt i dag - det var ganske interessant å se hvor effektivt man kan ta bort alle mulige ekko ved å sette den litt for hardt. Denne må brukes varsomt!

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har foreløbig bare begrenset erfaring, men førsteinntrykket er at HD Digital radarene til Raymarine fungerer mye bedre i automatisk modus enn de analoge. Hvis jeg går inn på manuell for å øke gainet kommer det uønskede ekkoer ganske fort. Har fått et bøyemodus som ser ut til å fungere suverent også til å fange opp småbåter i jollestørrelse. Det er også mye større forskjell på Havn, Kyst og Hav modusene enn på analogradar.

Hos meg er auto gain 45 (på skala fra 0 til 100). Når jeg stiller manuelt ligger jeg på mellom 70 og 80. det er ekstremt stor forskjell i hva jeg får inn. Husk at gain må justeres manuelt hver gang range justeres.

På sea filteret bruker jeg kun havn. Det står i instruksjonsboka at det skal brukes i havn og nære land. Jeg vet ikke hvor nære land det er ment. Når jeg har på hav og kyst opplever jeg at det filtreres bort altfor mye ekko.

Jeg har noe som heter STF tror jeg også (short time ett eller annet). I følge instruksjonsboka skal dette gi bedre skille mellom to nærliggende objekter. Jeg testet dette litt i dag uten å bli klokere. Noen som har erfaring med det?

Noen som vet om gain nivået i auto modus kan justeres?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...