Jump to content

Sak mot autorisert båtmotor verksted

Nadheim

Recommended Posts

Her er saken:

I sommer leverte jeg en motor til reparasjon. Problem; vann i oljen. Etter en stund fikk jeg den tilbake, og verkstedet mente å ha rettet feilen. Det stemte ikke, og problemet dukket opp igjen. Regningen var selvsagt fet, og ble betalt før jeg hentet ut båten første gang. Dette var et krav fra verkstedet, som jeg til slutt gikk med på.

I ettertid viser det seg at regningen var så fet at summen overstiger motorens verdi. Dette, kombinert med at repasjonen var mislykket, gjør at jeg nå går på verkstedet for å finne en løsning.

I første omgang prøver jeg med det gode, og ser om vi kan få til en løsning som begge parter kan leve med. Hvis ikke blir det full pakke, med advokat, tv2 hjeper deg, leserinnlegg, innlegg her på båtplassen osv.

Jeg nevner ikke navn på verkstedet før jeg vet hva holdningen deres er. Jeg har et (kanskje naivt) håp om at de er interessert i å finne en minnelig løsning.

Noen som har tilsvarende opplevelser?

......I første omgang prøver jeg med det gode, og ser om vi kan få til en løsning som begge parter kan leve med. Hvis ikke blir det full pakke, med advokat, tv2 hjeper deg, leserinnlegg, innlegg her på båtplassen osv.

Jeg nevner ikke navn på verkstedet før jeg vet hva holdningen deres er......

Det er realt av deg og spille "fair play" fra starten - selv om du antageligvis - og det med rette, er fly forbannet!  :lol:

Hva med å beynne hos Forbrukerombudsmann? De har kompetente folk der, som antageligvis kan veilede deg litt i ditt "korstog"? Samtidig, som å nevne denne instans for motparten, kan få ting på gli. Ingen bedrift liker å ha Forbrukertjenesten til å "granske" saken.

Advokater, TV2-hjelper deg, osv. oppfattes gjerne som "direkte angrep" og har en tendens til "reise bust" hos de fleste.

Uansett.  :smiley: Lykke til i noe som må være enhver båteiers mareritt!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Lykke til!

Håper at du har ditt på det tørre - at det ikke kan være andre enheter som gir vannet som feks oljekjøler, luftinntak ol som ikke verkstedet har blitt bedt om å kontrollere.

Hvis du ikke har skriftlig avtale om hva som skulle gjøres/rettes på vil det være bra å få verifisert dette snarest mulig.

Dette kan feks gjøres ved å sende en e -post der du beskriver hva du forventet, og be om synspunkter på hvorfor det ikke ble slik. Svaret fra verkstedet vil ofte kunne avklare om dere var enige om hva som skulle gjøres uten at du direkte har anklaget dem for noe.

Hvis du feks har bedt dem om å overhale motoren, og feilen ligger i kjøleren så ligger du tynt an.

Mons

Mons

I håndverksloven står det en del om "godt håndverk" og hva som kan forventes.  les Forbrukerloven og håndverksloven.  Trenger du råd med hensyn på saksgang, send meg en e-post så får du hele min sak. Riktignok mot en selger, men dog..

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

I håndverksloven står det en del om "godt håndverk" og hva som kan forventes.  les Forbrukerloven og håndverksloven.  Trenger du råd med hensyn på saksgang, send meg en e-post så får du hele min sak. Riktignok mot en selger, men dog..

Erik

Helt enig i at det er mye dårlig arbeid hos mange firmaer. Jeg har selv erfart dette og prøver å unngå å bruke verksteder i størst mulig grad.

Jeg gjør mesteparten av service og reperasjoner selv, enten det gjelder bilen eller båten.

Oftest er det ikke spesielt vanskelig heller, de aller fleste kan få det til.

I tilllegg finnes det gode reperasjonsmanualer å få kjøpt, bare å følge instruksjonene.

du vil bli overrasket hvor enkelt det er  :confused:

JOH

I første omgang prøver jeg med det gode, og ser om vi kan få til en løsning som begge parter kan leve med. Hvis ikke blir det full pakke, med advokat, tv2 hjeper deg, leserinnlegg, innlegg her på båtplassen osv.

Hei Nadheim  :headbang:

KNBF får en en rekke slike saker i løpet av året, og jeg bistår nå TV2 Hjelper deg i en tilsvarende sak. Som KNBF-medlem har du krav på 1 times gratis juridisk rådgivning i slike saker, og vår advokat er spesialist på forbrukersaker. Et brev fra KNBF's advokat til verkstedet pleier normalt å føre til at verkstedet får en litt annen holdning til det å finne frem til en akseptabel løsning. Jeg bare nevner det...

Hilsen Syvert  :headbang:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...