Palbryn Startet 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2010 Hei alle sammen. Har fulgt med på forumet her en stund og ser at her kan man få mange gode råd og tips. Jeg har kjøpt denne båten: Sealine Statesman 305 Chartplotter Autopilot Echo Pilot side scan sonar 'Wreck finder' Simrad DSC VHF radio with antenna Engines and Tankage: Power for this vessel is provided by two Volvo Penta AQAD30A / DP turbo diesel untis with duo prop sterndrives 790timer Bowthruster with seperate battery Hot water system 12/240 volt fridge Shore power and Stirling battery charger Bottled gas osv. Toppfart 20-23 knop. Marsfart 10-15 knop. Tank 500 liter, 250 pr. motor. Den ligger i Conwy på vestsiden i England. Det er et firma som skal gå over motorene og se at alt er ok. Jeg har fått flere pristilbud på frakt hjem (til Gøteborg ) da jeg bor i Østfold/Sarpsborg. Jeg vurderer heller og kjøre den hjem, tar det som en ferietur. Etter hva jeg har lest rundt her på forumet kan det bli en lang tur. Er det noen anbefalinger hvor jeg bør kjøre og hva jeg trenger av info før jeg drar? Er det noe på motorene som bør sjekkes eller ha med av deler? Hvor får jeg tak i papirkart, eventuelt kart til PC? Er annen info jeg bør vite? Er det andre som har planer og hente båt frammover nå? Takk for alle svar. mvh Pål Brynhildsen Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Grattis med ny båt! Ang. seilasen kan du jo forhøre deg med han som hentet en Fairline for noen uker siden. Er en egen tråd om dette på forumet. Hentetråd Fairline Redigert 3.Mai.2010 av Lodda (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
spjærøy26 Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) hvis båten er på vestkysten hadde jeg gått nedenom og over ved dover, mot calais i frankrike, så hadde jeg fulgt kysten opp til skagen i dk og så rett over til norge.. fin fin tur, har tatt den ett par ganger.. hvis du stoler 100% på motorene kan du gå rett over, men jeg pleier å safe litt hvis du trenger opdatert kartplotter kan du få låne en av meg.. eller jeg blir gjerne med det pleier å være en grei tur.. Redigert 4.Mai.2010 av spjærøy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hei spjærøy26 Jo det kan bli en spennede tur dette her. Jeg har ikke vært lenger unna enn Sverige / Danmark. Har planer om å gå sørover så oppover langs kysten av Frankrike og Nederland. hvis du trenger opdatert kartplotter kan du få låne en av meg.. Har vurdert og kjøpe en kartplotter med kart, men det er ikke akkuratt noe jeg kommer til og bruke så ofte kart fra England og kysten langs Frankrike osv. Så kan jeg leie en kartplotter fra deg hadde det vært fint. eller jeg blir gjerne med det pleier å være en grei tur.. Jeg har muligens noen som ønsker og være med, men det er ikke alle som kan da datoen ikke fastsatt ennå. Er jo mange faktorer som spiller inn om de kan eller ikke, jobb, været osv. Det alltid fint med noen som ønsker og være med, så jeg skal tenke på deg. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 bare å sende mail så kan du få låne den. Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Hei, Er det noen som vet forbruket på disse motorene: Volvo Penta AQAD30A / DP turbo diesel? Leser her på forumet at det er vanskelig og få tak i diesel på vest siden av Danmark. Hvilke steder er lett tilgjengelig og få diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Jeg tok turen fra Southampton i Mars, og vi tok ruten Som du har planlagt.Se på tråden som jeg la ut. Den heter nesten det samme som din. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Hei! Jeg tok nettopp turen fra Essex til Stavanger (tråden er linket inn tidligere i denne tråden, Hentetråd Fairline Squadro 55). Vi bunkret i Helgoland der vi overnattet før vi dro nordover. Vet ikke hvordan mulighetene er i Esbjerg, men i Thyborøen som vi var innom var det ikke diesel sånn umiddelbart å få tak i. Kontaktet dog havnekontoret på VHF kanal 12 som hjalp med telefonnummer til en fyr med pumper rett bak fiskefabrikken. Fikk ok pris, men måtte vente noen timer før han hadde mulighet til å komme. Men holder ikke du til i Østfold, enklere å gå Kielkanalen da? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Vi gikk Kielkanalen, og det funket bra. Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Har vurdert Kielkanalen, men er de ikke raskere å gå på vest siden av Danmark. Det kan jo hende at været ikke er så bra og det lønner seg og gå via Kielkanalen. Jeg skal til Østfold, Fredrikstad. Har lest og fulgt med på begge hentetrådene til Tom Rør, tomcat. Kan liksom ikke få nok info når du skal kjøre turen selv. Alle rundt deg sier jeg må være gal som legger ut på en sånn tur, men det har jo gått bra for andre har på forumet. Man får ta de forhåndsreglene, så går det nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Jeg hadde gjort det igjen hvis behovet hadde vært der.Jeg ville satt av nok tid, slik at det hadde blitt en tur ut av det.Problemet vårt, var at vi slet litt med å få tak i diesel, men det er jo ikke noe sak på denne tiden av året. Vi valgte å gå inn i Holland pga værutsiktene, og det anger jeg ikke på, da vi fikk se mye mer enn enn på reine fartsetapper langs kysten.Det er nok lettere å få tak i diesel i Kielkanalen enn på vestsiden av Danmark, samt at man er litt mer beskyttet for vær og vind. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Hei Ville ikke hatt noen betenkeligheter med en slik tur , har selv tatt turen. legg inn noen ekstra dager til turen så du kan ligge i ro hvis været skulle bli for tøft. Normalt sett er du nok lei sjø og bølger så regn med at det blir Kielkanalen. Men for all del du kan jo ha kjempeflaks og rolig sjø. Husk et ekstra sett med Dieselfiltere. Lykke til og god tur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.