Jump to content

Lakkering av drev

jako

Recommended Posts

Planlegger å lakkere drevene på båten min i år. Drevene er av typen volvo 290 DP. Trenger forslag til  fremgangsmåte for å få et vellykket resultat.  Hvilken type lakk og grunning bør jeg bruke og hvor mange lag.  Har også tenkt å lakkere dem sort, for å få minst mulig groe på dem.

Har noen av dere lakkert propellene, og i tilfelle hvilken lakk og fremgangsmåte ble benyttet.

Vil samtidig få gratulere Ingar (og alle dere andre)  med et glimrende forum for oss med interesse for båt.

Hei.

Jeg har også et dp290 drev som jeg tenkte å lakkere til våren. Jeg er også usikker på fremgangsmåten. Både på drevet og propellene har det løsnet noen flak med lakk slik at godset er bart. Tror Volvo selger en spesiell lakk til drevet.

Jeg har også tenkt å skifte farge til sort pga. groe. Som bunnsmøring på båten og trimflaps er det brukt telfonbasert bunnsmøring (International VC17-sort) som har fungert utmerket. Null groe på to sesonger. Det selges også bunnsmøring til drev og propeller av samme merke, enten spray eller boks. Drevet må imidlertid grunnes med en primer først.

Er usikker om jeg må lakkere drevet først eller om det holder med primeren og bunnstoffet?

• 1 år senere...

Hei. Når jeg tok opp båten i fjor høst, slipte jeg drevet godt (volvo 280 drev), grunnet det med syregrunning, og lakkerte 3 strøk med billakk (hvit). Er det noen som har erfaringer på om dette holder? Eller må jeg stoffe det og? det er så blankt og fint nå,,hehe..vet at ikke det er god nok grunn for å la det være slikt..men ting kan da ikke feste seg så godt når det er slik en glatt og sterk overflate? Eller tar jeg grundig feil?

Mvh

Henboe( 44 dager til sjøsetting :confused:....2 dager til sjøen for alle!! :smiley:) :seeya:

Jeg har hørt og lest at det fungerer bra å tusje drevet med sprittusj - det hindrer groe. Ellers har jeg også lest at det er spesielt bunnstoff for drev.

mitt drev er ikke stoffet - jeg vasker det med svamp et par ganger i sesongen - det holder for meg. Gror ingenting.

Første året jeg hadde båten min la jeg merke til at det hadde grodd veldig godt på min propell. Fikk tips om å bruke en vannfast sprittusj og tusje hele propellen min. Dette skulle hjelpe....

Som sagt så gjort - jeg tusjet helepropellen (med tusj som hadde bredt hode) og sjøsatte båten. I høst da jeg tok båten på land var skepsisen stor til om dette hadde virket men til min store overraskelse så var det minimalt med groe på propellen. Bortsett fra den jobben med å tusje så vil jeg si at det var en veldig rimelig investering :confused:

Jeg skal i hvertfall la min propell få samme behandling i år også...

• 7 år senere...

Hei!

Jeg holder også på med å pusse opp drevene. :yesnod:

Har til nå tatt av propeller, fått justert disse fra A-6 til A-7 og pusset opp de hos Winrace. Nå ser de ut som nye. :thumbsup:

Jeg har slipt av all lakk, pusset og polert opp spinnerne så en kan speile seg i dem. Noe forslag til behandling av disse??

Hekkagregatene er skrapt fri for alt gammelt bunnstoff, pusset og til slutt vannslipt med 400 papir, enkelte steder er jeg helt nede på bart metal.......

Hva gjør jeg så videre :confused: ???

Jeg har uansett tenkt å bruke tokomponetnt epoxypimer på steder hvor det er bart metall.

Har reagert på at det opprinnelige lakklaget er relativt tynt, på "armene" som holder drevet er det heller ikke grunning under lakken :nonod:

Her burde jeg vel også legge på et lag med primer...Det har såvidt begynt å tære litt på disse "armene"

Tidligere eier har vært så smart at han har smørt inn sinkanodene med bunnstoff :clap::lol::eek:

Jeg har tenkt på flere alternatiner når det gjelder resten av jobben, men er i tvil om hvilken jeg skal velge.

Det beste og dyreste er antaglig å la en profesjonell lakerer gjøre jobben . Legge på et par lag med Volvo sin lakk, klarlakk på toppen etter en evt. har lagt på nye dekaler.

Har hørt en eller annen plass at Volvo nå benytter en ny og bedre type lakk på sine agregat......noen som vet om dette stemmer???

Kan også gjøre denne jobben selv, men da blir det å bruke spayboks....Vil det i så tilfelle holde like godt :confused:

Om jeg gjør denne jobben er det jo synd å spraye over med nytt bunnstoff. Det vil nok i tillfelle bare å legge et tynt lag av den klare til Hempel (Har en tendens til å bli melkehvit)

Mitt siste rimligste alternativ er å bruke spayboksen til Seajet med mørk grå bunnstoff for drev og propell ....

Her er drevet jeg pusset opp til Belissimo

stavern_havn_16_juli_2008_120_hollanske_baater_paa_besoek_556.jpg

Redigert av Finn Erik (see edit history)

Etsprimer til aluminium:" Washprimer 1K CF" fra Sikkens. Kjøpes hos billakkerere.

Denne brukes både på mercruiser og volvo drev. PÅ volvo drev brukes så volvo sitt lakksystem og på mercruiser brukes deres system. Mercruiser har farge "Phantom Black". Denne lakken er drøy og lett å få pen med sprayflaske (Quivksilver part nr 92-802878Q1). Volvo sitt system er grunning+ lakk+klarlakk. Etsprimeren skal legges på med ett tynt lag.

Lakk til drev er ikke vannbaserte, noe som billakk idag er. Å bruke billakk til drev, ville jeg være skeptisk til!

Redigert av Vidar B (see edit history)

Er det ikke bedre å bruke Jotun sin drevspray, eller andre merker.. så slipper man groe og båten gjør omtrent samme fart etter 4-5 mnd på sjøen? Ser ikke blankt og lekkert ut, men hvem speiler seg i drevet? Matt ned drevet, spray på et lag eller to med vinyl primer (jotun) og en del tynne lag drevspray. Bruk for all del ikke vanlig bunnstoff! Kobber og alu er en dårlig kombinasjon.

Jeg testet ut mitt bravo 1 drev i 2009 uten drevspray, farten falt fra 30- 24 knop på 5 mnd i sjøen, drevet var 90% dekket av rur. I 2010 brukte jeg drevspray da falt farta fra 30-28 knop på samme tid, null groe på drev. Ellers var skrogbunn omtrent likt, et tynt lag med "slim".

Denne brukes både på mercruiser og volvo drev.

MerCruiser:

MerCruiser has a refinishing procedure available. For best results we recommend this procedure be performed professionally.

Refinishing procedure:

This procedure should be used in refinishing MerCruiser sterndrives and transom plates. This procedure will provide the most durable paint system available in the field. The listed materials should be purchased from a local DITZLER AUTOMOTIVE finish supply outlet. The minimum packaged quantity of each material shown is sufficient to refinish several sterndrives and transom assemblies.

1 QT. DX-533 Alumiprep #33 metal preparation

1 QT. DX-503 Alodine #1201 conversion coating

1 QT. DP-40 Non sanding Epoxy Primer zinc chromate primer

1 QT. DP-401 Catalyst for DP-40

1 QT. DAR-9000 Acrylic Enamel-black topcoat

1 Pt. DXR-80 Delthane Ultra-additive for acrylic enamel

1 QT. DTR-602 Acrylic Enamel Reducer-temperature range 70-90 degree F.

PROCEDURE:

1. Scuff sand to remove all blistered paint and roughen factory finish. Remove sanding dust.

2. Follow manufacturer's recommendations and instructions on the individual containers.

3. Apply DX-533 (Alumiprep #33) to clean and condition the aluminum.

4. Apply DX-503 (Alodine #1201) brush on chemical conversion coating for aluminum.

5. The DP-40 (Epoxy Chromate Primer) mixed with DP-401 Catalyst can now be applied. A .75 mil film build is recommended.

NOTE: Allow 30 minute induction period for permeation of the epoxy chromate primer and the catalyst prior to application.

6. The topcoat consists of DAR-9000 Acrylic Enamel Black and the DXR-80 Delthane Ultra additive, and DTR-602 Reducer. It is a polyurethane acrylic enamel system which provides fast drying, durability, high resistance to corrosion and good color and gloss retention.

7. The type of spray gun used will determine the proper reduction ratio IMPORTANT: DO NOT use any type of aerosol spray paints, as the paint will not properly adhere to the surface, nor will the coating be sufficiently thick to resist future paint blistering.

NOTE: DO NOT PAINT SACRIFICIAL ANODES.

NOTE: SeaCore models repair in the same fashion.

Volvo Penta (fra 2010):

Stern drive

Continuously exposed to seawater, Volvo Penta's stern drive and prop assembly housings are made completely of aluminum, a material susceptible to corrosion. To protect the material, the company has been applying a chromate coating to the aluminum for more than 30 years.

Chromate has long been the industry standard to retard corrosion, but it contains an extremely hazardous, EPA-regulated carcinogen that can contribute to medical problems including various cancers and skin irritations. Also, the process for chromate-coating generates hazardous water-waste effluent that requires a complex on-site water treatment facility.

During the stern drive redesign, the company had two goals: Better protect the stern drive assembly from corrosion, and eliminate the dangerous, expensive, and environmentally hazardous chromate coating process.

As of January 2010, the EPA introduced new emissions regulations requiring catalytic converters to improve exhaust emissions. Anticipating this deadline, Volvo Penta engineers began a redesign two years earlier to meet the pending federal requirements.

Representatives from Volvo Penta encountered Alodine EC2 electroceramic coating technology at a conference. Designed to work on most light metal surfaces, the coating forms a protective layer of titanium-dioxide ceramic that resists corrosion, increases wear resistance and reduces surface friction on the finished coated surface.

Alodine EC2 is environmentally safe with a less complicated coating process that generates no effluent that would require water treatment processing.

The lighter coated substrate exceeded Volvo Penta's expectations.

The electroceramic coating is compatible with most paint finishes such as e-coat, powder, and liquid paint systems. Hence, the coating easily accepted the paints used to make the stern drive and engine exhaust more aesthetically pleasing.

Aluminum components coated with the electroceramic have now been used at Volvo Penta since 2008. Corrosion resistance is significantly improved when compared to chromate coated parts. In tests, electroceramic coated parts were scratched and then subjected to salt water immersion. With EC2, scratched surfaces easily resist corrosion damage creep, and the deepening and widening of the damaged area.

Mer fra Volvo om overflatebehandling av drev:

Can I use anti-fouling paint to protect my Volvo Penta drive?

anti-fouling protection is required for the boat hull or boat transom, copper or tin based paints can be used if not prohibited by law. When using copper or tin based anti-fouling paints, you should avoid any electrical interconnection between the Volvo Penta product, the anodic blocks, and the paint.

Sterndrive unit and transom assembly should be painted with a good quality marine paint or an anti-fouling paint that DOES NOT contains copper, tin, or any other material that could conduct electrical current.

Do not paint drain holes, anodes, A QL active corrosion Protection system, or items specified by the boat manufacturer since this will make the galvanic corrosion protection ineffective

FAQ_anifouling_paint_566x22.gif

Båtens bunnstoff skal avsluttes omtrent en centimeter fra transomfestet, jeg pleier å bruke Jotuns drevspray på drevet og festet, og også på de 10 millimeterne rundt transomfestet.

En god grunning og Jotuns drevspray holder som regel helt fint, de prosessene som beskrives over er noe vel mye for meg crazy.gif

Redigert av adeneo (see edit history)

Jeg pusset opp et 290 drev. Brukte lakksprøyte og la 3 lag med Jotun Antipest, og deretter 3 lag med Jotun Hardtop. Drevet ble fantastisk bra å se på, og tålte en støyt.

Men året etter ble det drevspray. Har andre ting å gjøre på fjorden enn å fjerne rur fra drevet :crazy::smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...