Jump to content

Er septikslange fra Biltema bra nok?

Fru Jacobsen

Recommended Posts

Må bytte noen meter med septikkslange, ser at de har på Biltema, noen som har erfaring med disse? De er ikke spesielt billige i forhold til båtutstyrsbutikkene (les Maritim) men de er lett tilgjengelig da vi har fått Biltema et par kilometer unna.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Gasstette slanger er viktig her og selv om noen er gasstette første og andre året, kan det jo hende at de begynner å lekke etterhvert.

Jeg har ikke lang nok erfaring med mine enda til å uttale meg da jeg byttet i fjor vinter, så jeg tror nok at folk som har erfaring over fler år må uttale seg.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Til tidligere båter har jeg handlet septikslanger utelukkende hos TESS. Uhånterlige og drit dyre.

Handlet Septik slangeri fjor hos Wærner i Sandefjord, (samme type som hos Maritim). Koster 1/3 av Tess sine.

Slangetrekket fra Toalettet i akterlugar og frem til septik tank har en meget knotete vei, så jeg måtte få tak i slanger som var mer håndterlig enn de fra Tess.

Spennende å se hvor lang tid det tar, før lukta begynner å trekke gjennom.

De slangene jeg byttet var fra 1987.

DET kjente jeg godt når jeg åpnet motoromslukene på visningen av båten. :puke:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ja det er store prisforskjeller ute og går.

Biltema; 199.-

Maritim; 169.-

Hydroscand; 430,-

Flak; 295.-

Felles er at alle skryter av at de er av beste kvalitet og fullstendig gasstette. Jeg tenkte å bytte alle når jeg først var i gang og da snakker vi fort om 15-20 meter, så det kan være en del penger å spare men jeg ønsker heller ikke å bytte disse annenhvert år så jeg lurer derfor på om det er så store kvalitetsforskjeller som prisene skulle tilsi

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Ja det er store prisforskjeller ute og går.

Biltema; 199.-

Maritim; 169.-

Hydroscand; 430,-

Flak; 295.-

Felles er at alle skryter av at de er av beste kvalitet og fullstendig gasstette. Jeg tenkte å bytte alle når jeg først var i gang og da snakker vi fort om 15-20 meter, så det kan være en del penger å spare men jeg ønsker heller ikke å bytte disse annenhvert år så jeg lurer derfor på om det er så store kvalitetsforskjeller som prisene skulle tilsi

Den prisen på hydroscand til 430 .- :eek: Det står hydroscand over døra her og den kan du få til 199.- eller 198 da så er jeg litt billeigere en tema :yesnod::smash:

En grei huskeregel.

Hvis du skal kjøpe noe og finner det på Biltema, og så tar deg selv i å spørre om det er gode greier å kjøpe hos Biltema, lar du være. Skal du ha noe der, og stikker innom og kjøper det og tenker dette er gode greier, er det ok.

Enkelt, ikke sant? :wink:

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

En grei huskeregel.

Hvis du skal kjøpe noe og finner det på Biltema, og så tar deg selv i å spørre om det er gode greier å kjøpe hos Biltema, lar du være. Skal du ha noe der, og stikker innom og kjøper det og tenker dette er gode greier, er det ok.

Enkelt, ikke sant? :wink:

Kjetil S

Eh.. nei egentlig ikke, mener du at septikkslangene fra Biltema blir mer gasstette jo mer jeg tror på det?

D1

mener du at septikkslangene fra Biltema blir mer gasstette jo mer jeg tror på det?

Nå er vel alle slanger som selges som septikslange gasstette. Problemet er hvor lenge de forblir så.

Erfaringsmessig så begynner det å sive ut litt septik lukt etter 5-6 år.

En grei måte å sjekke om slangenes tillstand på.

Legg ett fuktig hånkle over slangen. La den ligge i en halv times tid. Ta hånkle vekk og lukt på det.

Ikke noe septik lukt? Fint, slangene er gode for en ny sesong. :cheers:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

En grei måte å sjekke om slangenes tillstand på.

Legg ett fuktig hånkle over slangen. La den ligge i en halv times tid. Ta hånkle vekk og lukt på det.

Det var ikke så dumt, men trenger neppe den testen på de slangene jeg har nå :lol:

D1

• 8 måneder senere...

Henter fram denne igjen.

Jeg må også bytte slanger og er avhengig av at de er lett bøyelige da det er trangt og kronglete.

Har noen prøvd slangen fra Biltema så langt, og hvor bøyelig er den?

Leste også en notis i Practical Boatowner hvor bytulgummislanger fra engelske www.asap-supplies.com ble sterkt anbefalt.

Slangene fra dette firmaet var spesiellt lett å jobbe med ifølge forfatteren.

Prisen på 38mm / 1,5" er £17,86 pr meter, pluss frakt og moms...

Firmaet sender world wide.

• 10 år senere...

@alidal, har ikke erfaring med den. Men kjøpte tilsvarende på Maritim da jeg kunne få kappet det jeg trengte. Har heller ikke mer enn 2 sesongers erfaring med den, men fungerer fint hittil. Kappes til ønsket lengde med feks Stanley-kniv og en avbiter. Må ha avbiter for å bite over stålet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 6 måneder senere...

Jeg har sjekket en del rundt dette når jeg monterte alt nytt ombord i Sølvskjær.

Slangene du får i ferdig oppkuttede deler heter Sanipomp W.

Disse fås i flere typer opp til de som er merket med 10 års holdbarehet mot lukt.

Se mer info her: https://www.hosestechnology.it/en/marine-hoses-c-13.html

I og med at mine sanitærslanger ligger enkelt tilgjengelig, så gikk jeg for Sanipomp W fra biltema, da jeg kan bytte dem ut når dem blir dårlige. Men jeg anbefaler å fjerne den sølvfargede "tapen" som er surret rundt. Den gjør ingen nytte annet enn å skjule defekter som kan dukke opp etterhvert.

Jeg vurderte lenge å forsøke å få tak i Sanipomp med 10 års garanti, men det kostet mer enn det smakte (luktet?). Slangene de har hos tess vil jeg sammenligne med Sanipomp W. Så her er Biltema helt ok, det kommer ann på hvor ofte du vil og kan gjøre jobben med å bytte slangene, for det må du med mindre du går for plast....

• 2 måneder senere...

Mulig jeg er litt sein å svare, kjøpte Biltema sanitærslanger  og byttet i januar i fjor. Nå må jeg bytte dem igjen, lukter fælt av de. 

Så trenger vel ikke å poengtere at jeg ikke kommer til å kjøpe slangene der mer. 

Nå leter jeg etter den beste kvaliteten, så får det heller koste det det koster. Er ikke en jobb jeg har lyst å gjøre ofte. 

Måtte tråkle litt tilbake i tid. Septikslangen jeg har er ikke kjøpt hos Biltema, men hos det som nå er La-Sa i Son. Som den gagen kjøpte slangene sine hos Hydroscan i Moss. Det gjelder den hvite slangen med grønn stripe. De andre slangene er stort sett eksosslanger. Med unntak av den sorte med rød stripe, er de andre fra 2010. Den sorte med rød stripe ble motert i år. Ingen av dem produserer lukt enda. 

20210902_161140.jpg.c1de08c987f89508583fb616305c8cd8.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...