Fru Jacobsen Startet 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2010 Må bytte noen meter med septikkslange, ser at de har på Biltema, noen som har erfaring med disse? De er ikke spesielt billige i forhold til båtutstyrsbutikkene (les Maritim) men de er lett tilgjengelig da vi har fått Biltema et par kilometer unna. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
index Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Sikkert helt OK den, etter hva jeg har sett så ser den i alle fall bra ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tutti Frutti Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Jeg fant ut at det ble dyrerer for meg å kjøpe Biltema sin septikslange, da den kom i fast lengde. På andre butikker kan jeg kjøpe den eksakte lengde, og trengte ikke å betale for mer enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Ja det var jo en greie jeg ikke har tenkt på... Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
RSL Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Gasstette slanger er viktig her og selv om noen er gasstette første og andre året, kan det jo hende at de begynner å lekke etterhvert. Jeg har ikke lang nok erfaring med mine enda til å uttale meg da jeg byttet i fjor vinter, så jeg tror nok at folk som har erfaring over fler år må uttale seg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mariell Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Til tidligere båter har jeg handlet septikslanger utelukkende hos TESS. Uhånterlige og drit dyre. Handlet Septik slangeri fjor hos Wærner i Sandefjord, (samme type som hos Maritim). Koster 1/3 av Tess sine. Slangetrekket fra Toalettet i akterlugar og frem til septik tank har en meget knotete vei, så jeg måtte få tak i slanger som var mer håndterlig enn de fra Tess. Spennende å se hvor lang tid det tar, før lukta begynner å trekke gjennom. De slangene jeg byttet var fra 1987. DET kjente jeg godt når jeg åpnet motoromslukene på visningen av båten. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Ja det er store prisforskjeller ute og går. Biltema; 199.- Maritim; 169.- Hydroscand; 430,- Flak; 295.- Felles er at alle skryter av at de er av beste kvalitet og fullstendig gasstette. Jeg tenkte å bytte alle når jeg først var i gang og da snakker vi fort om 15-20 meter, så det kan være en del penger å spare men jeg ønsker heller ikke å bytte disse annenhvert år så jeg lurer derfor på om det er så store kvalitetsforskjeller som prisene skulle tilsi Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
SF Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Jeg har tidligere benyttet Maritim sine og har vært fornøyd med dem de 3 årene jeg hadde den båten. Skal til med samme jobb nå på nybåten og går for Maritim igjen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Jeg har tidligere benyttet Maritim sine og har vært fornøyd med dem de 3 årene jeg hadde den båten. Takk for det, de er jo faktisk de billigste Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gurba Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Ja det er store prisforskjeller ute og går. Biltema; 199.- Maritim; 169.- Hydroscand; 430,- Flak; 295.- Felles er at alle skryter av at de er av beste kvalitet og fullstendig gasstette. Jeg tenkte å bytte alle når jeg først var i gang og da snakker vi fort om 15-20 meter, så det kan være en del penger å spare men jeg ønsker heller ikke å bytte disse annenhvert år så jeg lurer derfor på om det er så store kvalitetsforskjeller som prisene skulle tilsi Den prisen på hydroscand til 430 .- Det står hydroscand over døra her og den kan du få til 199.- eller 198 da så er jeg litt billeigere en tema Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 En grei huskeregel. Hvis du skal kjøpe noe og finner det på Biltema, og så tar deg selv i å spørre om det er gode greier å kjøpe hos Biltema, lar du være. Skal du ha noe der, og stikker innom og kjøper det og tenker dette er gode greier, er det ok. Enkelt, ikke sant? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Fru Jacobsen Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 En grei huskeregel. Hvis du skal kjøpe noe og finner det på Biltema, og så tar deg selv i å spørre om det er gode greier å kjøpe hos Biltema, lar du være. Skal du ha noe der, og stikker innom og kjøper det og tenker dette er gode greier, er det ok. Enkelt, ikke sant? Kjetil S Eh.. nei egentlig ikke, mener du at septikkslangene fra Biltema blir mer gasstette jo mer jeg tror på det? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mariell Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) mener du at septikkslangene fra Biltema blir mer gasstette jo mer jeg tror på det? Nå er vel alle slanger som selges som septikslange gasstette. Problemet er hvor lenge de forblir så. Erfaringsmessig så begynner det å sive ut litt septik lukt etter 5-6 år. En grei måte å sjekke om slangenes tillstand på. Legg ett fuktig hånkle over slangen. La den ligge i en halv times tid. Ta hånkle vekk og lukt på det. Ikke noe septik lukt? Fint, slangene er gode for en ny sesong. Redigert 5.Mai.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fru Jacobsen Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 En grei måte å sjekke om slangenes tillstand på.Legg ett fuktig hånkle over slangen. La den ligge i en halv times tid. Ta hånkle vekk og lukt på det. Det var ikke så dumt, men trenger neppe den testen på de slangene jeg har nå Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Arild Iversen Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Henter fram denne igjen. Jeg må også bytte slanger og er avhengig av at de er lett bøyelige da det er trangt og kronglete. Har noen prøvd slangen fra Biltema så langt, og hvor bøyelig er den? Leste også en notis i Practical Boatowner hvor bytulgummislanger fra engelske www.asap-supplies.com ble sterkt anbefalt. Slangene fra dette firmaet var spesiellt lett å jobbe med ifølge forfatteren. Prisen på 38mm / 1,5" er £17,86 pr meter, pluss frakt og moms... Firmaet sender world wide. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 2.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 10 år gammel tråd, men er det noen som har testet denne fra Biltema? Den har bytulgummi innerst som er anbefalt i innlegget over... Eller andre erfaringer med septikslanger! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 @alidal, har ikke erfaring med den. Men kjøpte tilsvarende på Maritim da jeg kunne få kappet det jeg trengte. Har heller ikke mer enn 2 sesongers erfaring med den, men fungerer fint hittil. Kappes til ønsket lengde med feks Stanley-kniv og en avbiter. Må ha avbiter for å bite over stålet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 Hulda har blant annet septikslange fra Biltema, greie etter montering i 2015. Ellers kjøres det for det meste eksosslanger. De er naturlig nok ikke av 'hvit næringsmiddelkvalitet'. Hvilket jeg bryr meg lite om, når det gjelder septik. Montert samtidig med den hvite fra Biltema. Holder enda. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 Bruker den hvite septikslange fra Biltema jeg også. Kun 2 sesonger til nu. Men fornøyd så langt Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Gabi Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Noen flere som har erfaringer siste årene med septikslanger fra ulike fabrikat? Skal montere ny tank til høsten/vinteren og da trenger jeg endel meter... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Jeg har sjekket en del rundt dette når jeg monterte alt nytt ombord i Sølvskjær. Slangene du får i ferdig oppkuttede deler heter Sanipomp W. Disse fås i flere typer opp til de som er merket med 10 års holdbarehet mot lukt. Se mer info her: https://www.hosestechnology.it/en/marine-hoses-c-13.html I og med at mine sanitærslanger ligger enkelt tilgjengelig, så gikk jeg for Sanipomp W fra biltema, da jeg kan bytte dem ut når dem blir dårlige. Men jeg anbefaler å fjerne den sølvfargede "tapen" som er surret rundt. Den gjør ingen nytte annet enn å skjule defekter som kan dukke opp etterhvert. Jeg vurderte lenge å forsøke å få tak i Sanipomp med 10 års garanti, men det kostet mer enn det smakte (luktet?). Slangene de har hos tess vil jeg sammenligne med Sanipomp W. Så her er Biltema helt ok, det kommer ann på hvor ofte du vil og kan gjøre jobben med å bytte slangene, for det må du med mindre du går for plast.... Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 Mulig jeg er litt sein å svare, kjøpte Biltema sanitærslanger og byttet i januar i fjor. Nå må jeg bytte dem igjen, lukter fælt av de. Så trenger vel ikke å poengtere at jeg ikke kommer til å kjøpe slangene der mer. Nå leter jeg etter den beste kvaliteten, så får det heller koste det det koster. Er ikke en jobb jeg har lyst å gjøre ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 Måtte tråkle litt tilbake i tid. Septikslangen jeg har er ikke kjøpt hos Biltema, men hos det som nå er La-Sa i Son. Som den gagen kjøpte slangene sine hos Hydroscan i Moss. Det gjelder den hvite slangen med grønn stripe. De andre slangene er stort sett eksosslanger. Med unntak av den sorte med rød stripe, er de andre fra 2010. Den sorte med rød stripe ble motert i år. Ingen av dem produserer lukt enda. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 Hulda skrev 47 minutter siden: De andre slangene er stort sett eksosslanger. Hvorfor eksosslanger? De er jo dyre som fy . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 De er rimeligere enn septikslanger i næringsmiddelkvalitet. Eksosslanger fra eget lager. Den med rød stripe, lurer jeg på om ikke er bit av en dampslange jeg kjøpte hos en skraphandler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.