Jump to content

Kalesje fra alf hansen, er de 100% tette for vann?

Mjösseiler

Recommended Posts

Hallo.

Har bestilt ny kalesje nå, og fra Alf Hansen i trondheim, fikk først kalesjen, men det var feil farge.

Alf hansen har sendt ny, og den er på vei nå tenker jeg.

Men er det noen som har noe erfaring med impregnering av alf hansen sine kalesjer, og om de er 100% tette for vann?

Takker for alle tips og råd.

MVH Mats. :smiley:

Skilsö 23 og bukh dv36. 
Mjøsa  :cheers: 

Jeg har kalesje fra Hauge Produkter, hvis jeg ikke husker helt feil så forhandler de Alf Hansen kalesjer. Jeg impregnerte den først etter tre sesonger, men den har aldri lekket hverken før eller etter dette! Så jeg tror du kan føle deg rimelig trygg på at den vil holde tett....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg ville ha ventet med impregnering til kalesjen begynte å lekke...

Vel, helt nye kalesjer kan vel lekke litt med en gang, så det er i alle fall ikke den lekkasjen som i så fall skal/bør "trigge" impregnering. Årsaken til "start-lekkasjen" ligger i det at nåla er tykkere enn selve tråden, og inntil tråden er blitt fuktig og svellet ut, så vil det ofte lekke litt i sømmene ved den første nedbøren. Dette påstår i alle fall Helly Hansen (tidl Jens Sagen) om sine kalesjer.

Redigert av Ronald (see edit history)
Vel, helt nye kalesjer kan vel lekke litt med en gang,

Høres jo fornuftig ut det du sier, men jeg har faktisk ikke erfart at nye kalesjer lekker.

Jeg forstår ikke hensikten med å pøse på impregnering på en tett kalesje. Tenker man kanskje forebygging? Men hvis man skulle oppdage iløpet av sesongen at det begynner å dryppe litt, så tar det jo ikke mye tid å koste over med litt impregnering - påfølgende soldag.

Mitt råd blir derfor stående: Vent til det lekker!!

Høres jo fornuftig ut det du sier, men jeg har faktisk ikke erfart at nye kalesjer lekker.

Neida, og jeg skrev vel heller ikke at det nødvendigvis vil skje. Men det kan, og da skal man i så fall bare "la det gå seg til" - og ikke starte med impregnering el.l.

Nå fant jeg også kilden jeg tenkte på i forrige innlegg - se grønn boks nederst i venstre hjørne på denne siden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...