Jump to content

Båten var full av rur da vi tok den opp, hva gjør vi nå?

doozer

Recommended Posts

Hei.

Tok opp Albin Expressen i dag og såg at den var dekket av 1 cm med rur over hele båten under vannlinjen! :headbang:

Kjøpte båten i fjor og fikk beskjed at den var slipt ned, lagt på noen lag med epoxy, grunning og så et par lag med VC17. Det vi hadde tenkt å gjøre i år, var å vaske den og legge på 2 lag med VC17 igjen.

Rurene gikk lett avmed bruk av høytrykkspyler, men det ser ut som det er en hard brunaktig, ruglete hinne over hele båten. Prøve å pusse med litt 320 sandpapier og ser da at hinna forsvinner(krever mye pussing).

når vi pusser sitter vi igjen med et hvitt stoff på hanskene som tørker og setter seg fast, og båten blir helt blank/glatt. kan minne om lakk eller hva det er som er over vannlinjen.

Båten såg fin ut i fjor når vi tok den på henger over fjellet.(såg i hvert fall slik ut for et utrent båtøye) den har vert på vannet i hele vinter.

Spørsmålet er da hva gjør vi nå? Bør vi gå over hele båten med sandpapier og så eventuelt grunne på nytt? (rekner med det må grunning til for å få VC17 til å feste seg?

Noen som har noe erfaring eller tips? Båten må på sjøen igjen på torsdag, så om det blir pussing blir det lange dager....

VC17 er grå når du tar inn opp av vannet, og kopperbrun når den er nysmurt. Du bør ikke slipe på den. Høytrykkspyl og eventuelt skrap med plastskrape til den er ren. Når den har ligget ute i ett år og da blir det mere groe enn om du tar den opp etter sesongslutt. At det blir mye rur kan skyldes lokale forhold i vannet. De fleste er meget fornøyd med VC17, så jeg ville ikke skiftet bunnstoff av den grunn.

"Rurene gikk veldig lett av med høytrykkspyler", men hva satt så igjen, den harde ruglete hinne?

Kan det være festeringen til ruren, siste rest?

Evt saltsyre-tråden jeg tenkte på til neste gang:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55180

Riktig, hvit V17m har fått kritikk. Også den som påfører kan ha litt av skylda, tror man skal røre om i boksen stadig vekk.

Les instruksjonen nøye ang teknikken når du maler på ny runde.

Hei!

Jeg er medeier i denne expressen.

"Rurene gikk veldig lett av med høytrykkspyler", men hva satt så igjen, den harde ruglete hinne?

Kan det være festeringen til ruren, siste rest?

Stemmer! Det er en hard ruglete hinne igjen som er veldig vanskelig å få av. Hva tror dere, skal vi bare smøre på med VC17 på denne, eller bør vi slipe dette ned og på med ny grunning og deretter VC17?

De områdene vi har slipt ned, vi kom heldigvis ikke så langt igår, er det mulig å legge noe grunning her før vi maler hele skroget med VC17? Eller må vi på grunn av vårt slipeprosjekt igår :diving: slipe ned resten og gjøre alt på nytt?

- Planen vår blir vel da å bruke saltsyremetoden for å få av rur "hinna"

- Reparere et par skader i underkant av kjøl og ror

- Legge på to nye lag med VC 17

Hvis det har blit grove ujevnheter etter slipinga, ville jeg plana ut de før jeg malte, bunnstoff funker IKKE som sparkel til og jevne ut groper.

Sant at VC17 har fått mye kritikk, og kan ikke finne den, så da er den vel borte fra markedet.

Er enig med bayliner 285: jotun selvpolerende antifoulding er det beste jeg har vert borti, vet ikke om det er noen dokumentert forskjell i hvilken farge man bruker, men svar bunnstoff absorberer mer varme, og det funker ikke noe dårligere en lysere farger...

Schål :cheers:

Ser mange som hevder at jo mørkere bunnstoffet er jo bedre, men finnes det nyere tester som faktisk dokumenterer dette? F.eks at Jotun selvpolerende i sort er bedre enn samme produktet i blått? Bruker selvpolerende fra Hempel i hvit (!) på to båter og har ikke noe groeproblemer på noen av disse, ei heller på den som har Jotun selvpolerende i blått. Båtene ligger ute fra våren til en gang utpå høsten og får med seg hele den værste groesesongen. Med andre et "bruksmønster" som vel det store flertallet av båtene har.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...