doozer Startet 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2010 Hei. Tok opp Albin Expressen i dag og såg at den var dekket av 1 cm med rur over hele båten under vannlinjen! Kjøpte båten i fjor og fikk beskjed at den var slipt ned, lagt på noen lag med epoxy, grunning og så et par lag med VC17. Det vi hadde tenkt å gjøre i år, var å vaske den og legge på 2 lag med VC17 igjen. Rurene gikk lett avmed bruk av høytrykkspyler, men det ser ut som det er en hard brunaktig, ruglete hinne over hele båten. Prøve å pusse med litt 320 sandpapier og ser da at hinna forsvinner(krever mye pussing). når vi pusser sitter vi igjen med et hvitt stoff på hanskene som tørker og setter seg fast, og båten blir helt blank/glatt. kan minne om lakk eller hva det er som er over vannlinjen. Båten såg fin ut i fjor når vi tok den på henger over fjellet.(såg i hvert fall slik ut for et utrent båtøye) den har vert på vannet i hele vinter. Spørsmålet er da hva gjør vi nå? Bør vi gå over hele båten med sandpapier og så eventuelt grunne på nytt? (rekner med det må grunning til for å få VC17 til å feste seg? Noen som har noe erfaring eller tips? Båten må på sjøen igjen på torsdag, så om det blir pussing blir det lange dager.... Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 "Male" på saltsyre er bra medisin for å få av rur. (søk på saltsyre) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Høyttrykk med en gang den kommer på land. Da er rura myk og lar seg spyle av Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hobby 430 Sport Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hvis de er VC17 som var på den ville eg vært veldig i tvil på og bruke dette igjen med tanke på resultatet fra i fjor!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
arkmarin Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 VC17 er grå når du tar inn opp av vannet, og kopperbrun når den er nysmurt. Du bør ikke slipe på den. Høytrykkspyl og eventuelt skrap med plastskrape til den er ren. Når den har ligget ute i ett år og da blir det mere groe enn om du tar den opp etter sesongslutt. At det blir mye rur kan skyldes lokale forhold i vannet. De fleste er meget fornøyd med VC17, så jeg ville ikke skiftet bunnstoff av den grunn. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
doozer Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Skulle kanskje ikkje begynt å slipt ned i går da.. Kan nevne at det er hvit VC17 som har vert på den. Etter det eg har lest så har denne gått ut av produksjon pga den ikke fungerte heilt bra? Rurene gikk veldig lett av med høytrykk. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 "Rurene gikk veldig lett av med høytrykkspyler", men hva satt så igjen, den harde ruglete hinne? Kan det være festeringen til ruren, siste rest? Evt saltsyre-tråden jeg tenkte på til neste gang: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55180 Riktig, hvit V17m har fått kritikk. Også den som påfører kan ha litt av skylda, tror man skal røre om i boksen stadig vekk. Les instruksjonen nøye ang teknikken når du maler på ny runde. Sitér dette innlegget Link to post
boma Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hei! Jeg er medeier i denne expressen. "Rurene gikk veldig lett av med høytrykkspyler", men hva satt så igjen, den harde ruglete hinne?Kan det være festeringen til ruren, siste rest? Stemmer! Det er en hard ruglete hinne igjen som er veldig vanskelig å få av. Hva tror dere, skal vi bare smøre på med VC17 på denne, eller bør vi slipe dette ned og på med ny grunning og deretter VC17? Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Ville som sagt tatt de områdene dere ikke har slipt med saltsyre-metoden, male på, spyle av (les tråden over, sikkerhet osv) Deretter på med VC17 igjen, ikke hvit. Om dere ikke har slipt gjennom primeren, er det vel bare å male på VC17 der også, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
boma Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 De områdene vi har slipt ned, vi kom heldigvis ikke så langt igår, er det mulig å legge noe grunning her før vi maler hele skroget med VC17? Eller må vi på grunn av vårt slipeprosjekt igår slipe ned resten og gjøre alt på nytt? - Planen vår blir vel da å bruke saltsyremetoden for å få av rur "hinna" - Reparere et par skader i underkant av kjøl og ror - Legge på to nye lag med VC 17 Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Et tips om en ikke er veldig forfengelig.. jo mørkere bunnstoffet er jo dårligere gror det på det.. et gammelt jungelord som vistnok holder stikk enda! Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Jernklumpen Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 svart bunnstoff er best,, jotun selvpolerende antifoulding er BEST.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
70-talls speed båt Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hvis det har blit grove ujevnheter etter slipinga, ville jeg plana ut de før jeg malte, bunnstoff funker IKKE som sparkel til og jevne ut groper. Sant at VC17 har fått mye kritikk, og kan ikke finne den, så da er den vel borte fra markedet. Er enig med bayliner 285: jotun selvpolerende antifoulding er det beste jeg har vert borti, vet ikke om det er noen dokumentert forskjell i hvilken farge man bruker, men svar bunnstoff absorberer mer varme, og det funker ikke noe dårligere en lysere farger... Schål Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Ser mange som hevder at jo mørkere bunnstoffet er jo bedre, men finnes det nyere tester som faktisk dokumenterer dette? F.eks at Jotun selvpolerende i sort er bedre enn samme produktet i blått? Bruker selvpolerende fra Hempel i hvit (!) på to båter og har ikke noe groeproblemer på noen av disse, ei heller på den som har Jotun selvpolerende i blått. Båtene ligger ute fra våren til en gang utpå høsten og får med seg hele den værste groesesongen. Med andre et "bruksmønster" som vel det store flertallet av båtene har. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.