Jump to content

Hvordan få rubbet og polert der maskinen ikke kommer til?

sveinh04

Recommended Posts

Jeg kunne tenkt meg å få tilbake noe av glansen i overbygget på min Saga 27. På skroget har jeg brukt Norpol rubbing som er det beste jeg har vært borti :yesnod: . Problemet er der jeg ikke kommer til med maskinen, i krinkler og kroker. Resultatet blir mye dårligere når man bruker håndmakt :cryin: , og derfor lurer jeg på hva folk flest gjør?? Finnes det en rubbing eller polering som er enklere å jobbe med for hånd? Forventer ikke ny båt, men tenker mer vedlikehold osv...

Turen begynner når man legger fra brygga....

3M har et produkt som heter fast cut compound som er effektivt både med maskin og for hånd - jeg har prøvd mange rubbing produkter på Nidelven min - den var særs matt og sliten i plastikken, og jeg er ikke i tvil om at det mest effektive rubbing produktet jeg har prøvd er denne:

http://tools-shop.no/index.php?page=shop.p...rt&Itemid=1

Det finnes i tilsvarende produkt for polering, men det har jeg ikke brukt..

og - det er i stor grad rubbingen som avgjør hvor blankt resultatet blir

marius

Det finnes jo maskiner som kommer til i krier og kroker. Ref Fein Mulitmaster, Bosch osv.

har selv en slik Fein/Bosch maskin, men har aldri sett trekantede skumgummirondeller eller lammeullhetter til slikt verktøy. Men en kunne kanskje ta en rund skumgummirondeller og klippe til en trekantet bit?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dremel har vel en slik poleringstilsats, som man kommer til i kroker og kriker med. (litt avhengig av hvordan det ser ut) Ellers har jeg MEGET god erfaring med Autosol som rubbingmiddel. (ser at profesjonelle bruker dette også) Helt strøken glans etter endt bruk, og vokses deretter.

Jeg stusser på at det skal bli like godt for hånd som med maskin, om overflaten er skikkelig tørr/ripet/matt. Man må ha litt temperatur for å komme skikkelig ned i gelcoat og få vekk det "ødelagte" øverste laget, og det er nettopp det en maskin klarer - og som hånda vår ikke klarer.

Eller?

Dremel har vel en slik poleringstilsats, som man kommer til i kroker og kriker med. (litt avhengig av hvordan det ser ut) Ellers har jeg MEGET god erfaring med Autosol som rubbingmiddel. (ser at profesjonelle bruker dette også) Helt strøken glans etter endt bruk, og vokses deretter.

Jeg stusser på at det skal bli like godt for hånd som med maskin, om overflaten er skikkelig tørr/ripet/matt. Man må ha litt temperatur for å komme skikkelig ned i gelcoat og få vekk det "ødelagte" øverste laget, og det er nettopp det en maskin klarer - og som hånda vår ikke klarer.

Eller?

Ja det er nok det som er forklaringen. Og den nor-pol rubbingen jeg har brukt er egentlig en formrubbing som er ganske tung å jobbe med. Blir det blankt med autosol altså? er det finere slipemiddel enn i hugo da eller? for den er i groveste laget.

Turen begynner når man legger fra brygga....

Det blir som nytt med autosol. Og da snakker jeg ikke om gelcoat som kun har fått gjennomgå av sol og saltvann. Helt matt, slipt gelcoat rubbes opp til perfekt resultat med autosol.

Ganske grovt autosol også, men det har en polerende effekt. Hugos renser vel kun, og må poleres opp etterpå (tilføres fuktighet). Jeg vet ikke hva som er grovest av hugos og autosol.

Hugos sliper vel men polerer ikke. Det gjør autosol. Polish skal også behandles med voks for å bevare glansen, og beskytte gelcoat for oksidasjon/slitasje/sollys. Voks gir en blank effekt, ja, men det er jo i realiteten finslipt og polert gelcoat som er blankt. Men man kan få frem en blank og glanset overflate med voks etter å ha brukt hugos også, men det kan umulig bli like blankt som med bruk av autosol. Oppi hue mitt iallefall. Jeg har ikke førstehånds erfaring med bruk av hugos, så jeg kan jo ta feil her. Da får noen som mener noe annet korrigere meg.

Ja. Så hardt er det vel ikke å jobbe med, for man skal ikke bruke så mye om gangen, men tørt blir det. Det skal det også bli. Man pusser nærmesdt til stoffet er "forstøvet". Så går man over med fille og sjekker om man har nådd målet. Prosedyren gjentas til oppnådd ønsket resultat. Avsluttes med voksing.

Som en annen nevnte så kan overskuddet av autosol etter endt rubbing også lett fjernes med vann. Det er lettere enn å gnikke og gnikke. Etter at overflaten har tørket vokser man.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...