Jump to content

Hva skjer om man ikke har med båtførerbeviset?

MH OP

Recommended Posts

Hei! :smiley:

Jeg lurer på hva som skjer om man har "glemt" båtførerbeviset hjemme.

Jeg har tatt båtførebeviset, men finner det ikke igjen. Har bestillt et nytt et, men vil ikke sitte hjemme å vente på det når det er så fint vær ute.

Hva skjer om jeg blir stoppet, har tatt båtførerprøven, men ikke har med båtførerbeviset? :confused:

Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring!

Sitert fra avisen Frevennen:

"Har du glemt kortet hjemme må du også regne med en liten pengesum. Hvis du blir tatt for å føre båt uten båtførerbevis når det er påkrevd, må du regne med en bot på 5 000 kroner. Det melder avisen Frevennen.

– Boten kan bli større eller mindre avhengig av formildende eller skjerpende omstendigheter. I tillegg vil vedkommende få sperrefrist på minst ett år før han kan få utstedt båtførerbevis, opplyser politimester Sveinung Stangeland i Vestfold til avisen. "

Vil tippe du slipper med en advarsel. I verste fall får du en redusert bot (forenklet forelegg), men den ville jeg i så fall valgt å ikke vedta.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Du vet no vell hva som sjer vist du har glemt sertefikatet til bilen hjemme, og der står onkel og vifter deg inn til siden. :cheers: Det første som sjer er no att skinnene dine får en fin og rød farge, det neste som sjer er en fin bot som ikke lommeboken rekker til :headbang::cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Jeg har et tillegspørsmål:

Hva skjer dersom du ikke har tatt båtførerbeviset.

Dersom du kjører bil uten førerkort, kan man også risikere redusert forsikringsutbetaling drsom det oppstår en skade.

Kan det samme skje på sjøen? Dersom du kjører båt som krever båtførerbevis og forårsaker en skade, kan du da risikere reusert forsikringsdekning.

Eks. Du kjører på en annen båt og skader både båten og personer ombord. Politiet utsteder et forelegg på 5.000,-, forsikringen dekker bare 50% av skade på kr. 1.000.000,-

Noen som vet?

Redigert av Lett match (see edit history)

Din forsikring dekke din båt etter som eg har forstått. Ikkje andre sine. Var forsikringen oprettet før krav om bevis, og premie deretter, så hadde eg nå krangla meg blå om de ville kortet av på egen båt. Mitt selskap har spurt etter bevis,og det ligger registrert på polisen.

Smeller du i andre så er det faktisk ikkje ditt problem i følge ein eller anna sjø- lov... meiner eg å lest i anna tråd her

Personskader? off....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hva prisen vil bli for manglende sertifikat vil variere med geografien siden det ikke har kommet noen sentrale bestemmelser på dette. Eksempelvis blir prisen 5.000 i Østfold, men i Oslo, Asker og Bærum så har politiet valgt å legge seg på 1.500. Dette i henhold til påtaleansvarlig, Stine Karlsen, i Asker og Bærum politidistrikt. Hørte jeg likhet for loven?

Men sjansen for å bli tatt i en ren rutinekontroll er vel tilnærmet lik null, nix og ingenting da signalene fra politiet er vel at de ikke legger opp til noen rene rutinekonroller. Dessuten hvor ofte ser man dem uansett på sjøen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Smeller du i andre så er det faktisk ikkje ditt problem i følge ein eller anna sjø- lov... meiner eg å lest i anna tråd her

Dette skjønte jeg ikke, hva mener du med at det ikke er ditt problem?

Jeg har også hørt at det ofte blir skyldeling dersom 2 båter kolliderer på sjøen ( regel 17?).

Men det betyr at du må dekke skade på din båt og det tror jeg blir ditt problem, spesielt dersom forsikringen ikke dekker skaden.

Personskader? off....

Nettopp......... personskader..........store erstatningssummer.

Det er derfor jeg synes det er litt rart at man ikke tenker på hvilke konsekvenser det kan få i et forsikringsoppgjør om man ikke har fulgt de relger som gjelder, det virker som om man er mer opptatt av hva politiet gjør.

Nå hadde riktinok tråstarter spurt om hva som skjer dersom man ikke har med seg båtførerbeviset, så dette hører muligens inn under en annen trå.

Redigert av Lett match (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...