Jump to content

Cmap på PC og GPS mottager

Bistas

Recommended Posts

funker sikkert det.. kommer jo ann på programet. Hvis du får problemer, kan Fransons GPSgate hjelpe. Det lager virtuelle gps porter som de fleste

programer finner. Måtte gjøre dette med TIKI på W7.

Bruker selv openCPN med cmap kart. min clas gps funket glimrende.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

HAr fått ett CMap program til PC og fikk dette til å funke med en Garmin håndhold GPS motager som jeg lånte. Ser de har GPS motager på Claes Olson type Navibe, noen som har erfaring med dette og om det spiller sammen med Cmap

Går helt fint, har samme oppsettet selv på en eee-maskin.

Eneste du bør gjøre er å "låse" GPS'en til en usb-port med lavt nummer.

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Regina III

Cmap existerer i lovlig utgave. OpenCPN er et gratis kartprogramm som leser CMap. Tar jeg ikke feil er det Cmap som gjelder på TelChart også... Og muligens MaxSea? men disse koster penger. Så før Bistas sier at det er piratkopiert, så er all kjefting ubegrunnet. Tror forresten heller ikke at selve programmet Cmap *et eller annet* er ulovlig.

Jeppesen (CMap) har aldri levert gratis kartmateriale eller tillatt bruk av ulovleg kopierte kart. De har heller aldri levert plotteprogram for navigasjon. At noen på uærlig vis har stjålet og spredd software og kart som kan kopieres og benyttes uten lisensnøkkel gjør ikke bruken noe mer lovlig eller etisk.

Ved bruk av hacket og piratkopierte kartprogrammer og/eller kartdata er det tyveri og heleri uansett om det er et piratkopiert eller et gratis kartprogram som gir deg uautorisert tilgang til lisensiert kartmateriale. Det hjelper ikke å mene, tro eller synes at en ikke gjør noe ulovlig. Hørt unnskyldningen "Ja, men alle gjør det" før?

Jeg synes det er helt merkelig at mange går utfra at trådstarter har en piratkopi. Er jo som flere påpeker ikke kommet fram at dette er piratkopi og inntill da bør vel diskusjonen ta utgangspunkt at dette er lovlig og ikke omvendt.

Heldigvis er det en god del her inne som skjønner det.

Det selges da lovlige lisenser i av kartprogrammene. f.eks http://www.hocom.no/maritim-elektronikk/pc-navigasjon.aspx og som det nevnes her er det økende etterspørsel til nettopp PC basert kartløsninger.

Denne fåes på CD eller brikke. Velger man brikke så må man ha en kortleser til den. Sitter å vurderer på å kjøpe PC og denne leseren til min C-map brikke.

Må innrømme at jeg blir meget betenkt om å spørre om råd ang dette her inne når jeg ser hvor lett beskyldninger om piratvirksomhet slenges ut.

Dette er veldig utypisk iforhold til alle de fine diskusjonene på baatplassen.no

Redigert av Å i sava (see edit history)
At noen på uærlig vis har stjålet og spredd software og kart som kan kopieres og benyttes uten lisensnøkkel gjør ikke bruken noe mer lovlig eller etisk.

Fremkommer det her at det er snakk om at kart brukes uten lisensnøkkel?

C-map sier selv at:

MAX sjøkart sammen med en kompatibel navigasjonsprogramvare og GPS-mottaker kan forvandle din PC til et kraftig navigasjonssystem.
Kilde

Ut fra hva jeg da kan forstå (selv om jeg ikke kjenner til C-map), så er det vanskelig å si at dette gjelder piratkopiering... (?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Fremkommer det her at det er snakk om at kart brukes uten lisensnøkkel?

Hva med her:

en viktig ting, dette er cmapecs programm...

CMapECS er en piratkopi som "alle" har men ingen har lov å ha. Det er ikke særlig brukende og er normalt bundlet med en hauggammel kartpakke. Mine C-Map MAX kart er i en helt annen klasse.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Hadde ikke peil på dette, men ingen varsellamper for meg lyste da jeg leste første innlegg.
Helt ok det. Jeg brukte selv CMapECS en gang i forrige årtusen da det ikke var så klart at det var ulovlig. Den gang fantes til og med et eget supportforum som bl.a. distribuerte år-2000-patch men det er historie for lenge siden. Har i etterkant kjøpt flere lovlige C-Map kartpakker og har tenkt å fortsette med det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...