Bistas Startet 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2010 HAr fått ett CMap program til PC og fikk dette til å funke med en Garmin håndhold GPS motager som jeg lånte. Ser de har GPS motager på Claes Olson type Navibe, noen som har erfaring med dette og om det spiller sammen med Cmap Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 fungerer utmerket Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 funker sikkert det.. kommer jo ann på programet. Hvis du får problemer, kan Fransons GPSgate hjelpe. Det lager virtuelle gps porter som de fleste programer finner. Måtte gjøre dette med TIKI på W7. Bruker selv openCPN med cmap kart. min clas gps funket glimrende. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
TrondT Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 HAr fått ett CMap program til PC og fikk dette til å funke med en Garmin håndhold GPS motager som jeg lånte. Ser de har GPS motager på Claes Olson type Navibe, noen som har erfaring med dette og om det spiller sammen med Cmap Går helt fint, har samme oppsettet selv på en eee-maskin. Eneste du bør gjøre er å "låse" GPS'en til en usb-port med lavt nummer. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
horg Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Haicom GPS mus Redigert 4.Mai.2010 av horg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 HAr fått ett CMap program til PC Da bedriver du heleri! Sitér dette innlegget Link to post
wilhelmb Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Regina III Cmap existerer i lovlig utgave. OpenCPN er et gratis kartprogramm som leser CMap. Tar jeg ikke feil er det Cmap som gjelder på TelChart også... Og muligens MaxSea? men disse koster penger. Så før Bistas sier at det er piratkopiert, så er all kjefting ubegrunnet. Tror forresten heller ikke at selve programmet Cmap *et eller annet* er ulovlig. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Jeppesen (CMap) har aldri levert gratis kartmateriale eller tillatt bruk av ulovleg kopierte kart. De har heller aldri levert plotteprogram for navigasjon. At noen på uærlig vis har stjålet og spredd software og kart som kan kopieres og benyttes uten lisensnøkkel gjør ikke bruken noe mer lovlig eller etisk. Ved bruk av hacket og piratkopierte kartprogrammer og/eller kartdata er det tyveri og heleri uansett om det er et piratkopiert eller et gratis kartprogram som gir deg uautorisert tilgang til lisensiert kartmateriale. Det hjelper ikke å mene, tro eller synes at en ikke gjør noe ulovlig. Hørt unnskyldningen "Ja, men alle gjør det" før? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) du får kjøpt kart også fra c map til pc hvis jeg ikke husker feil og di gamle piratkopiene er så dårlig at det kan ikke kalles heleri engang - kanskje i 93 eller no ja ... haha Redigert 4.Mai.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bistas Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Noen som har tips til å få denne Navibe til å funke, kartet er helt dødt. Har riktig com port osv. HAr en eldre GArmin GPS 12 og der fungerer det perfekt. Ser jo ikke om den førdømte lille saken tar imot signaler heller, hjelp!!! Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Porthastighet? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Bearded Beast Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Det er jo klart at du ikkje har riktig "osv" ellers hadde den jo virket ;) Om programmet ikkje har mulighet for å vise gpsdata kan du sjekke i f.eks Visualgps http://www.visualgps.net/VisualGPS/default.htm Redigert 6.Mai.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bistas Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) en viktig ting, dette er cmapecs programm, får forsatt ikke dette til å finne GPS,en. Redigert 10.Mai.2010 av Bistas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 heilt ukjent for meg.. last ned openCPN da vel. gratis og heilt greit til enkel bruk Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 har du endre porthastigheten?...baud. Husker ikkje kva den skal stå på nå..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BMP Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 en viktig ting, dette er cmapecs programm Du få ringe C-map og spørre dem. tel 51 46 47 00. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 jeg satt og prøvde meg frem og brukte flere kvelder den gangen jeg hadde det .... det som er litt viktig er å la den få litt tid hver gang du prøver en ny innstillig og man må huske å lagre oppsettet i config mellom hver gang Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Låner tråden. Er det noen som vet hvor i Oslo/Vestfold jeg kan hente en ny Selector CD? Sjappa hvor jeg hentet slikt eksisterer ikke lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 At noen på uærlig vis har stjålet og spredd software og kart som kan kopieres og benyttes uten lisensnøkkel gjør ikke bruken noe mer lovlig eller etisk. Og dette er ikke en ting som er mulig få fra en kompis inkl lisensnøkkel som en gave ? Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 (redigert) Jeg synes det er helt merkelig at mange går utfra at trådstarter har en piratkopi. Er jo som flere påpeker ikke kommet fram at dette er piratkopi og inntill da bør vel diskusjonen ta utgangspunkt at dette er lovlig og ikke omvendt. Heldigvis er det en god del her inne som skjønner det. Det selges da lovlige lisenser i av kartprogrammene. f.eks http://www.hocom.no/maritim-elektronikk/pc-navigasjon.aspx og som det nevnes her er det økende etterspørsel til nettopp PC basert kartløsninger. Denne fåes på CD eller brikke. Velger man brikke så må man ha en kortleser til den. Sitter å vurderer på å kjøpe PC og denne leseren til min C-map brikke. Må innrømme at jeg blir meget betenkt om å spørre om råd ang dette her inne når jeg ser hvor lett beskyldninger om piratvirksomhet slenges ut. Dette er veldig utypisk iforhold til alle de fine diskusjonene på baatplassen.no Redigert 11.Mai.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 At noen på uærlig vis har stjålet og spredd software og kart som kan kopieres og benyttes uten lisensnøkkel gjør ikke bruken noe mer lovlig eller etisk. Fremkommer det her at det er snakk om at kart brukes uten lisensnøkkel? C-map sier selv at: MAX sjøkart sammen med en kompatibel navigasjonsprogramvare og GPS-mottaker kan forvandle din PC til et kraftig navigasjonssystem. KildeUt fra hva jeg da kan forstå (selv om jeg ikke kjenner til C-map), så er det vanskelig å si at dette gjelder piratkopiering... (?) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SveinHa Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Fremkommer det her at det er snakk om at kart brukes uten lisensnøkkel? Hva med her: en viktig ting, dette er cmapecs programm... CMapECS er en piratkopi som "alle" har men ingen har lov å ha. Det er ikke særlig brukende og er normalt bundlet med en hauggammel kartpakke. Mine C-Map MAX kart er i en helt annen klasse. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
TrondT Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Prøv å starte navibe'n og åpne hyperterminal og se der om du kan lese NMEA-strengene. Jeg lurer på om default setting på navibe'n er 9600baud mens det programmet ingen snakker om kun takler 4800baud. Dette ser du lett i hyperterminal TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Ok, da må en ha spisskompetanse for å si at dette er piratkopiering. Hadde ikke peil på dette, men ingen varsellamper for meg lyste da jeg leste første innlegg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SveinHa Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Hadde ikke peil på dette, men ingen varsellamper for meg lyste da jeg leste første innlegg.Helt ok det. Jeg brukte selv CMapECS en gang i forrige årtusen da det ikke var så klart at det var ulovlig. Den gang fantes til og med et eget supportforum som bl.a. distribuerte år-2000-patch men det er historie for lenge siden. Har i etterkant kjøpt flere lovlige C-Map kartpakker og har tenkt å fortsette med det. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.