Jump to content

Hjelp til vdo tankmåler, amperemeter og turteller Yanmar

Dag Erik

Recommended Posts

Hei.

Jeg prøver å hjelpe en kamerat med litt småkluss i båten (Vindø).

1. Tankmåler (VDO) viser bare full tank hele tiden, jeg har tatt ut giveren (sånn type med vippearm), og beveget den, men det endret ikke noe på viseren. Obs - tanken er full, den viste full også når jeg hadde koblet måleren fra instrumentet, så da tror jeg at jeg bare må bytte flottøren - eller tror jeg feil?

2. Turteller er helt "død". Den virket i fjor, og den første lille turen i år - dvs, den viste turtall, men var veldig "nervøs" - altså at den hoppet opp og ned. Turtallet på motoren er normalt. Motoren er en Yanmar 3GM30

Jeg har strammet vifteremmen

3. Volt/amperemeter. Båten har et start batteri, og ett forbruksbatteri. Nå har den begynt bare å vise på "batteri 2", jeg har målt med multimeter, og den viser 12,45 V på batteri 2, når jeg måler på "batteri 1 (på bryteren) er spenningen ca 3.45V, krypstrøm? må jeg bare begynne å dra fra hverandre ledningskaoset og se etter dårlig kontakt, eller kan det være noen annnet?

Det hadde vært supert om noen på BP kunne hjelpe..

Ikke sikkert at giveren din for tankmåleren er gåen. Har du et multimeter for hånden, så kan du måle froskjellige verdier i Ohm etter hvor høyt armen til giveren står. Sjekk etterpå om det er fullt overslag til giverkabelen, for hvis instrumentet går i pigg, så er det fulle gjennomstrømning på giverledningen(kortslutning?)

Mulig at dette med dynamoen din gjør også at det er feil på turtelleren. Hvis det er en dynamoturteller, så får den signalet sitt fra dynamoen. Den må lade før den gir fra seg signaler til turtelleren. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Da har jeg målt giveren, og jeg får 0 på utslaget - er det en merkelig verdi? Har jeg målt feil? eller er da flottøren gåen?

Jeg tror det er en dynamo giver på den, det var derfor jeg strammet remmen, men er det noen måte å vite det sikkert på? evnt andre steder problemet kan ligge?

• 2 uker senere...

På 3GM motoren sitter det turtallsgiver på venstre side bak på motoren, på toppen.(bak luftfilteret) Min hoppet også slik du beskriver(3HM), jeg klemte sammen kabelskoene som går ned på giveren, da var den i orden igjen. Var nok litt dårlig kontakt der :smiley:

Da har jeg målt giveren, og jeg får 0 på utslaget - er det en merkelig verdi? Har jeg målt feil? eller er da flottøren gåen?

Frågan är vad Du menar med att Du får 0 på utslaget på mätaren. Vad har Du för ohm-mätare? Är den digital (= med siffror) eller analog (= med visare)?

En digital multimeter som visar 0 betyder ju 0 ohm, medan en analoig multimeter som visar 0 dvs visaren rör sig inte alls uppåt på skalan när Du mäter betyder oändligt motstånd dvs avbrott i förbindelsen.

Det vill säga det är diametral skillnad...

Hvis mulitmeteret måler 0,0 eller noe annet som er uforståelig, så er det giverfeil. Men giveren er avhengig av å ha et - signal inn også for å gi en verdi ut til tankmåleren. Er tanken jordet til motor på noen måte? Hvis ikke, så har du en feilkilde der også. Båter er stort sett ikke strømførende, så tanken må ha jord på en eller annen måte. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

2. Fadern og jeg drev nede i motorrommet med feilsøking på et halt annet problem enn du har, men: Han kom borte i samlestokken, den plastgreia som er skjøten på stokke, og da gikk turtelleren opp og ned. Kan det være så enkelt som at du har en løs kontakt?

Sitat Bartesam: Hvis mulitmeteret måler 0,0 eller noe annet som er uforståelig

Mja om man mäter mellan anslutningarna på givaren så visar den ju 0 ohm om tanken är tom om jag inte kommer ihåg fel.

Eller på en analog mätare fullt utslag på visaren...

Men nu var ju tanken full. Då ger väl en VDO-givare 180 ohm om jag inte kommer ihåg fel...

Dock tror jag att det förekommer givare som 'går baklänges' och även sådana med motståndsvärde som går från 0 till 230 ohm (i Usa?)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...