Jump to content

Rorvinkel for liten !!!

Söderberg

Recommended Posts

Hej Norge

Trenger hjælpe til lidt teknik og beregning på rorvinkel på denne båten LM28: (se bilde)

http://www.aljmarine.dk/images/Lm%2028%2041411.jpg

Ved fult rorutslag, ca 40 grader, bliver roret stoppet af et jernbeslag. Kunne tenke mig at åbne denne vinkel lidt mere for at kunne svinge lidt bedre. Tænkte at åbne op til 60 - 70 grader, dog ikke 90!!

Gode råd om dette er tilrådeligt eller om der er farer ved at ændre på "standard". Båten er 28 fot og har kort finnekjøl. Veier ca. 5000 kg.

Håber der hjælp at hente i Norge - mit andet fedreland !

De danske diskussionsgruppen er helt "sprø" og blevet til en kranglegruppe :discuss istedet ! :confused:

Venlig hilsen

Anders :confused:

.....Ved fult rorutslag, ca 40 grader, bliver roret stoppet af et jernbeslag. Kunne tenke mig at åbne denne vinkel lidt mere for at kunne svinge lidt bedre. Tænkte at åbne op til 60 - 70 grader, dog ikke 90!!

Hei i009030 - og velkommen hit til baatplassen.no!

På de fleste båter vil et rorutslag på ca 37o til hver side være teknisk det mest effektive. Ved større utslag ut over det begynner roret faktisk å bremse. Og det merker man ved at under fart trengs det sjeldent store rorutslag.

De fleste båter har en sperre, som du forteller - men det er som regel der for å beskytte roret fra å dreie helt rundt ved bakking, hvor presset mot rorflaten kan bli enormt store! Faren er spesiellt stor ved motorbåter hvor roret ikke er opphengt i et "skjæg" - da kan roret blir presset mot propellen og skade den.

Nå forstår jeg deg slik at du antageligvis vil øke denne for - i trange situasjoner, f. eks. ut og inn av havner, og lignende - kunne "gi mere ror" - riktig?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Nå forstår jeg deg slik at du antageligvis vil øke denne for - i trange situasjoner, f. eks. ut og inn av havner, og lignende - kunne "gi mere ror" - riktig?

Hei Walther,

Helt rigtig - det er for at kunne "gi mere ror" i havner når jeg skal snu båten i trangt vand.

//Anders

Nå kjenner jeg ikke rorkonfigurasjon på din båt - LM28 og hvordan forholdet mellom ror og propellen ser ut. Vanskelig å råde deg konkret.

Kan bare vise hvordan jeg har gjord det på min båt. Har fjernet stengsler og har isteden festet en tynn, rustfri stålvaier fra selve rorkvadrantens ytterste punkt, til et feste på innsiden av akterskottet. Vaieren er langt nok for å tillate en viss vinken til styrbord. Babord er, hos meg, ikke noe problem - da stopper det av seg selv (Styresnekken bunner!)

Bilde

Bilde

En eventuell endret løsning, vil være forskjellig fra båt til båt. Nevnt innledningsvis, så er stopperen - som regel - kun for å unngå at roret - ved bakking i høy fart - kommer i kontakt med propellen. Kanskje du kan ta en telefon til verftet som bygger / byggde LM28'en?

:seeya:

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Hei Walther

NYDELIGT svar og fine illustrationer - tusind tak. Der er ingen fare for at roret kan komme i kontakt med propellen, der er ca. 60 cm. mellom disse. (PS. båten har Seildrev) Tror du jeg vil kunne svinge skarpere vis jeg øker rorutslaget til f.eks. 60 grader ? eller vil den bare bremse uten større virkning ?

Desværre er verftet som laget LM båterne lukket for 15 år siden.

/Anders

På vei til Sørlandet per bil for at holde langhelg ved Valle. Da blir det gamle fjord ternen som må glæde familien.

Hei Anders!

Er nokså sikkert på at en økning av vinkelen vil gi deg bedre manøvrering i trange farvann. Spesiellt forover, da jo posisjon av seildrevet gir en økt strømmning av vann forbi rorflaten, og vannets strømning vil deflekteres bedre. Men, du har kanskje foldepropell?

Er litt usikkert hvordan det vil være å bakke med. Uansett så har du ikke noe å frykte angående eventuell "bremsing" det er ikke noen sak under manøvrering, inn og ut av trange havner. Bremsingen vil kun være merkbart under seil!

LM'erne er jo nydelige båter. I 80-årene (forrige århundre.... :seeya:...) var LM 22 - den lille rund(spiss)gattede seiler en av mine favoritter!  :yesnod:

Lykke til med været i helgen - det kan du trenge. Ifg. DMI så blåser det nå ca 11 m/s på Vestfold- Telemarkskysten!  :seeya:

Hei Walter,

Igen tak for meget fint svar. Helgen gik fint - nydeligt vejr. Var ute med Fjordternen og gik rundt Kragerø, Kreppa og Risøsund. Fik i denne forbindelse et problem med gaskablet. Motoren er en Yanmar med 54 hk.

Problem 1. Gasspaken sitter løst så den grejer ikke at "holde" farten på uten at man bestandig må holde den nede i ønsket position.

Problem 2. I neutral har den ca. 4 cm vandring både frem og tilbake hvor den ikke går i gir eller øker omdrejningen på motoren. Efter disse 4 cm. går det fint både i fram og bak.

Nogen som vet hva som må strammes op ?

Med hensyn til Rorvinkel på LM28:

Hvor mange grader bør jeg gå op til ? 60, 70, 80 eller 90 grader ?

Se bilde for konstruktion: Bilde

Anders

Hei Walter,

Igen tak for meget fint svar. Helgen gik fint - nydeligt vejr. Var ute med Fjordternen og gik rundt Kragerø, Kreppa og Risøsund. Fik i denne forbindelse et problem med gaskablet. Motoren er en Yanmar med 54 hk.

Problem 1. Gasspaken sitter løst så den grejer ikke at "holde" farten på uten at man bestandig må holde den nede i ønsket position.

Anders

Slik er det på min Yanmar også! Grunnen til at den går tilbake er at det ligger en fjøring på gassarmen på motoren. Vet ikke helt hvorfor, men tipper dette er fordi motoren ikke skal kjøres for hardt. Når eg ligger i marsjfart, 2900 rpm går den etter 5 minutter ned til 2600 rpm og stopper der. Dette går sikkert helt fint å justere slik at den stopper på riktig turtall. Kanskje man også kan ta vekk denne fjøringen?

Eg har iallefall ikke gjort noe med dette. Når er er på langtur og trenger "marsjfart" legger eg bare noe opp på gasspaken. Enkelt og greit!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...