tuborg Startet 4.Mai.2010 Del på Facebook Startet 4.Mai.2010 Jeg driver totalrenovering av el-anlegget i snekka mi. Jeg er elekteokyndig å gjør alt selv. Jeg har sikret forbruksbanken med en 80A Beep Automatsikring. Disse sikringene fåes i maks 150A men vet ikke om dette holder for starteren. Dumt å gi 500 kr for denne om den ikke holder. Det er snakk om en Yanmar 2gm. 15hk. Ikke rare motoren men den krever sikkert sitt for å dras rundt. Fin om noen vet:-))) Sitér dette innlegget Link to post
70-talls speed båt Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Ampermeter? hvis ikke kan du sikkert finne starteren på nettet, er ofte noen numre gravert ett eller anent sted? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Startstrømmen avhenger av mangt og meget, men du må være forberedt på noen hundre amp i korte perioder. Det er høyst uvanlig å sikre kablene til startmotoren. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtunga Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 I følge WikiPedia har denne motoren en 1kW startmotor. 1 kW/12V = drøyt 80A, men den drar nok adskillig mer enn det i startøyeblikket, så din 80A automatsikring er nok for snau. Men hvorfor vil ha sikring på starteren da? Normalt er vel starteren usikret både i biler og båter. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
tuborg Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Man blir aldrig for sikker... Skulle man være uheldig å få + kabelen innpå gods for eksempel. For eksempel om kabelskoen løsner/ryker pga. motorens vibrasjoner.. Ja da kan det bli morro uten sikring. Ett standard amp.meter funker ikke. blir AAAALTFOR svakt. Ett kraftamp.meter har jeg desverre ikke. Men takker for svar!!! Tar gjerne imot flere:-) Noen som har tilsvarende motor med sikring? Hvor stor er denne. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 ......Jeg er elekteokyndig å gjør alt selv. ...... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtunga Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Jeg tror at årsaken til at startere ikke sikres er at sikringen må være så stor at den ikke vil beskytte noe som helst uansett... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
ebonita Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Det är tveksamt om man skall ha säkring i startmotorkretsen. Tveksamheten hänger bland annat samman med att ett säkringsfallisemang i denna krets ju kan innebära att Du inte kan starta motorn i ett kritiskt skede t ex om ankaret draggar. Dessutom finns Du ju på plats och övervakar vad som händer när Du kör startmotorn. Bättre är nog att se till att kabeldragningen dit från batteriet är kortslutnnigssäker, dvs +kabeln bör vara klädd med en kabelslang. Om Du skall ha en säkring i denna krets så borde den nog vara i storleksordningen 2-300 A dvs dubbla förväntade startströmmen. Startströmmen kan Du få ett begrepp om med en tångamperemeter. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Man blir aldrig for sikker... Skulle man være uheldig å få + kabelen innpå gods for eksempel. For eksempel om kabelskoen løsner/ryker pga. motorens vibrasjoner.. Ja da kan det bli morro uten sikring. Ett standard amp.meter funker ikke. blir AAAALTFOR svakt. Ett kraftamp.meter har jeg desverre ikke. Men takker for svar!!! Tar gjerne imot flere:-) Noen som har tilsvarende motor med sikring? Hvor stor er denne. Da syns jeg heller du skal få kabelskoen på ledningen presset i skikkelig presse og få dette skikkelig istedenfor å styre med sikring... Jeg har aldri sett noen startmotorer med sikring.. Sørg heller for skikkelig kabelsko presset på med skikkelig presse og skikkelig montering så blir det ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 (redigert) Taker for gode svar. Med elektrokyndig mener jeg autorisert, utdannet og med god erfaring innen 12V annlegg både for bil, båt og hytte samt sterkstrøm og signalelektro. Men har selv til gode å sikre en startmotor. derfor spør jeg. Jeg har flere ganger sikret Winsjer i ofroadsammenheng med 2-300 A. Nå har jeg ikke ankervinsj og det eneste som skal forbruke fra startbatteriet er starteren og lading tilbake. Kan bare ikke forstå att folk spør hvorfor jeg skal sikre. En kortsluttning av starbatteriet via min 70mm2 kabel vil fint knekke en sikring på 200A og en eventuell kortsluttning vil sansynligvis gjøre at batteriet som ikke sitter veldig lett tilgjengelig begynner å brenne. Så jeg har bestemt meg for å sikre. men Spørsmålet var om 150A holder for min starter siden jeg kunne tenke meg å bruke samme type automatsikring som jeg bruker til forbruksbanken da denne ikke leveres større enn 150A. Jeg får ta med ett tangampermeter fra jobben i morgen å måle når jeg får koplet det sammen for en test. (Jeg har skikkelig pressede kabelsko men her tenker jeg i verste senario. Jeg har sett mange tilfeller av slike ulykker og resultatet er ikke morro). Redigert 4.Mai.2010 av tuborg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Heisann tuborg! En annen betrakning: Vanligvis går ladestrømmen fra dynamo via startmotorens +tilkobling! Skulle du være så uheldig at sikringen ryker rett etter/eller ved oppstart, så vil du mest sannsynlig også svi likeretterbroen i dynamoen da du også bryter forbindelsen fra dynamo til batteriet. Sikkert ikke et stort problem da starteren ikke vil være i bruk idet duhar fått startet, men iflg Murphys lov, så ........ Bare en tanke! Iallefall, lykke til med prosjektet ditt!! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
tuborg Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) Takk for siste inlegget der. Stemmer. Ladestrømmen går denne vegen. Jeg har tenkt på dette faktisk selv. Det må være den beste og om ikke eneste grunden til at det ikke skulle lønne seg å sikre startbanken. Men som motargument: En såpas kraftig sikring som vi snakker om her bør ikke ryke med mindre det faktisk er noe galt (kortsluttning). Da er valget mellom brent båt eller ny dynamo til et par tusen kroner. (satt på spissen). Men hva med hovedbryter på startbanken da??? Er det ingen som har det heller??? Skulle noen være uheldig å skru den av under lading vil det samme problemet oppstå.... Eller.. Her må det tenkes litt... Når motoren først er i gang så ligger skillereleet mellom start og forbruksbanken inne. (altså Bankene er koplet sammen) Ryker da sikringen vil releet fremdeles ligge inne. Ergo vil ladingen likevel gå til forbruksbanken slik at dynamoen ikke mister sin krevde belasning for å overleve. Når man stopper motoren vi releet som vanlig kople bankene fra hverandre igjen men får rett og slett ikke startet igjnn før sikringen er skiftet. Sån skal det jo være. Dette forutsetter at skillereleet er koplet på startersiden av sikringen på startbanken og på batterisiden av sikringen på forbrukssiden (forbrukshovedsikringen på 80A tåler ikke nødvendigvis ladestrømmen og for at dn skal ha sin funksjon må releet koples på batterisiden her). Da bør man være ganske sikker:-) Når det er sagt så, heller jeg mer og mer mot en fast sikring på 2-300A og ikke en automatsikring. Litt mer masete å skifte disse sikringene som også koster ett par hundrelapper pr, stk. mot å bare resette en atomatsikring men den skal jo strengt tatt ikke ryke med mindre det er en alvorlig kortsluttning. Mot eller for-argumenter samt erfaringer og meninger mottas gjerne videre.. Redigert 5.Mai.2010 av tuborg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.