Jump to content

Finnes det en nivåbryter til lensepumpe med lang vandring

Camor

Recommended Posts

Jeg skal ha en stor lensepumpe som backup. Denne ønsker jeg skal koble inn når vannstanden er 20 cm (ca) og koble ut ved 5 cm (ca). Meningen er at når den først kobler seg inn så skal den ikke stoppe etter kort tid pga vandringen fra en vanlig nivåbryter men hjelpe hovedlensepumpe nesten/helt ned.

Er det noen som har forslag til å løse dette ?

Morten

monter en elektrisk føler i stedet for en slik "vippeføler". Vi har slike hos oss. Den står ca 10 cm opp på skottet i motorrommet og monteres uevhengig av hvor pumpa står. Da kand i hvertfall regulere slik at de ikke slår inn for tidlig. Når du først er i gang er et godt tips å sette en alarm på pumpa også slik at den varsler at den starter

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du trenger et opplegg med 2 følere som du kan plassere etter eget ønske - en til å slå pumpa på og en til å slå pumpa av. Har aldri sett noe sånt i butikken, men er forholdsvis greit å snekre sammen med 2 vanlige følere, et rele eller 2. (Har gjort det en gang for lenge siden - flere varianter - men har vel aldri satt det ut i livet.)

De fleste manuelle brytere er bygget på "fjærblad" prinsippet der man ved ytre påvirkning bøyer fjærbladet inntil man får en momentan utløsning, enten sluttende eller åpnende.

Bryternes kontaktflater vil derfor ikke skape unødig gnistbuer ved "nesten kontakt"

Dagens Flottørbrytere har dessuten oppgitte maksimal tillatte strømmengde innenfor de volt styrkene de er beregnet for.

At mange har dårlige erfaringer med slike flottørbrytere kan være at de fryser i stykker om vinteren der de kanskje ligger og flyter i ferskvann som fryser og ødelegger/punkterer flyteelementene.

Men det var nå min mening!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Lurt, denne løsningen hadde passet på dusj sumpen :sleep:

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Du kan montere nivåbryteren din på en flottør med begrenset vandring.

Nivåbryteren vil da flyte opp med flottøren og ikke begynne sin egen vandring før flottøren er i topp.

Ettersom vannstanden minsker og flottøren synker, vil nivåbryteren fremdeles være "på" og ikke begynne egen vandring mot "av" før flottøren har landet.

Bitteliten, den nivåbryteren jobber bare innenfor 30 mm. Jeg kikket på en i dag fra Wema som jobbet innenfor 60 mm. Jeg får se litt på de to andre forslagene her men det frister med en ferdig versjon selv om den ikke jobber innenfor det område jeg tenkte på.

SamH, tror du ikke at nivåbryteren vil koble ut igjen før flotøren synker ?

Morten

Det beste og sikkreste er å bruke 2 nivåbrytere , en for start og en for stopp av type kvikksølvballer som brukes i kloakkpumestasjonene der du justerer start og stopp med lengden på gummikabelen til flyteballene som har flytende kvikksølv som strøm brytere og er derfor så godt som 100% driftsikre.

Flotørbrytere med arm som som brukes lite blir ofte trege og upålitelige , skitt kan og sette de ut av drift.

På avløps pumpeanlegg brukes det ofte 3 brytere , den treje justert litt høgre som utløser en allarm om nivået er blitt for høyt

http://www.flygt.no/1356840.asp

Redigert av fiskebat (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...