Camor Startet 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2010 Jeg skal ha en stor lensepumpe som backup. Denne ønsker jeg skal koble inn når vannstanden er 20 cm (ca) og koble ut ved 5 cm (ca). Meningen er at når den først kobler seg inn så skal den ikke stoppe etter kort tid pga vandringen fra en vanlig nivåbryter men hjelpe hovedlensepumpe nesten/helt ned. Er det noen som har forslag til å løse dette ? Morten Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) monter en elektrisk føler i stedet for en slik "vippeføler". Vi har slike hos oss. Den står ca 10 cm opp på skottet i motorrommet og monteres uevhengig av hvor pumpa står. Da kand i hvertfall regulere slik at de ikke slår inn for tidlig. Når du først er i gang er et godt tips å sette en alarm på pumpa også slik at den varsler at den starter Redigert 4.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Har du en link til meg ? Når det gjelder alarm så har jeg tenkt å legge denne på en egen vippebryter. Båten som er en dorry blir liggende på svai og jeg ønsker ikke unødig med strømforbruk når jeg ikke er ombord. Morten Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Du trenger et opplegg med 2 følere som du kan plassere etter eget ønske - en til å slå pumpa på og en til å slå pumpa av. Har aldri sett noe sånt i butikken, men er forholdsvis greit å snekre sammen med 2 vanlige følere, et rele eller 2. (Har gjort det en gang for lenge siden - flere varianter - men har vel aldri satt det ut i livet.) Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Det er en mulighet. 2 nivåbrytere som styrer et relè er en enkel måte. Men hvor lang er levetiden på et rele i en trebåt. Jeg har blitt advart mot relèer i båt. Morten Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Det aller enkleste må da være å forlenge armen på en vannlig float-bryter? Jo større arm, jo større differanse mellom inn/utslag! Eller blir det for enkelt ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 En skal jo ikke føre selve pumpestrømmen gjennom en slik nivåbryter, så du bør bruke rele uansett. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Med en kvicksilverbrytare a la Jabsco är det väl inget som hindrar att man låter pumpströmmen gå genom brytaren utan relä? Finns i variant med öppen vippa som klarar 14A. Den borde väl gå att bygga om enligt Matecos förslag? Redigert 4.Mai.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 De fleste manuelle brytere er bygget på "fjærblad" prinsippet der man ved ytre påvirkning bøyer fjærbladet inntil man får en momentan utløsning, enten sluttende eller åpnende. Bryternes kontaktflater vil derfor ikke skape unødig gnistbuer ved "nesten kontakt" Dagens Flottørbrytere har dessuten oppgitte maksimal tillatte strømmengde innenfor de volt styrkene de er beregnet for. At mange har dårlige erfaringer med slike flottørbrytere kan være at de fryser i stykker om vinteren der de kanskje ligger og flyter i ferskvann som fryser og ødelegger/punkterer flyteelementene. Men det var nå min mening! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Camor Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Jeg har en flotørbryter liggende. Den er merket 14 A og pumpa skal trekke 6 A så jeg håper det går uten relè. Jeg får se hvor lang armen blir om det er plass til den. Morten Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Det aller enkleste må da være å forlenge armen på en vannlig float-bryter? Synes dette her er enklere: Sitér dette innlegget Link to post
Kaien40 Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Lurt, denne løsningen hadde passet på dusj sumpen Sitér dette innlegget Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
SamH Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Du kan montere nivåbryteren din på en flottør med begrenset vandring. Nivåbryteren vil da flyte opp med flottøren og ikke begynne sin egen vandring før flottøren er i topp. Ettersom vannstanden minsker og flottøren synker, vil nivåbryteren fremdeles være "på" og ikke begynne egen vandring mot "av" før flottøren har landet. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 bruk en nivåbryter fra en gammel vaskemaskin, med en slange ned i kjølen. når vannivået stiger i slangen øker trykket og membranbryteren slår inn. genialt. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Men dette har ingen betydning for avstand mellom brytepunkene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Beklager at det tok litt tid å finne link til elektrisk bryter. Jeg måtte sjekke produsent i båten. http://www.johnson-pump.com/JPMarine/produ...timaswitch.html Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Bitteliten, den nivåbryteren jobber bare innenfor 30 mm. Jeg kikket på en i dag fra Wema som jobbet innenfor 60 mm. Jeg får se litt på de to andre forslagene her men det frister med en ferdig versjon selv om den ikke jobber innenfor det område jeg tenkte på. SamH, tror du ikke at nivåbryteren vil koble ut igjen før flotøren synker ? Morten Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 SamH, tror du ikke at nivåbryteren vil koble ut igjen før flotøren synker ? Det vil den, var bare første halvpart av den ideen som var god. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Det beste og sikkreste er å bruke 2 nivåbrytere , en for start og en for stopp av type kvikksølvballer som brukes i kloakkpumestasjonene der du justerer start og stopp med lengden på gummikabelen til flyteballene som har flytende kvikksølv som strøm brytere og er derfor så godt som 100% driftsikre. Flotørbrytere med arm som som brukes lite blir ofte trege og upålitelige , skitt kan og sette de ut av drift. På avløps pumpeanlegg brukes det ofte 3 brytere , den treje justert litt høgre som utløser en allarm om nivået er blitt for høyt http://www.flygt.no/1356840.asp Redigert 6.Mai.2010 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Hei, Mange opplever at lensepumpa slutter å virke. Feil'en ligger ofte i underdimensjonert lenseautomatikk. Husk at en likestrømsmotor har en startstrøm som gjerne er 5 ganger større en merkestrømmen. Det vil ofte være lurt å ha et rele imellom. Wema's lensuatomatikk har rele. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.