haraldk Startet 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2010 Er nesten ferdig med installasjon av autopilot. Det siste steget er å koble drivenheten inn på den hydrauliske styringen. Dette skal gjøres ved å kappe hydraulikkslangene og koble sammen med T-stykker og fittings fra Sleipner: I min enfoldighet trodde jeg at slangene kunne kappes med kniv, men det viste seg at de var armerte med metall. Å bruke baufil til kapping er vel ikke særlig smart (metallspon), så jeg førsøkte denne kraftkaren: , men resultatet ble slik: Riktignok gikk det hull på slangen, men kuttet ble den ikke Så hva er riktig redskap for kapping? Vil for eksempel denne gjøre nytten? Platesaks fra Biltema Regner forøvrig med at luftingen av systemet skal bli en lek å gjøre alene med denne lett modifiserte Imsdal flasken som reservoar og 2 stk. av dette bremseluftersettet fra Biltema Sitér dette innlegget Link to post
Talum Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Jeg er nå ingen ekspert men jeg bruker vinkelsliper for å kappe hydraulikkslanger. Litt spon blir det men det kan vel blåses vekk med trykkluft eller evt. bruke en magnet. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Jeg har alltid brukt baufil til dette Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjøga Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 slangeverksteder bruker vinkelsliper. og blåser gjennom en propp igjennom etterpå for å få ut dritt og spon i slangen. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Det greieste å bruke på å kappe slanger om man ikke har tilgang til "riktig" verktøy som en sag beregnet til formålet er å bruke en Vaier saks, en slik som en bruker til å kappe vaier av en viss størrelse. Har desverre ikke bilder av en slik men kjeftene er mer runde en de som er på den tangen du har prøvd med. Og, det er mye bedre å Flushe gjennom med litt olje for å få ut evnt. partikler en å blåse gjennom slangen. Kan være værd prisen å bruke noen få ekstra liter olje til dette formålet :) Lars Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Jeg er nå ingen ekspert men jeg bruker vinkelsliper for å kappe hydraulikkslanger.Litt spon blir det men det kan vel blåses vekk med trykkluft eller evt. bruke en magnet. Jeg har alltid brukt baufil til dette Vinkelsliper eller baufil medfører vel begge samme problem, nemlig stål og gummispon. Bruk av elektrisk (230v AC) verktøy er også vanskelig da jeg ikke har strøm på brygga jeg ligger, og kan heller ikke flytte båten til et strømuttak da jeg p.t. ikke har styring (bortsett fra baugtrusteren da) Fant denne løsningen Clean Cut System, men den er vel heller ikke aktuell (egen kappemaskin). De beskriver riktignok problemet jeg ser for meg, sitat: Ved kapping av stålarmerte hydraulikkslanger dannes det en mengde rester (stål- og gummipartikler) inne i slangene ved kappestedet. Disse forurensningene forårsaker ofte slitasje, "sandblåsing", erosjon, rust og andre funksjonsforstyrrelser i hydraulikksystemet. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Det greieste å bruke på å kappe slanger om man ikke har tilgang til "riktig" verktøy som en sag beregnet til formålet er å bruke en Vaier saks, en slik som en bruker til å kappe vaier av en viss størrelse. Har desverre ikke bilder av en slik men kjeftene er mer runde en de som er på den tangen du har prøvd med.Og, det er mye bedre å Flushe gjennom med litt olje for å få ut evnt. partikler en å blåse gjennom slangen. Kan være værd prisen å bruke noen få ekstra liter olje til dette formålet :) Lars Ja, det er en slik saks med buet kjeft jeg tenker meg, noe ala grenkutter. Når det gjelder flushing, vil det være nok å helle på olje i reservoaret (les Imsdal flaska) og la det renne igjennom (og tilsvarende i den andre slangebiten)? Redigert 4.Mai.2010 av haraldk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Jeg har bare brukt baufil og trykkluft etterpå, så har slangene blitt flushet til de var rene. Men dette var til ekstreme hydraulikksystemer hvor kravet til renhet var høyt. Du har ikke en liten kompressor ? Jeg hadde bare blåst igjennom slangene. Hydraulikksylinderer er så grove og som regel fulle av partikler/forurensning at det gir ingen problemer. Morten Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Bruk baugfil og flush godt etterpå! Disse kuplingene kan benyttes flere ganger om du skulle tabbe deg ut, eller når slangene viser tegn på svakheter! Mener det var rett-gjenger for stuss inn i slangen og lings for slange-nippel-kappa, eller omvendt. Hva stemmer ? Har, som en nødløsning, benyttet disse kuplingene mange ganger for å lappe sammen høytrykksvaskeslanger hvor der har oppstått uforutsette lekkasjer på slangene! Bjørn Redigert 4.Mai.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
haraldk Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Det greieste å bruke på å kappe slanger om man ikke har tilgang til "riktig" verktøy som en sag beregnet til formålet er å bruke en Vaier saks, en slik som en bruker til å kappe vaier av en viss størrelse. Fant en wirekutter hos Watski, men prisen er litt stiv (kr 1 185). Tror jeg går for denne Grensaks med utveksling kr 169. Burde vel holde til et par rene kutt... Mener det var rett-gjenger for stuss inn i slangen og lings for slange-nippel-kappa, eller omvendt. Hva stemmer ? Fra Sleipners manual: Slangekoblinger Installasjon av slanger 1 Kapp slangene til riktig lengde. Pass på at slangene kappes i rett 90 graders vinkel. 2 Smør litt olje på slangen og skru hylsen (links / moturs) inn over slangen til den går i bunn. Skru så hylsen 1 omdreining tilbake. 3 Sett hylsen (og slangen) i en skrustikke. Bruk litt olje på slangeinnsatsen og skru denne (medurs) inn i hylsen (helt i bunn). Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 På verkstedet har vi egen kappemaskin med "glatt" blad. Når vi er ute i felt og presser bruker vi vinkelsliper med tynn skive. Bæifil er et helsike å bruke, og det samme med tang. Etter du har kappet så virvler det mye gummistøv innigjennom slangen som du må passe på å få ut. Noen bruker skumgummiball og blåser igjennom, men det viser seg at det blir liggende igjen rester av den i slangen , som blir funnet igjen i returfiltre på maskin.... Vi har laget oss jet dyse med ekspansjonstank og kjører trykkluft i stor mengde.. Om du blåser igjennom med luft så går nok det, evt dra en liten tøy dott igjennom med ståltråd. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Ventet på at du som fagmann skulle komme på banen Haaby En av utfordringene mine er at jeg ikke har strøm på brygga. Har en liten Dremel-aktig sak med diamantskive, får se om jeg kan bruke den på 300w inverter'n og deretter dra igjennom ei lita fille. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Jeg har heller ikke strøm når jeg er i felt så strømaggregat må bedbringes. Det må jo være ei stikkontakt noe sted ? Det er vel pvc slange med 1 lags wire du skal bruke , disse glatte sorte slanger. Inverter på 300W og dremel høres litt spett ut..... I gamle dager brukte dem øks når dem kjørte med skrukoblinger... la slanger over en stubbe og klina til. Det som er dritt med det er at inntuben i slangen blir deformert på plast slangene, så kappe er nok bedre. Redigert 5.Mai.2010 av Anders Haaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Jeg har heller ikke strøm når jeg er i felt så strømaggregat må bedbringes. Det må jo være ei stikkontakt noe sted ? Joda, det finnes stikkontakt på land, et par hundre meter unna... Det er vel pvc slange med 1 lags wire du skal bruke , disse glatte sorte slanger. Inverter på 300W og dremel høres litt spett ut..... I gamle dager brukte dem øks når dem kjørte med skrukoblinger... la slanger over en stubbe og klina til. Det som er dritt med det er at inntuben i slangen blir deformert på plast slangene, så kappe er nok bedre. Ja det er glatt sort slange det er snakk om, ett lag med wire høres riktig ut, det blir vel ikke så enormt trykk i disse styresytemene... Var på Biltema i lunsjen og kjøpte grenkutter'n jeg refererte til i tidligere post. Fant også denne kabelsaksa for opp til 19 mm kabel Prøver kablelsaksa først, så evnt. grenkutter'n. Bør bli ferdig med koblingene i kveld for å ha systemet ferdig luftet og klargjort før helga (ser at du har en del utestående også ) Når det gjelder deformering av innertuben så er vel ikke dette til å unngå uten kappeskive av noe slag, men konen på disse skru-fittingsene burde vel ordne den saken? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Det er ganske mange sånne på markedet. Kanskje du kjenner ein snekker som har? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gurba Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Tror ikke vi snakker om mer en max 30-50 bar om du tar i hardt , så dette kommer til å gå bra ... Men det var jo ikke lange biten til stikkontakta da .. nydelig bilde med streker på... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Flytte båten ? eller mangler styring heilt nå kanskje.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
haraldk Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Flytte båten ? eller mangler styring heilt nå kanskje.... Tar ikke sjansen på å styre bare med baugtrusteren så lenge det ikke står om liv... Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Kabelsaksa til biltema er vel i utgangspunktet berekna på å kutte kopper og aluminium så du vil nok ødelegge den på ståltråd, men kansje det går bra så du vert hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Eg vil tru at stålet i slangearmeringa er sopass hardt, so det ødelegg egga på klippande verktøy. Dessuten var det her snakk om å kutta slangen, ikkje å klemma den flat. Slik flatklemming fører vel ikkje til anna enn problen når koblingane skal på endane. Eg trur eg ville gått for ei juniorbaufil, den har eit mykje meir fintanna blad, og vil nok dermed gnaga seg lettare gjennom enn ei vanlig baufil. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Metallarmering må være noe nytt hvis det er Sleipners egne slanger. Trodde det var glassfiberarmering. Jeg kappet disse med tapetkniv for en tid tilbake. Redigert 5.Mai.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
haraldk Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Jeg trodde også at slangene var glassfiberarmert og startet derfor trøstig med en skarp Mora-kniv, men merket straks at her var det metall. På de blanke svarte slangene står det Sleipner Hydraulic Hose 3/8" (og kanskje noe mer som jeg ikke husker). Redigert 5.Mai.2010 av haraldk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Går det ikke an å bruke en "rørkutter". En slik som rørleggere bruker til kapping av kobberrør.... Tilfeldig link etter googling RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
haraldk Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Så langt kom jeg med kabelsaks og grenkutter: Men denne Dremel look-alike-en (Proxxon) med diamant kutteskive gjorde susen. Som Anders Haaby sa, så deformerte bruken av tenger innertuben: Litt mekking med skrutrekker ga dette resultatet Som en ser, fremdeles deformert, men et nytt kutt med diamantskiva hjalp Etter litt pussing av kanten ble den OK, og fittingsen montert Bruksanvisninga fra Sleipner sa at man skal bruke skrustikke for å holde hylsen og slangen, men hvem har vel dette tilgjengelig i lasterommet i en lystbåt? Det nærmeste jeg kom var dette Den fungerte i hvert fall bra til å holde slangen mens jeg kuttet og pussa... Greit å merke hvilke slanger som hører sammen Klart for sammenkobling Og der var jeg ferdig koblet, inklusiv lavtrykks returslangen til rattpumpa Klar til fylling og lufting Imsdal patenten min ser ut til å fungere. Har brukt tre timer på jobben så langt... Og så begynner moroa. Hørte en ekkel dryppelyd fra lasterommet. Koblingene på lavtrykk slangen lakk som en sil. Det viste seg at jeg hadde glemt å trekke til disse, og måtte løsne slangekoblingene og ta av slangen. Pøvde å lage en propp av sammenrullet plast, men det ble bare søl. Hydraulikkolje til langt over albuene , måtte bare la olja renne ut i et trau mens jeg fant en liten plastpose og strikk for å holde develsakpen i sjakk. Fikset koblingene skikkelig med Loctite gjengefylling og dytta den på igjen i et sølehav av olje, men nå ble det tett Tilbake til rattet kom nedtur nummer to: det lakk i lavtrykkskoblinga der også, nedover skott og inn i ledningsbunter Her var det ikke min glemsomhet som var årsaken, men at overgangene jeg kjøpte hos Tess ikke ble tighte nok. Må skaffe noe annet i morgen (i dag). Oppdaget at lekkasjen fra lavtrykksdelen ble mindre når jeg dreide på rattet, så jeg sveivet trøstig i vei, først den ene veien, så den andre, for å få ned nivået i Imsdalsflaska. Ved bytte av retning boblet det opp mye luft, og etter hvert begynte roret å bevege på seg. Små framskritt Det ble ingen bilder fra katastrofen, hydraulikkolje er noe sabla klin, og kameraet ville jeg spare for dette klisset. Fire timer ble brukt på å rydde opp i sølet og nå er det snart morgen Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Det er lett for en liten forglemmelse ja. Jeg fikk laget alle slangene mine hos Tess, ble ikke så hakkenes dyrt der likevel hvis man har litt rabatt. Men under montering oppdaget jeg at den ene koblingen ikke var presset i det hele tatt. Det var jo bare en snartur innom Tess igjen da men det kunne fort blitt søl det også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.