Jump to content

Hva er riktig redskap for å kappe armerte hydraulikkslanger?


haraldk

Recommended Posts

Er nesten ferdig med installasjon av autopilot. Det siste steget er å koble drivenheten inn på den hydrauliske styringen. Dette skal gjøres ved å kappe hydraulikkslangene og koble sammen med T-stykker og fittings fra Sleipner:

 

p5046161_800x600.jpg

 

I min enfoldighet trodde jeg at slangene kunne kappes med kniv, men det viste seg at de var armerte med metall. Å bruke baufil til kapping er vel ikke særlig smart (metallspon), så jeg førsøkte denne kraftkaren:

 

p5046156_800x600.jpg,

 

men resultatet ble slik:

 

p5046155_800x600.jpg

 

Riktignok gikk det hull på slangen, men kuttet ble den ikke :cryin: Så hva er riktig redskap for kapping? Vil for eksempel denne gjøre nytten?

 

12-217_m.jpg

Platesaks fra Biltema

 

Regner forøvrig med at luftingen av systemet skal bli en lek å gjøre alene med denne lett modifiserte Imsdal flasken som reservoar

 

p5046159_600x800.jpg

 

og 2 stk. av dette bremseluftersettet fra Biltema

 

p5046162_800x600.jpg

 

:yesnod:

Link to post

Det greieste å bruke på å kappe slanger om man ikke har tilgang til "riktig" verktøy som en sag beregnet til formålet er å bruke en Vaier saks, en slik som en bruker til å kappe vaier av en viss størrelse. Har desverre ikke bilder av en slik men kjeftene er mer runde en de som er på den tangen du har prøvd med.

Og, det er mye bedre å Flushe gjennom med litt olje for å få ut evnt. partikler en å blåse gjennom slangen. Kan være værd prisen å bruke noen få ekstra liter olje til dette formålet :)

 

Lars

Link to post
Jeg er nå ingen ekspert men jeg bruker vinkelsliper for å kappe hydraulikkslanger.

Litt spon blir det men det kan vel blåses vekk med trykkluft eller evt. bruke en magnet.

 

:smiley:

 

Jeg har alltid brukt baufil til dette :smiley:

 

Vinkelsliper eller baufil medfører vel begge samme problem, nemlig stål og gummispon. Bruk av elektrisk (230v AC) verktøy er også vanskelig da jeg ikke har strøm på brygga jeg ligger, og kan heller ikke flytte båten til et strømuttak da jeg p.t. ikke har styring (bortsett fra baugtrusteren da) :nonod:

 

Fant denne løsningen Clean Cut System, men den er vel heller ikke aktuell (egen kappemaskin). De beskriver riktignok problemet jeg ser for meg, sitat: Ved kapping av stålarmerte hydraulikkslanger dannes det en mengde rester (stål- og gummipartikler) inne i slangene ved kappestedet. Disse forurensningene forårsaker ofte slitasje, "sandblåsing", erosjon, rust og andre funksjonsforstyrrelser i hydraulikksystemet.

Link to post
Det greieste å bruke på å kappe slanger om man ikke har tilgang til "riktig" verktøy som en sag beregnet til formålet er å bruke en Vaier saks, en slik som en bruker til å kappe vaier av en viss størrelse. Har desverre ikke bilder av en slik men kjeftene er mer runde en de som er på den tangen du har prøvd med.

Og, det er mye bedre å Flushe gjennom med litt olje for å få ut evnt. partikler en å blåse gjennom slangen. Kan være værd prisen å bruke noen få ekstra liter olje til dette formålet :)

 

Lars

Ja, det er en slik saks med buet kjeft jeg tenker meg, noe ala grenkutter.

 

Når det gjelder flushing, vil det være nok å helle på olje i reservoaret (les Imsdal flaska) og la det renne igjennom (og tilsvarende i den andre slangebiten)?

Redigert av haraldk (see edit history)
Link to post

Jeg har bare brukt baufil og trykkluft etterpå, så har slangene blitt flushet til de var rene. Men dette var til ekstreme hydraulikksystemer hvor kravet til renhet var høyt.

Du har ikke en liten kompressor ? Jeg hadde bare blåst igjennom slangene. Hydraulikksylinderer er så grove og som regel fulle av partikler/forurensning at det gir ingen problemer.

 

Morten

Link to post

Bruk baugfil og flush godt etterpå!

 

Disse kuplingene kan benyttes flere ganger om du skulle tabbe deg ut, eller når slangene viser tegn på svakheter!

 

Mener det var rett-gjenger for stuss inn i slangen og lings for slange-nippel-kappa, eller omvendt. Hva stemmer ?

 

Har, som en nødløsning, benyttet disse kuplingene mange ganger for å lappe sammen høytrykksvaskeslanger hvor der har oppstått uforutsette lekkasjer på slangene!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Det greieste å bruke på å kappe slanger om man ikke har tilgang til "riktig" verktøy som en sag beregnet til formålet er å bruke en Vaier saks, en slik som en bruker til å kappe vaier av en viss størrelse.

 

Fant en wirekutter hos Watski, men prisen er litt stiv (kr 1 185).

 

Tror jeg går for denne Grensaks med utveksling 14-0010_m.jpg kr 169.

 

Burde vel holde til et par rene kutt...

 

Mener det var rett-gjenger for stuss inn i slangen og lings for slange-nippel-kappa, eller omvendt. Hva stemmer ?

 

Fra Sleipners manual:

 

Slangekoblinger

Installasjon av slanger

1 Kapp slangene til riktig lengde. Pass på at

slangene kappes i rett 90 graders vinkel.

2 Smør litt olje på slangen og skru hylsen (links /

moturs) inn over slangen til den går i bunn. Skru

så hylsen 1 omdreining tilbake.

3 Sett hylsen (og slangen) i en skrustikke. Bruk

litt olje på slangeinnsatsen og skru denne

(medurs) inn i hylsen (helt i bunn).

Link to post

På verkstedet har vi egen kappemaskin med "glatt" blad. Når vi er ute i felt og presser bruker vi vinkelsliper med tynn skive. Bæifil er et helsike å bruke, og det samme med tang. Etter du har kappet så virvler det mye gummistøv innigjennom slangen som du må passe på å få ut. Noen bruker skumgummiball og blåser igjennom, men det viser seg at det blir liggende igjen rester av den i slangen , som blir funnet igjen i returfiltre på maskin.... Vi har laget oss jet dyse med ekspansjonstank og kjører trykkluft i stor mengde.. Om du blåser igjennom med luft så går nok det, evt dra en liten tøy dott igjennom med ståltråd.

Link to post

Jeg har heller ikke strøm når jeg er i felt så strømaggregat må bedbringes. Det må jo være ei stikkontakt noe sted ? Det er vel pvc slange med 1 lags wire du skal bruke , disse glatte sorte slanger. Inverter på 300W og dremel høres litt spett ut..... I gamle dager brukte dem øks når dem kjørte med skrukoblinger... la slanger over en stubbe og klina til. Det som er dritt med det er at inntuben i slangen blir deformert på plast slangene, så kappe er nok bedre.

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post
Jeg har heller ikke strøm når jeg er i felt så strømaggregat må bedbringes. Det må jo være ei stikkontakt noe sted ?

 

Joda, det finnes stikkontakt på land, et par hundre meter unna...

 

kambo.jpg

 

Det er vel pvc slange med 1 lags wire du skal bruke , disse glatte sorte slanger. Inverter på 300W og dremel høres litt spett ut..... I gamle dager brukte dem øks når dem kjørte med skrukoblinger... la slanger over en stubbe og klina til. Det som er dritt med det er at inntuben i slangen blir deformert på plast slangene, så kappe er nok bedre.

 

Ja det er glatt sort slange det er snakk om, ett lag med wire høres riktig ut, det blir vel ikke så enormt trykk i disse styresytemene...

 

Var på Biltema i lunsjen og kjøpte grenkutter'n jeg refererte til i tidligere post. Fant også denne kabelsaksa for opp til 19 mm kabel

12-117_m.jpg

 

Prøver kablelsaksa først, så evnt. grenkutter'n. Bør bli ferdig med koblingene i kveld for å ha systemet ferdig luftet og klargjort før helga (ser at du har en del utestående også :smiley: )

 

Når det gjelder deformering av innertuben så er vel ikke dette til å unngå uten kappeskive av noe slag, men konen på disse skru-fittingsene burde vel ordne den saken?

Link to post

Eg vil tru at stålet i slangearmeringa er sopass hardt, so det ødelegg egga på klippande verktøy. Dessuten var det her snakk om å kutta slangen, ikkje å klemma den flat. Slik flatklemming fører vel ikkje til anna enn problen når koblingane skal på endane. Eg trur eg ville gått for ei juniorbaufil, den har eit mykje meir fintanna blad, og vil nok dermed gnaga seg lettare gjennom enn ei vanlig baufil.

 

Magne

Link to post

Så langt kom jeg med kabelsaks og grenkutter:

 

p5056173_1024x768.jpg

 

Men denne Dremel look-alike-en (Proxxon) med diamant kutteskive gjorde susen.

 

p5056175_1024x768.jpg

 

Som Anders Haaby sa, så deformerte bruken av tenger innertuben:

 

p5056177_1024x768.jpg

 

Litt mekking med skrutrekker ga dette resultatet

 

p5056178_1024x768.jpg

 

Som en ser, fremdeles deformert, men et nytt kutt med diamantskiva hjalp

 

p5056180_1024x768.jpg

 

Etter litt pussing av kanten ble den OK, og fittingsen montert

 

p5056181_1024x768.jpg

 

Bruksanvisninga fra Sleipner sa at man skal bruke skrustikke for å holde hylsen og slangen, men hvem har vel dette tilgjengelig i lasterommet i en lystbåt? Det nærmeste jeg kom var dette

 

p5056182_768x1024.jpg

 

Den fungerte i hvert fall bra til å holde slangen mens jeg kuttet og pussa...

 

Greit å merke hvilke slanger som hører sammen

 

p5056184_1024x768.jpg

p5056185_1024x768.jpg

 

Klart for sammenkobling

 

p5056189_1024x768.jpg

 

Og der var jeg ferdig koblet, inklusiv lavtrykks returslangen til rattpumpa

 

p5056192_1024x768.jpg

 

Klar til fylling og lufting

 

p5056193_1024x768.jpg

 

Imsdal patenten min ser ut til å fungere.

Har brukt tre timer på jobben så langt...

 

p5056195_1024x768.jpg

 

Og så begynner moroa. Hørte en ekkel dryppelyd fra lasterommet. Koblingene på lavtrykk slangen lakk som en sil. Det viste seg at jeg hadde glemt å trekke til disse, og måtte løsne slangekoblingene og ta av slangen. Pøvde å lage en propp av sammenrullet plast, men det ble bare søl. Hydraulikkolje til langt over albuene :headbang:, måtte bare la olja renne ut i et trau mens jeg fant en liten plastpose og strikk for å holde develsakpen i sjakk. Fikset koblingene skikkelig med Loctite gjengefylling og dytta den på igjen i et sølehav av olje, men nå ble det tett :smash:

 

Tilbake til rattet kom nedtur nummer to: det lakk i lavtrykkskoblinga der også, nedover skott og inn i ledningsbunter :eek: Her var det ikke min glemsomhet som var årsaken, men at overgangene jeg kjøpte hos Tess ikke ble tighte nok. Må skaffe noe annet i morgen (i dag). Oppdaget at lekkasjen fra lavtrykksdelen ble mindre når jeg dreide på rattet, så jeg sveivet trøstig i vei, først den ene veien, så den andre, for å få ned nivået i Imsdalsflaska. Ved bytte av retning boblet det opp mye luft, og etter hvert begynte roret å bevege på seg. Små framskritt :flag:

 

Det ble ingen bilder fra katastrofen, hydraulikkolje er noe sabla klin, og kameraet ville jeg spare for dette klisset.

 

Fire timer ble brukt på å rydde opp i sølet og nå er det snart morgen :seeya:

Link to post

Det er lett for en liten forglemmelse ja. Jeg fikk laget alle slangene mine hos Tess, ble ikke så hakkenes dyrt der likevel hvis man har litt rabatt. Men under montering oppdaget jeg at den ene koblingen ikke var presset i det hele tatt. Det var jo bare en snartur innom Tess igjen da men det kunne fort blitt søl det også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...