Jump to content

Hva er riktig redskap for å kappe armerte hydraulikkslanger?

haraldk

Recommended Posts

:lol::lol: Artig med slanger.... ser du bruker standpie nippler med konus og mutter... når du drar til så hold på nippelen og dra til muttra , når du kjenner at konusen begynner å bite tak i nippelen så dra til 3/4 runde til, da pleier det å sitte....

Vær forsiktig med hydraulikk olje... 32 og 46 driver jeg mest med.. når jeg får olje på henna nå så fungerer ikke ledda lengre... da må ledd varmes opp i varmtvann før det fungerer skikkelig igjen... bruk hvite homohansker eller noe annet som ikke olja går igjennom.. hydraulikkolje er værst.. vanlig motorolje er ikke så farlig.

Ser du legger opp pent så detta blir nok bra.

Det er lett for en liten forglemmelse ja. Jeg fikk laget alle slangene mine hos Tess, ble ikke så hakkenes dyrt der likevel hvis man har litt rabatt. Men under montering oppdaget jeg at den ene koblingen ikke var presset i det hele tatt. Det var jo bare en snartur innom Tess igjen da men det kunne fort blitt søl det også.

Jeg var også hos Tess på Alnabru i Oslo for å få presset på koblinger på slangene fra autopilotpumpa slik ay de skulle passe rett i T-stykkene, men de mente at alle disse overgangene var bedre, det er her snakk om overganger mellom to forskjellige slangedimensjoner (8 og 9,5 mm). Kosta tilsammen nærmere kr. 900, inkl. Locktiten som alene kosta kr. 200 :eek:.

Vær forsiktig med hydraulikk olje... 32 og 46 driver jeg mest med.. når jeg får olje på henna nå så fungerer ikke ledda lengre... da må ledd varmes opp i varmtvann før det fungerer skikkelig igjen... bruk hvite homohansker eller noe annet som ikke olja går igjennom.. hydraulikkolje er værst.. vanlig motorolje er ikke så farlig.

Starta med disse enkle gjennomsiktige engangshanskene, men det var bar å gi opp, klarer ikke å holde fast i noe verktøy med dem, ryker lett gjør de også. Vaska henda flere ganger underveis og brukte nesten en hel rull med Torky pluss masse aviser for å holde styr på sølet. Blir en grundig vask til slutt, både av båten og meg :smiley:.

Ser du legger opp pent så detta blir nok bra.

Det skal nok bli pent og bra ja. Slangene er bare midlertidig stripsa opp for å unngå for mange luftlommer, men til slutt skal det tilbake til skikkelig Saga standard, nydelig arbeid fra deres side, så jeg må nok følge opp.

Fittingsene fra Sleipner var forresten mye verre å skru sammen enn jeg antok. Hylsa som skal skrus moturs inn på slangen gikk utrolig tregt selvom jeg smurte med olje som anbefalt. Selv med den lille skrustikka og en vannpumpetang for å holde igjen begynte slangene å vri/vrenge på seg før slangen nådde bunn på flere av dem. I bruksanvisninga stod det at man skal skru en turn tilbake etter at bunn er nådd, men da vrengte slangen seg andre veien. Å få inn slangeinnsatsen var også et slit, i hvert fall på en slik arbeidsplass og med kalde og hydraulikkolje-tilsølte hender.

ser du bruker standpie nippler med konus og mutter... når du drar til så hold på nippelen og dra til muttra , når du kjenner at konusen begynner å bite tak i nippelen så dra til 3/4 runde til, da pleier det å sitte....

Er det denne du mener?

p5066197_768x1024.jpg

Jeg gjorde som du sa, og fyllte på med hydraulikkolje igjen, men ikke f..., så tydelig at det lakk der nippelen kommer ut av mutteren. Tok med skiten til Moss Slangeservice og han så med en gang at mutteren var for dyp til den ansatsnippelen? (duppeditten som skrus inn i rattpumpa) jeg hadde. Dette var kjøpt hos TESS i Oslo, og de fremstiller seg som eksperter :headbang:. Deres "ekspertise" har kosta meg mange timer unødig slit å søl...

Kjøpte ny komplett "dings" hos Moss Slangeservice (kr 90) og startet trøstig på'n igjen. Denne hadde O-rings tetting og var forøvrig vinklet, noe som passet meg utmerket.

p5066198_1024x768.jpg

Jeg er veldig fornøyd med Biltema dingser generelt, men slangeklemmer 8-13 mm holder ikke mål. Det lakk både med 1 og 2 klemmer. Kambo Marina hadde heldigvis skikkelige klemmer (kr. 37 pr.stk), så endelig ble det tett og nå var det tid for å montere fast pumpa. Nok et par Biltemadingser i bruk:

p5066199_1024x768.jpg

Endelig klar for lufting av systemet. Flere Biltemaduppeditter kom til nytte...

p5066200_1024x768.jpg

Imsdal-patenten min fungerte bra til å fylle opp systemet, men jeg tror den ga meg ekstra jobb med å få ut lufta av lavtrykkdelen. Skulle hatt en lufting som satt høyere oppe. Med min patent klarte ikke lufta fra lavtrykksdelen å presse seg opp gjennom flaska. Når jeg tok av flaska gikk det "meget bedre", men å kjøre pumpa direkte fra batteriet samtidig som man må passe på ar reservoaret i rattpumpa er fullt er vanskelig alene.

Må også kontaket Seatronic for å avklare riktig lufteprosedyre for pumpa av merke Octopus. Manualen fra Coursemaster sier bare at man skal kjøre pumpa 2-3 minutter hver vei, mens blekka som lå i esken med pumpa sier at man skal løsne på tre messingskruer "in the stop-valve head" og så mens man med rattet holder roret presset mot en av sidestoppene, kjøre pumpa fram og tilbake (her trengs det i hvart fall to personer), men skal disse messingsruene dras til igjen etterpå?

Må også kontaket Seatronic for å avklare riktig lufteprosedyre for pumpa av merke Octopus. Manualen fra Coursemaster sier bare at man skal kjøre pumpa 2-3 minutter hver vei, mens blekka som lå i esken med pumpa sier at man skal løsne på tre messingskruer "in the stop-valve head" og så mens man med rattet holder roret presset mot en av sidestoppene, kjøre pumpa fram og tilbake (her trengs det i hvart fall to personer), men skal disse messingsruene dras til igjen etterpå?

For de som eventuelt skulle være interessert, så var svaret fra Seatronic at disse skal bli stående åpne (de sto forøvrig åpne fra fabrikk). Etter nøyere lesing så forstår jeg det slik at disse skruene brukes til å åpne eller stenge flyten av olje inn og ut av pumpa slik at man kan skru dem til (stenge) for deretter å koble hodet (stop-valve head) fra pumpa for å kunne bytte deler i pumpa uten å måtte tømme hele systemet. Skruene det er snakk om synes tydelig her:

p5046145_1024x768.jpg

Systemet holdt tett og vi fikk prøvd autopiloten i dag og den virker :cheers:, riktignok gjenstår det en del finjustering av "helm deadband", "rudder factor" osv.. men heretter er det bare moro uten oljesøl :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...