Jump to content

Windy solgt Atlantic 32 skal kjøpes.

Geir V.

Recommended Posts

Nå har jeg solgt min Windy som jeg var veldig fornøyd med. :yesnod: Utrolig god båt. Men p.g.a. at familien krever større plass skal vi nå kjøpe Scand Atlantic. Pris ca 550 000,- til 700 000,-. Men hvilken motor er best? Jeg ser de selges med Ford Sabre, Perkinson og Volvo. Er det noen som har erfaring? Er det andre ting jeg bør være opps på med denne type båt? Er det noen som har forslag til tilsvarende båt i samme pris leie er jeg interessert i å høre om det også.

....................... Men p.g.a. at familien krever større plass skal vi nå kjøpe Scand Atlantic. ...........de selges med Ford Sabre, Perkinson og Volvo. Er det noen som har erfaring? Er det andre ting jeg bør være opps på med denne type båt? Er det noen som har forslag til tilsvarende båt i samme pris leie er jeg interessert i å høre om det også.

Ikke mange svar her, men går ut ifra at du ønkser akterkabin og rake akslinger ... rundt 30 - 35 fot ? med god marsjfart ... ikke så mange ute der med akterkabin .. men kan jo se for meg et par eldre ... Apollo 32, Jupiter 33, Storebro 34 ... og det var vel et par Engelskmenn der også som Nelson 34 (ikke mange i Norge) og Birchwood 31, 33 og 35, som det bør være et par av... hver. alle levert med enkel og dobbel motorinstallasjon. Hvis akterkabin ikke er nødvendig, øker jo utvalget en god del......

Ford Sabre ... Industriell Dover blokk, og svært driftssikkre ... en del av maskinene har blitt bragt opp til 330 HK, som er litt i det høyeste laget, og sliter av og til med å bli kvitt varmen, så kjølevannsystemet er svært viktig å sjekke... hvis 150 - 225 HK, så vil du ha en maskin som varer lenge med 1000 vis av andre fornøyde brukere .... Pass på turboen, mellomkjøleren, og som nevnt ovenfor ... kjølesystemet .... Har skrevet mye om kjølesystemer tidligere, så vil tie stilt om dette nå.... Røyker en del ved oppstart ... litt hard gange i forhold til hurtigløperene til Volvo, men ved 2500 RPM WOT, og 2000 - 2200 marsjfart får du en god jevn gange.. Skal ha god deletingang..

Perkins.... Igjen marinisert industri motor ... Noen ganger Perkins Sabre ... for marinisering ... leverte 1000 vis av rekke seksere med turbo og mellomkjøling... Hard gange, en god del røyk ved oppstart, men svørt driftssikker... Installert i brøyt og andre tungmaskineri rundt omkring i verden... Relativt saktegående, og godt rykte... kjenner ikke til deletingang i Norge.

Volvo ... Vel ... hvis 40, 41, 42 Serien, så er det en av hurtigløperene til Volvo, som var utviklet for marine bruk ... godt rykte og god deletilgang ... de tidligere 40 seriene hadde litt problemer med kjølesystemene, spesielt eksosbendet... (det var kanskje hekkaggregatet... ).

40 serien røyker en del ved oppstart, men skal "roe seg ned ganske fort". Denne maskinen løper rundt 3600 RPM, så du vil nok få en roligere gange på disse, men volvo girboksen på 40 og 41 serien var noe #¤%$£.... (helt subjektivt og eget synspunkt...). Hørtes ut som et hekkaggregat når du slo inn i gir, og gav en del båtførere et par interessange opplevelser.... Hvis båten har hydraulisk gir, så er alt OK.... kjenner flere med disse maskinene som har hevet ut den orginale girkassen og installer hydraulisk fra ZF, eller BW. Hvis Volvoen maskinen er 60 eller 70 seriene, så er du på ganske trygg bane .... men du har en alvorlig stor og tung maskin ombord... Store slitere av maskiner ... med 275 - 335 HK...og svært driftsikkre, med liknenede konfigurasjon som forden... Stor slaglengde, saktegående osv...

Pris for båt med Ford og Volvo, vil vel gjerne ligge litt over de med Perkins... selv om dette ikke har noe med maskinens driftsikkerhet å gjøre ... bare markedskrefter og fordommer... alt ovenforstående er jo litt subjektivt, og jeg anbefaler deg å ta god tid å se litt rundtomkring på alternativene dine....  Mye kjekt omkring uten akterkabin ... og da får du jo også det fine, trygge akterdekket i tillegg...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

En slik som denne?

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=456...pos=7&rub=7

Ble dessverre for deg solgt i natt.

Viser også hvilken motor som er den beste.............. Den nyeste motoren selvsagt.

Ny motor på langt over 300 hester, pusset opp og påkostet for en halv mill. Blir ikke mye igjen for selve båten når prisen er drøye 700.000 for en nyinnredet 3 cabin utgave med det meste nytt.

Lotus

• 2 år senere...

Kan jo hende det er på tide å bytte båt igjen... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...