mateco Startet 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2010 Heisann igjen kjære båtfolk! Nå lurer jeg på følgende: Er det mange av dere som har en anordning for enkelt å kutte ankerkjeting om nødvendigheten skulle oppstå? Selv har jeg forut en en sjakkel på ca en meter fra "bitter end" til en sjakkel som jeg kommer til fra luke i kjettingkassa forut! Ankerwinchen bak er under modifisering, men her også vil jeg legge opp en kjettingstump, mellom "bitter end" og til en sjakkel som kommer ut av kjettingskassa når kjetttingen er helt ute. Avstand tilpasset slik at sjakkelen kommer ut av kjettingskassa og er tilgjengelig for løsning i et nødstilfelle! Dillemmaet er om man skulle være så uheldig å sette fast ankeret en plass hvor det er umulig å få løsnet. Om vær og vind da skaper problemer så bør man forhale til et annet farvann, men hvis skuta er fastlåst i ankerkjettingen så sier det seg kanskje selv st man sitter i "kllistret" uten noe "backup"-løsning. De færreste av oss har vel tilgjengelig vinkelkutter eller gass-kutter!! Noen formeninger eller andre glupe løsninger ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjøtunga Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Boltsaks? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
mateco Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Den boltsaksa så jo rktig så flott ut! Ikke kosta den så mye heller ! Klipper den tjukke 50 kvadrats kabler også? (Problem med å kutte slike grove kabler med skjærfi pga oppflisning. Dermed problemer å få alle kordelene inn i kabelskoen før perssing!l ) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
larss Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Hm.. Hva med å bensle in ett tau i stedet for den sjakkelen. Så slipper du til å skru om du plutselig skulle få det travelt, da er det bare å kutte tauet/benslingen. Dette blir vell heller ikke noe "svakt" punkt på kjettingen din, da du skjeldent har ute så mye at du er på tamp. Kjappere å kutte en å skru en sjakkel når det er tensioning på kjettingen. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Ja - det har vi ombord. Vi har en boltsaks til ankerkjetting og kniv til ankertau. Varsler værmeldingen vind så gjør jeg det klart før vi legger oss til å sove når vi ligger på svai. Når vi ligger med to anker gjør jeg klar ei blåse på dekket slik at ankeret med tau kan hives over bord før vi enten vinsjer inn eller kapper ankerkjettingen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Klipper den tjukke 50 kvadrats kabler også? Til kabler vil du heller ha en kabelsaks med runde kjefter. Blir renere snitt da. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Jazzmatazz Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Boltsaks er vel best ja, men de er ganske store! Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Hva med å feste sjakkelen til dreggen i det nederste hullet og stripse fast kjettingen i det øverste øyet.Ved snarlig avmarsj er bare å kjøre dreggen opp og stripsen vil ryke.Dreggen vil da løsne og kommer da opp/ned etter båten . En ganske vanlig metode å bruke ved ankring på dypt vann (200 m. +) ved feks. dypvannsfiske. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Mulig jeg er på jordet her. Men, om ankeret har satt seg helt fast, er det noe som da tilsier at man da har en nødsituasjon hvor alt må foregå i en fei? (som har karabinkrok i enden. Og som har en gul "markør" med 25 meter tynn line som kan festes på enden av kjettingen. Da kan jeg lettere finne igjen ankeret og det har satt seg helt fast og jeg var nødt til å slippe kjettingen) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
mateco Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Nå er skuta allerde fylt opp med "i tilfelle" verktøy! Ei feit kraftig tang til bare veie og kreve ekstra dedikert plass1 Slik jeg sere det: Det enkleste er ofte det beste! Å sette på en akseptabel blåse, løse en sjakkel(Syrefast) , og la hele greia gå i sjøen. Man er da iallefall løs og kan forflytte seg! Mi skute er fylt opp til "randen" av alt mulig slags "i tilfelle" situasjoener. Men det er klart, når det fyker om ørene så er bare det beste/enkleste godt nok. Når de er sagt. hvor godt klippe de nevnte saksene "syrefast"? Å stå med en tang der kjeften blir flatere jo mer man trygger kan jo bety frustrasjoner av dimensjoner? I mitt eget tenkte tilfelle: Forut kan dette gjøres innenfra, på den aktre såer er "bitter-end" plassert i bunnen av kjettingkassa. Jeg vil da legger en forum med sjakkel som kommer frem ut av kassa når kjettinge en helt ustrekt. Her må sikringslinen på rundt kroppen, men skjøtesjakkelen er da kommer ut av kassa når "bitter end" er stramma opp! Begge kjetttinger løses med et enkelt skrujern, evt liten skiftenøkke (selvfølgelig syrefast 316 sjakkler)l! Det er jo lov å benytte enkle karabinkroger. I en slik "nød" situasjon så er ikke styrken det store prbleme, heller å få løsna slik at skuta kan forhale til en sikker havn (ut-havn)! Bjørn Redigert 5.Mai.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Hva med å feste sjakkelen til dreggen i det nederste hullet og stripse fast kjettingen i det øverste øyet. Kan sikkert brukes ved fiske men jeg hadde ikke sovet godt med denne løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Bruke ett tynt sterkt tau/snor (f.eks dynema) er det enkleste . Den skjærer du over på 10 sekunder. Kniv er alltid tilgjengelig ombord. Disse tauene tåler flere hundre kilo , om du tar noen runder. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Har du forsøkt å skru opp en sjakkel når det er belastning på den? Funket ikke når jeg forsøkte. ( Forsøkte i en helt annen sammenheng). Avslutt kjettingen med et tau. Heng en stor fender på kjettingen før du kapper tauet så kan du hente dregg og kjetting senere. Var ute i en robåt for mange år siden og det båste opp. Da bandt jeg en tom kanne i tauet før jeg slapp det. Når det hadde stilnet rodde jeg ut å hentet tau og dregg. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
softneck Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Baufil med et ordentlig blad?, i tilleg tar ikke denne mye plass. Kan ikke ta lange tiden å sage over 6-8mm kjetting. Og hyler det rundt ørene går det nok enda fortere :smash: Redigert 6.Mai.2010 av softneck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Heisann igjen kjære båtfolk!Nå lurer jeg på følgende: Er det mange av dere som har en anordning for enkelt å kutte ankerkjeting om nødvendigheten skulle oppstå? Noen formeninger eller andre glupe løsninger ? Bjørn Enhver båt har da vel denne ombord. http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Sli...lsliper-2350-W/ Redigert 6.Mai.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøtunga Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Enhver båt har da vel denne ombord. http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Sli...lsliper-2350-W/ Sammen med denne Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Roger jo Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Sammen med denne Må minst være på 3500 VA . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Hei Problemstillingen er høgst relevant. Det kan vera noko slikt som at ankeret dreggar og båten rek mot land samstundes som ankervinsjen ikkje virkar. Eit anna scenario er ein brann i nabobåten i t.d. Middagsbukta (for dei som er så uheldige å vera der) og ein vil bort i ein fart. Det beste er eit tau som er langt nok til at enden av kjettingen kjem fram til ein stad der tauet er lett å kutta med kniv. Ask Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 En liten "knute" på kjettingen bundet fast med tau gjør susen, lett å kutte om en skulle ha det behovet. Boltsaks blir å ta i litt for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Bruke ett tynt sterkt tau/snor (f.eks dynema) er det enkleste . Den skjærer du over på 10 sekunder. Kniv er alltid tilgjengelig ombord.Disse tauene tåler flere hundre kilo , om du tar noen runder. her er den beste løsningen på problemet.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.