ut mot havet Startet 5.Mai.2010 Del på Facebook Startet 5.Mai.2010 (redigert) Hei. Lurer på å kjøpe eit spritkokeapperat, apperatet som vi har i dag går på gass men det har sett sine beste dager. Er det nokon som brukar spritapperat og er dei bra? Ser det ligg ein del nye/brukte på Finn til salgs. Dersom det er nokon på Båtplassen som har eit brukt så er eg intressert. Redigert 5.Mai.2010 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) Har hat Origo spritapparat og skal aldrig ha det mer. De er helt vanvittig sene og koke på samt at det lukter stykt når en bruker dem. Kaseroller blir sotete og i det hele tatt noe orntlig drit. Har hatt mange typer kokeapparater og jeg vil rangere dem fra best til dåligs på denne måten. 1. Eno (gass) Rask enkel og renslig. 2. Primus (parafin) Sværtrask men litt plundrete opptenning. 3. Hovdeovn (diesel) Lang oppvarmingstid men efeektiv når den først kommer i siget. 4. Walas (parafin) Mye plunder småfeil lang oppvarmingstid dålig effekt. 5. Origo (sprit) Dålig effekt, Illeluktende, Sotende, Det verste kokeapparatet jeg har prøvd. Å ja jeg har prøvd fin fyr, rødsprit med vann og en rekke andre triks. Redigert 5.Mai.2010 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Har origo sjøl, men har ikke opplevd noe negativt enda. Hvis du har gass fra før ville jeg handlet nytt gassapparat, disse er jo også billigst. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Eg ser det ligg ein tråd om dette emne frå tidlegere på forumet, ser at det er ulike meininger om gass/spritapperat. Eg tenker at i vårt tilfelle kunne det vert greit å kvitte seg med gassen då vi ikkje har eit ordenteleg opplegg for dette, vi bruker båten mest til helgeturer og kortare overnattingsturer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) Da hadde jeg gått for Origo eller Optimus, men med origo slipper man og forvarme samt pumpe opp trykk Redigert 5.Mai.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Ser at det finnast ein rimlegare type ( CookMate ) er dette det samme som Origo? ser heilt like ut. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Det vet jeg ikke noe om, er det Maritim som har den? Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Ja Maritim har dei, er nokre hundrelapper rimlegare. Sitér dette innlegget Link to post
phjens Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Brukte Cook Mate i 2 sommere og var i grunnen godt fornøyd.Vi gikk over fra optimus til cookmate fordi kjerringa ikke følte seg trygg på bruken av optimus.Cookmate eller Origo er jo trykkløse og sikre systemer. Minusene med cookmate og origo er etter min mening at de erl litt trege og koke på og at grytene soter.Er litt plundrete og fylle på fin fyr(ikke bruk rødsprit) og er litt dyr i bruk.En liter Fin fyr koster vel mellom 40 og 50 kr avhengig av hvor du kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Hadde Origo i forrige båt, gass nå. Tar litt lengre tid å koke med spritapparat enn gass. Men spritapparatet er enkelt, ingen bevegelige deler og null vedlikehold. Du bare heller oppi litt sprit i beholderne sånn dann og vann. Blir litt spørsmål om hva du skal bruke apparatet til også. Hvis det er snakk om enkel matlaging, så duger Origo-apparatet helt greit. Har ingen problemer med å anbefale dette. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Vi hadde Origo i vår forrige båt. Ulempene med disse er som nevnt av andre sot under kjeler, tar lengre tid å koke vannet og lukt fra forbrenningen. Men til tross for dette mener jeg at dette er greie kokeapparater, ulempene er ikke verre enn at man kan leve med de. Det som jeg opplevde som den største minusen er sotet under kjelene. Fin Fyr og lignende produkter reduserer dette problemet sammenlignet med bruk av Rødsprit, men sot er fremdeles et problem. Det tar lengre tid å koke kaffevannet enn ved bruk av gass. Men jeg opplevde ikke dette som noe stort problem, i båten har jeg uansett ikke lyst til å ha det travelt. Kostaden er nevnt som et problem. Med forholdsvis mye bruk av båten (20 til 30 overnattinger i sesongen) var våre utgifter til Fin Fyr i størrelse 300 til 500 kroner. Dette bør være til å leve med. Dersom man ikke ønsker eller har mulighet til gass ombord er Origo absolutt et alternativ. For sikkerhetens skyld bør man imidlertid være forsiktig ved etterfylling av sprit. Jeg hadde for vane å gjøre dette på akterdekket eller aller helst ute på brygga. Da unngår man risiko som følge av eventuelt søl av sprit ved etterfylling. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SveinHa Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 ... er jo trykkløse og sikre systemer...Gjør ikke den tabben å tro at spritapparater er sikre fordi de er trykkløse Spriten damper mye og både dampen og spriten er svært brennbar/eksplosiv. Har hatt den tvilsomme fornøyelsen av å lese gjesteboken til Brannskadeavsnittet på Haukeland Sykehus og der står beskrevet MANGE alvorlige spritbrannskalder... Den største feilen en gjør med spritapparat er å tro at de er sikre og dermed ikke følger de aller enkleste sikkerhetsreglene... Brukt riktig er de trygge (som alle andre kokeapparater). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
"Mathilde" Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Vil forøvrig tilføye at vi gikk fra optimus parafinapparat da vi valgte Origo i forrige båt. Det var i alle fall en opptur. Forvarming av brenner med flammer opp o.s.v., var det deilig å slippe. Den ekstra tiden det tok med spritapparatet sparte vi inn igjen på dette. Bruken opplevdes som mye enklere med spritapparatet. Likevel enig i det SveinHa poengterer. Det skjedde ikke sjeldent at man sølte ved etterfylling av beholderne, så dette arbeidet ble alltid foretatt utendørs. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) Jeg har en Origo 1500, den med enkelt brenner, og skal kjøpe en til fordi vi er fornøyde. Det er noen ting som du må være obs på for at du skal synes at Origo eller evt kopien, (som sikkert også er bra) er brukbare apparat. #1 ALDRI bruk rødsprit, og jeg mener virkelig aldri. Den stinker, soter, du blir kvalm, bare ulemper, bruk Fin Fyr el.l. #2 Kjøp en gasslighter med lang snabel, det gjør det mye enklere å tenne opp. #3 Kjøp flammespreder til brenneren, den koker raskere, 1 min kortere koketid på 1 liter vann (ja vi har tatt tiden ) #4 Ikke søl når du fyller sprit, tørk opp, og fyll før du skal koke, det er kjipt og kanskje farlig? å etterfylle på varm beholder. #5 Bare innse først som sist at det tar 8-10 min å koke 1 liter vann, gass er MYE raskere. Kokemessig er gass adskillig mye bedre, men også mye mer styr å montere, og mye dyrere. Her er bruker manual, på engelsk men med gode bilder: Origo 1500/3000 spritapparat manual her er bilde av en 1500 med flammespreder: og sprederen lighter Redigert 5.Mai.2010 av ´Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) hei, har selv prøvd begge deler, står et origo 3000 i båten nå. Sett i forhold til prisen syns jeg ikke det er mye å skryte av. Føler at dette er litt mer 1970 tall og hytteliv. Gått ut på dato om du skjønner. Apparatet gjør jo jobben sin, koker og steker mat og varmer vann. Det er ikke urovekkende tregt, heller litt mitt på treet. + Lett å holde rent ikke mye som kan gå istykker - soter litt på kjeler farlig å fylle rødsprit, damp og søl dyrt med brennvæske åpen flamme Om du spør om det kan anbefales er vel svaret klart nei :-) Kjøp heller et gassapparat om få det korrekt montert med beholder i åpent rom. Gassdetektor er også lurt. Jon Redigert 5.Mai.2010 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Morgenen på sjøen blir aldri den samme uten lukten av Fin Fyr og kaffe ! I like it ! Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Jeg har god erfaring med Origo. Hadde 3000 i forrige båt, har modell 6000 (med stekeovn) i denne båten. Synes det er veldig deilig at det er så enkelt å ukomplisert. Lite/ingenting kan gå i stykker. Stekeovnen fungerer til enkle oppgaver. Jeg bruker vanlig rødsprit, og har ingen problemer med det. Hva som er mye lukt, er selvsagt individuelt. Jeg synes ikke det er noe problem i det hele tatt, men antar at det hadde vært mindre stas med byssa nede i båten. Så dette med tiden. En av tingene jeg setter umåtelig pris på ved å være på sjøen, er at tid ikke har så mye å si. At det tar 8 min å koke 1 liter vann, ser jeg virkelig ikke som noe problem. Jeg hadde nok blitt mer irritert av f.eks wallas. Hvis en koker mat, slår av og kommer på at noe er glemt, må en vente til apparatet er helt avkjølt før det startes igjen. Oppsummert: Anbefaller Origo på det varmeste. SeaSea båtutstyr utenfor Oslo har Orginale Origo til svært gunstige priser. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Hadde origo tidligere men har byttet til gass ,er storfornøyd, aldri mer origo, rødspritflasker å lunken mat. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Så dette med tiden. En av tingene jeg setter umåtelig pris på ved å være på sjøen, er at tid ikke har så mye å si. At det tar 8 min å koke 1 liter vann, ser jeg virkelig ikke som noe problem. Der er jeg helt enig, skynder meg langsomt avgårde i 5 knop og nyter tilværelsen. Det er ikkno problem med 8 min på en liter, bare du er innstillt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Noen som har testet CanGel greiene? http://maritim.no/product.aspx?id=23556&am...upkey=002001010 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
free Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 På sjøen har vi god tid alle mann, det har ikke noe med hastverk å gjøre men jeg opplevde det som et problem å måtte etterfylle rødsprit flere ganger under koking. til en kopp kaffe og litt egg og bacon gikk det greit, så for du får litt gjester ombord å tar frem en større kjele kommer problemene. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 På sjøen har vi god tid alle mann, det har ikke noe med hastverk å gjøre men jeg opplevde det som et problem å måtte etterfylle rødsprit flere ganger under koking. Hei. Mener ikke å være kverulerende, men dette må da være en sterk overdrivelse. Riktignok må beholderne etterfylles jevnt og trutt i løpet av en sesong, men når jeg har fyllt de opp holder de da i timesvis. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Her var mange sterke meininger, eg trur eg går for eit Origo apperat. Som sagt tidlegare så vert båten mest brukt til småturer og helgeturer så da vil frua og eg klare oss med det. I dag har eg gassflaska ståande på akterdekket med slange gjennom akterveggen og gjennom innredning fram til kokeapperatet, dette er ingen god løysing og når apperatet begynner å bli slitt så er det på tide å tenke nytt. Skal eg legge opp nytt gassopplegg så vert det omfattande, synest ikkje det er den rette løysinga på denne gamle snekka. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Husk å legge på gummipakningene når den ikke er i bruk, så ikke Fin Fyra fordamper ! Finnes løse: http://webshop.nettbaat.no/storefront.php?pid=4096 Kjøp med et par ekstra ! Du må regne med å svi i stykker et par i året også... for vi husker vel ikke alltid å fjærne dem Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Her var mange sterke meininger, eg trur eg går for eit Origo apperat. Og har du plass anbefaler jeg sterkt den med to bluss, Origo 3000, ett bluss viser seg å være for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.