Jump to content

Origo spritapperat, nokon som har erfaring med det?


ut mot havet

Recommended Posts

Har Origo i den ene båten og gass i den andre.

 

Atskillig mindre styr med Origo enn med gass som krever drenert tankrom, trykkregulator, slanger som blir dårlig, lekkasjetester, flere stengeventiler, gassvarsler under dørken og avsugingsvifte.

 

Et tips til slutt: som andre allerede har påpekt må du aldri helle brensel inn i det varme apparatet. Men heldigvis er dette veldig lett og uten tidstap å unngå dersom du har en "reserve-tank". Den er nødvendigvis kalt fordi du ikke har plass i apparatet til den når apparatet er i bruk. Slukner et bluss, så tar du reservetanken og brenselflasken med ut i sittebrønnen, fyller på, går tilbake til kokeapparatet og bytter tanken. Deretter blir den nå tomme tanken din reservetank.

Link to post

ja, den paknings er fort å glemme...men man merker det fort, dog alt for sent...når sort røyk stiger ut av brenneren..

JEg har opplevd kun ett problem med Origoen, som er fabrikkmontert i en Grandezza 31. Hvis kalesjeveggen bak er tatt ned og kalesjevinduet over førerplass er åpent samt at det er litt vind, så blir trekken under kalesjen såpass at flammen ledes mere ut mot sidene og ikke opp i flammesprederen. Dette førte til sterk oppvarming av alt som var av metall i hele brenner-instalasjonen og gjorde det umulig å slukke flammen med justeringsmekanismen. Egentemeraturen på metallet ble så høy at brenneren selvantente. Måtte derfor løfte opp hele dekselet og kvele flammen med stekepannelokket, som derfor alltid er tilgjengelig når jeg bruker Origo. Den høye temperaturen lagde lette sviskader på gelcoaten rundt brenneren.. Så det er all drunn til å følge med når du bruker slikt utstyr. Så lenge jeg følger med på flammen og trekk i båten så går det helt greit... samt at andre gjester får opplæring... tid har man nok av på sjøen.

Link to post

Hadde Origo 3000 i vår forrige båt og var godt fornøyd med det. Tenkte aldri på at det tok lang tid å koke kaffe, det bare var sånn, vi var jo på sjøen for rekreasjon. Det eneste som kunne være et problem var trekk. Trekken blåste flammen til siden og gjorde at noe av varmen havnet ved siden av kasserollen. Flammespreder er standard og følger med og vi hadde ikke noen gummipakning over beholderen, den stenges jo med styrkebryteren. Når du vrir bryteren til 0, tettes brenselsbeholderen med et metallokk.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post

Hatt Origo i to båter ,knall fint det .Men soter litt under kjelane og kan lukte litt,men må jo være sikkrere ennn gass.Kan ikke være tvil om det ,men det er hva jeg mener da.Hadde Origo og tykk kobberkaffe kjele,kameraten hadde samme kjele men med gasskok. Helte oppi 1 lieter vann i begge å satte dem på,det var ikke rare forskjellen på dem to .Det lille der har dem fleste tid til på sjøen vil jeg tru,men har gass i dag å det kan virke som det er kjappere men er kansje bare trua det.Desuten fyrer jeg som regel agregatet og bruker kaffetrakter ,noe som er kjappere enn å gå ut å sette på gassen inn å koke å ut å stenge.Lettere bare å trykke på to knapper :yesnod:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Hei.

Mener ikke å være kverulerende, men dette må da være en sterk overdrivelse. Riktignok må beholderne etterfylles jevnt og trutt i løpet av en sesong, men når jeg har fyllt de opp holder de da i timesvis.

Mulig det er forskjell på apparatene, men Origoen jeg hadde for noen år siden var akkurat slik. Kul i h å koke poteter uten å "mellomfylle" som selvsagt også inkluderer å la apparatet kjøle seg ned. Kommer _aldri_ til å dille med spritapparat igjen.
Link to post

Merkelig.

 

Jeg pleide å fylle en liter fordelt på de to beholderne. Kapasiteten på beholderene er langt større enn dette. Da var det ikke nødvendig å etterfylle før etter flere helgeturer.

 

Det var heller ikke noe stort problem med fordampning, selv om vi ikke benyttet disse gummitettningene over beholderene. På de første turene om våren brukte vi spriten som hadde stått i apparatet over vinteren.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Enig med Brigg her. Og etterfylle i tide og utide, har aldri vært noe problem. Vi kjøpte ny origo 3000 ifjor, og brukte den masse. Og mange av gangene begge brennerne samtidig. Er faktisk overrasket over hvor lite brennstoff (Fin fyr/rødsprit) den bruker. Stekte mange grillben og koteletter og faktisk gode tykke biffer også, uten problem med etterfylling. Kokte fersk seimiddag med poteter og det hele. Nam nam..

Er kjempefornøyd med apparatet og kan anbefales. Men som nevnt ovenfor, den er allergisk mot trekk/vind. Da er apparatet in-effektiv så det holder. NB : kjøp med kjeleholdere til origoen, havet er ikke like flatt hele tiden. Bølger kan oppstå selv i finvær. Gærne folk i stor båt i stor fart, kan fyke forbi og lage kjedelige bølger som får kokevannet i bevegelse :(

Link to post

Ja, de origoene tårler trekk like dårlig som en gammel bestemor.. :) Kom på at jeg begynte med ett lite prosjekt i fjor med å lage 3 enkle "vegger" langs kanten på origo-innstalasjonen. Dette for å hidre trekk og det gir sikkert bedre varme rettet mot kjelen. Tenkte da å kutte til noen tynne metallplater ca 15 cm høye som dekker sidene. Disse skulle festes med enkle hengsler i hvert hjørne og sveise på å tapper i underkant som skal settes ned i to hull på hver side. Det blir litt av samme prinsippet som brukes på skikkelige turprimuser for å lage ly for vinden. Enkelt å bruke, enkelt å pakke bort i flatpakke.

Link to post

Har brukt Cookmate 2 sesonger nå, er stort sett fornøyd. Kjenner meg ikke igjen i dette med at det boholderne må etterfylles stadig, jeg fordeler 1 liter på to beholdere og dette varer lenge HVIS man legger på pakningene/hettene etter bruk. Har enda tilgode å oppleve soting på kjeler, men bruker heller aldri rødsprit. Fin Fyr eller det svenske Origonol, sistnevnte fungerer best. Hadde over 50 overnattinger i båten forrige sesong, så apparatet blir brukt en del... Bakdelen med spritapparat er at det er veldig følsomt for trekk, effekten reduseres drastisk ved minste antydning. Hadde Optimus Båtkjøk i den forrige båte, dette var langt mere effektivt, men mye mere styr.

Nå med både Båtførerbevis og SRC sertifikat!

Link to post
  • 3 år senere...

Husk å legge på gummipakningene når den ikke er i bruk, så ikke Fin Fyra fordamper ! Finnes løse: http://webshop.nettbaat.no/storefront.php?pid=4096

Kjøp med et par ekstra ! Du må regne med å svi i stykker et par i året også... for vi husker vel ikke alltid å fjærne dem https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/giggle.gif

Ingen fortalte meg at det var pakninger.. Jaja.. De brenner godt og lukter døden!! Er det problem med en halv pakning på ene brenneren? Hehe..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Jeg er en ganske matglad person, og da jeg kjøpte båt i vår var jeg litt skeptisk til den medfølgende Origo 3000. Her er mine erfaringer:

 

-Ikke bruk rødsprit. Fin fyr er greit, Origonol er veldig bra. En 4-liters-kanne koster ca 150 kroner i Strømstad.

-Trekk er ikke bra. Det må være vindstille. I en seilbåt er ikke dette noe problem, men jeg forstår at Origo ikke er førstevalget for dem som lager mat "ute".

-Fyll opp beholderne. De tar i følge bruksanvisningen 1,2 liter. Fyll minst en liter på hver beholder. Når det bare er et par desiliter igjen, reduseres effekten.

 

Jeg liker spritapparatet. I følge reklamen skal effekten være 2x2000W, når jeg sammenligner med mine erfaringer med gass og induksjon, tipper jeg jeg effekten er ca 1000W per bluss. Men det er faktisk rikelig til turbruk. Det blir varmt nok til å steke biff og koteletter, fungerer bra til egg og bacon, omelett, løksuppe, poteter, vannkoking og kaffe.

 

Mitt kokeapparat er i tillegg opphengt i en vugge, noe som gjør at kjeler og panner står rett selv om båten krenger 20-30 grader. Hvis det er viktig at middagen er fort ferdig, kan man dermed bare starte litt før.

 

Origo 3000 fungerer også bra til langkoking, og effekten kan justeres trinnløst. På lav effekt, og med en kjele med lokk over blusset, bruker den minimalt med brennstoff.

 

Mine erfaringer etter å ha bodd i båten i noen uker i sommer, er at jeg må fylle ca 1 gang per uke. Da fyller jeg når jeg merker at effekten begynner å bli dårligere, og heller på en liter (på ett enkelt bluss). Apparatet har da blitt brukt til frokost (kaffe og stekte egg), mellommåltider (vann til rett-i-koppen, tevann, kaffe), middag (poteter, ris, pasta, kjøtt og fisk) og faktisk også litt oppvarming/myggavvisning når jeg har stengt lukene for kvelden.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Gjør ikke den tabben å tro at spritapparater er sikre fordi de er trykkløse :eek: Spriten damper mye og både dampen og spriten er svært brennbar/eksplosiv. Har hatt den tvilsomme fornøyelsen av å lese gjesteboken til Brannskadeavsnittet på Haukeland Sykehus og der står beskrevet MANGE alvorlige spritbrannskalder... Den største feilen en gjør med spritapparat er å tro at de er sikre og dermed ikke følger de aller enkleste sikkerhetsreglene... Brukt riktig er de trygge (som alle andre kokeapparater).

Etter tre år uten innlegg og to år uten egen båt er det på tide med ett innlegg på kjære Baatplassen igjen:

 

Advarsel til alle som tror Origo spritapparat er så sikre!

For andre sesong leide vi en Fenix i sommer der vi opplevde et branntilløp. Kona sto og stekte pølser på de ene blusset da det i/ved den andre "passive" beholderen plutselig blusser opp en stor flamme ca en meter stor, antenner gardinen over og svir litt av skaitrekket før kona klarer å slukke flammene med ett håndkle og hånden sin.. https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1185/1406377691.jpg

 

Ett par dager etter tittet jeg nærmere på beholderne. Da oppdaget jeg at det er ett hull på ca 5-6mm under den beholderen der det tok fyr. Og nei, den var kald og regulatordekselet var lukket. Jeg antar at hullet har lekket ut rødsprit som har selvantent pga varme fra den "aktive" nabobeholderen. https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1185/1406378038.jpg

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post

Lå det padd på den inaktive beholderen da? Denne skal sørge for at spriten ikke fordamper

Nei. Det fantes ikke ombord. Og jeg kan heller ikke se at det er grunnen da det mest sannsynlig antente under beholderen pga. hull i beholderen.(se bilde) Dessuten skal vel ett lukket regulator lokk/deksel tette? I disse apparatenes barndom kan jeg ikke huske at slike gummipads var ett tema?

Link to post

Etter bildene å dømme er det ikke spritaparatet i seg selv som er farlig, men at det er defekt.. For når det er et hull i bunn av spritbeholderen så vil det renne ut! Har en origo selv som har fungert bra de få gangene den brukes.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Origo er svært bra. Men gass er selvsagt det tryggeste,

 

HVA??? Jeg håper ikke at du mener at gass er det tryggeste om bord i en båt?

 

På land, ute, til f.eks. grilling kan jeg nok til dels være enig, men til båtbruk.....? :nonod:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Jeg har respekt for gass, og vil ikke ka det ombord hos meg, så lenge KUN jeg fyller væske på spritapparstet. Samtidig har jeg litt problemer med å forstå hvorfor gass er farligere ombord i båt enn andre steder så lenge det behandles likt.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Spennende med gass da! Er en riktig heldig så kan en få se båthavna i fugleperspektiv og alle liker vi vel noen oppturer :)) Fra spøk til revolver! Jeg har hatt både sprit og parafin apparater. Men synes gass er rensligst og mest effektivt, og utfører en installasjon forskrift messig og i tillegg monterer en gassvarsler så er gass trygt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...