mingebretsen Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Båten er 30 fot, jeg måtte ut med 150.000 for den. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Og så kommer det sure oppstøt fra meg. Er Comforten slik som på bildene er den ikke klar til jordomseiling. Egentlig burde du/dere vente til du har gjennomført med å presentere drømmen din. Hvor mye kunnskaper har du/dere om havseilas og navigasjon? Hva har du av navigasjonsutstyr etter at båten har vært halvfull av vann og ingenting elektrisk virker? Hvor mye penger har du/dere med deg/dere. Å gjennomføre en jordomseiling med en 30 foter vil være et fantastisk minne som dere vil ha med dere resten av livet. Det er heller ikke noe problem å gjennomføre det. Det gjelder bare å være klar! Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 (redigert) Næmmen, sure oppstøt liker vi jo ikke;) Neida, skjønner at du spør. Mye skal gjøres med båten før turens start, blant annet ny rulle genoa, vindgenerator og vindror. Jer er ingen gammel sjømann, og erfaringene deretter. Lengste havseilas er over Skagerak til Hirtshals. Storparten av det økonomiske kommer fra Lånekassa, ettersom jeg skal studere underveis. Som jeg har hørt av mange jordomseilere at man lærer utrolig mye underveis. Og om man skal være klar, får man aldri drad. Man blir vell aldri klar for en slik tur, veien blir til mens du går. Redigert 12.Mai.2010 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 (redigert) Det er jo mange som har reist av garde utan særleg kunnskap eller utstyr. Som oftast går det nok bra. Til dømes her: http://www.batliv.co...196072&cat=4908 Dei starta turen i ein Alo 28 og hadde så å seie aldri vore på sjøen før. Dei kom seg rundt halve jorda før dei segla på eit skjær. Og om eg ikkje hugsar feil sa Audun Hetland på Eventyrlig Seilas-foredraget at dei ikkje ein gong visste korleis dei skulle ankre opp første kvelden på jordomseglinga deira. Men sjølvsagt: det er ikkje alltid det går bra, sjølv om spontanturar med dårleg utstyr oftast endar opp med dei beste historiene. Redigert 12.Mai.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
FredrikW Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Man blir vell aldri klar for en slik tur, veien blir til mens du går. Jeg tror du er inne på noe svært viktig der; de som starter et slikt prosjekt med å skulle detaljplanlegge absolutt alt, og forsøker å forutse enhver mulig hendelse, det er de som aldri kommer seg avgårde. Sofaseilerne osv.... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Synes du er tøff jeg. Om båten er i orden går det nok bra, selv om jeg er enig i at mer kunnskap og godt sikkerhetsutstyr øker sikkerheten. På den annen side. Du er tøff nok til å bare reise og det står det respekt av. Skulle ønske jeg gjorde det når jeg var 18 år.. LYKKE TIL! Gleder meg til å følge med på turen din.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
mingebretsen Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Takk for støtten Gleder meg som en liten unge til å dra. Utstyr holder på å kjøpes inn, sponsorer sikres og planleggingen fortsetter. Underveis skal jeg aktivt dele bilder og video fra turen. En god designer har sponset meg, så en ny og lekker webside er i arbeid. Ettersom jeg selv er fotograf håper jeg å kunne produsere mye bra materiale fra turen. Drømmen er å lage noe tv av dette, skal prøve å gjøre det selv, hvis ikke skal jeg kontakte et produksjonsselskap. Om dere lurer på noe er det bare å spørre:) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Dette blir nok en fantastisk tur :D Det gjelder bare å ha utstyret i orden, ha tenkt over en del scenario som kan oppstå, og være forberedt på det. En kollega av meg skulle ta omtrent samme rute som deg. Han endte opp med å bli værende i Karibien, siden han og familien trivdes så godt der. Jeg har selv vært der et par ganger, og skulle mer enn gjerne drevet "øyloffing" et år eller to, så jeg forstår godt at de aldri kom seg lengre. Du har helt sikkert gjort det, men jeg sier det likevel; Spør om tips og råd fra andre som har seilt de samme havstrekkene. Perioder som er gunstige å seile, ruter som passer vindforhold i forhold til årstid osv. Jeg forstod det slik på kompisen min, at å krysse Biscaia-bukta alene i full storm med orkan i kastene, det er ikke å anbefale Han surret seg fast ved roret og ble værende der, og på et tidspunkt ble han oppmerksom på en rar lyd bak seg ...det var Zodiac-jolla som stod rett til værs og flagret rundt som en ballong en stund før wiren røk. Slike episoder kan man ufrivillig komme opp i, og da kan det være greit å ha vurdert slike scenario på forhånd. Nå er han en råtass til å seile, og har flere ganger lagt mastetoppen i sjøen pga kraftige kastevinder, så han hadde forsåvidt trenet på ekstreme forhold ...men å sjekke værmeldingen er kanskje enda viktigere Det blir morro å følge med Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
mingebretsen Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Absolutt. Jeg var nettop i en times samtale med Audun Hetalnd over skype. Han har seilt den løypa jeg nå skal seile før. Han hadde mange nyttige tips som jeg kommer til å få godt bruk for. Jeg kommer til å være opptatt av å ta meg god tid. Jeg skal jo ikke haste rundt, melder de dårlig vær blir jeg heller en uke ekstra i land. Tar meg en tur innover i landet og ser meg rundt. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 Ting går fremover Flere sponsorer er i boks, deriblant Seatronic, Devold og Biltema. I dag kom også vindroret mitt i posten, fra den danske leverandøren First Mate. Gleder meg til å få dette montert og testet. I neste uke skal jeg bestille en stooor pakke fra Seatronic med alt mulig utstyr. Om noen skulle ha en liten påhengs motor de skal selge er jeg interesert, trenger en 4-6hk til lettbåt. Følg turens forberedelser på http://ulka.squarespace.com - En webdesigner holder på å designe en ny webside til meg. Den blir utrolig lekker, gleder meg til å kunne publisere den. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Da var jeg igang. Sitter i skrivende stund på gata i Skagen. Ferdiggjør litt montering av utstyr her, før jeg drar videre til Læsø imorgen. Er det noen båtplassen medlemmer her? Min nye webside er lansert, ta en titt ulketur.com Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Har sett på siden din, fin og den ligger nå med en snarvei. Jeg skal følge med. God tur vidre!! Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Jeg hørte deg på sørlandssendinga for en times tid siden. Lykke til på turen, det blir spennende å følge med. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
alphaman Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 det blåser vel godt i skagen idag,hvor mange nm klarer du hver dag? Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Ja, blåser greit nå. Skal videre til Læsø imorgen, er meldt rundt 10 s/m fra vest, blir nok en deilig seilas. Skal mye korte etapper nå, mellom øyer i Danmark ned mot Kiel kanalen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Dette er virkelig spenstig, ikke mange som er gal nok til å gjennomføre dette i en alder av 18 år Ser at det er en flott reportasje om deg på vg.no i dag http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10002702 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
puddingen Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Så deg på nyhetene.. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Dette er virkelig bra og en god reklame for å seile generelt. Når en 18-åring kan dra på jordomseiling, hvor ikke ikke gå over til seilbåt? Billigere, mer miljøvennlig og det gir et mye mer givende båtliv. Vi er det eneste landet i hele Europa hvor de fleste båtfolk bare freser rundt i motorbåter. Over til seil og god tur videre mingebredsen. Sitér dette innlegget Link to post
LeBris Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 God tur mann og lykke til, virker som et spennende prosjekt/opplevelse. Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
At-le Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Følger deg og lykke til. Mvh At-le Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Dette er virkelig bra og en god reklame for å seile generelt. Når en 18-åring kan dra på jordomseiling, hvor ikke ikke gå over til seilbåt? Billigere, mer miljøvennlig og det gir et mye mer givende båtliv. Vi er det eneste landet i hele Europa hvor de fleste båtfolk bare freser rundt i motorbåter. Over til seil og god tur videre mingebredsen. WORDS! helt enig! Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Jordomseiler Markus (18) har fått motortrøbbel Hvis du leser dette Markus. Hva var galt med motoren og har du fått fikset det? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
mingebretsen Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Hei, Nja, ikke noe alvorlig. Mediene er vel kjent for å blåse ting opp litt. Er nok bare noe rusk som har kommet i dieselen, etter jeg gikk i relativt høy og krapp sjø. Har fått skiftet dieselfilter nå, så lader jeg oppstartsbatteriet nå. Om jeg ikke klarer å fikse det selv, er det en motormann rett borti gata som kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Du burde kanskje ha renset tanken. Et filter blir fort tett igjen hvis det er mye drit(dieseldyr) i tanken. Da stopper det fort igjen. Been there done that. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Fanafjord Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Fikk Seilmagasinet igår. Fin oppslag om deg. Spennende dette her. Følger spent med. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.