Enzo Startet 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2010 (redigert) Jeg har nå fått oversikten over batteriene i båten og om jeg skal ha AGM på forbruksbanken så blir det et problem med ladingen. Saken er den at jeg har 2x 140ah forbruk 1x110ah ? start + 2 batterier som står i forpig som driver baugpropell og ankervinsj. Alt dette lades av den 25A laderen jeg har i dag (Reya Dolphin) + når motoren er i gang, det er i tillegg lading fra motor og det er en diode eller hva det heter som gjør at ankervinsj og baugpropell ikke går an å bruke om ikke motoren er i gang. Så lang er det greit. men så vurderer jeg å bytte forbruksbatteriene til AGM og da kan jeg ikke stille om laderen siden alt dette andre er bly/syre vanlige batterier. Så kommer vi til spørsmålet: Kan jeg sette en bryter på strømledningen til den laderen som lader start og baugpropell slik at den ikke er i funksjon hele tiden jeg ligger på landstrøm. Ankervinsj og baugpropell er jo noe jeg skjelden bruker og startbatteriet er vel uansett stortsett fulladet av motordriften. Så kjøper jeg bare en egen dedikert lader til AGM banken Redigert 5.Mai.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Jeg prøver å følge men klarer det ikke helt. Ser du et problem ang. spennigen eller hva mener du? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Enzo Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Problemet mitt er at jeg da eventuelt blir sittende med 2stk batteriladere. Jeg ønsker ikke at begge laderne skal være i bruk hele tiden når jeg ligger på landstrøm, jeg skal bo i båten og ønsker å begrense strømforbruk og jeg trenger da heller ikke å drive å lade på batterier jeg ikke bruker (start,baugpropell og ankervinsj) Så jeg lurer på om jeg kan sette en bryter på landstrømladeren som da blir dedikert til start,vinsj,baugpropell Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Høres ut for meg som om det er helt greit det du spør om ang bryter. Men jeg ser ikke problemet, laderen bruker jo minimalt med strøm når den går over i vedlikeholdslading. Du har kanskje merket hvor lite strømforbruket er for en hel sesong med lading? Selv da blir jo forbruket lavt. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Enzo Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Joda du har et poeng, den bruker kanskje lik null strøm når den batteriene er fulle. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) http://nettbutikk.maritimnord.no/storefron...728&c1=6212 Laderen bruker nok minimalt med strøm, og strømmen blir til varme som du har glede av det meste av året. Foretrekker dog muligheten til å skru av ting som ikke trenges over litt tid, både med tanke på feil og sikkerhet. Redigert 5.Mai.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Joerg Becker Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Ja, Enzo, egentlig fikk du alle svar allerede. Men dette kan diskuteres med blikk fra forskjellige sider. Ang. spenninger er det vel alt klar, så lenge laderen klarer noe vedlikeholdslading med noe mellom 13,3 - 13,8V. Ang. behov for vedlikeholdslading er det spørs hva batteriene dine trenger, dvs hvor mye selvutlading batteriene tåler. Og hvis du tenker på strømforbruk da skulle man bare bruke bordkalkulatoren. Da blir det straks klar hvor mye det koster, også mht. vedlikeholdslading og topplading i bland. Man da ser jeg ikke noe forskjell allerede nå. Siste poeng er hva laderen trenger, forutsatt en lader med flere uttak. Hvis det er en lader som senser gjennom ladekablene da skulle du sjekke om laderen tåler å miste kontakt på en uttak uten at det blir påvirkning på andre uttak. Det finnes nemlig en rekke ladere som ikke vill ha det på den måten. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
nimbuster Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Jeg har lenge fundert på det samme...nemlig å koble 1 av laderne via egen bryter, ogdet samme med varmtvannstanken. På den måten er det enkelt å koble ut en eller begge, for det er grunner til det: I innhavner er det begrenset med strøm, og svært mange kobler seg innpå med sneller og skjøtekabler osv. Da blir det lite med strøm til hver av oss, og sikringene ryker. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Hei folkens, Slik har jeg gjort det, fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.