Jump to content

AGM batteriene til Maritim


Enzo

Recommended Posts

Var innom maritim i dag for å snakke litt med dem om disse batteriene.

De vet ikke hvordan kapasiteten er oppgitt, om det er C10,20 eller 100 , de hadde ringt hovedkontiret i Arendal og de vet heller ikke , jeg spurte om det ikke følger noe datablad med batteriene og det gjør det ikke sier de.

En annen ting om noen her allerede har kjøpt slike, de fikk i dag en melding om at polene på de batteriene knekker lett så de anbefaler de som kjøper/har kjøpt om å demontere polene og bruke en vanlig skrue istedet.

 

Er det noen her som har noe mer info om disse batteriene enn maritim selv, er de i salg under andre merker der det finnes mer data ?

Det som er saken er at de er fysisk passelige i min båt.

jeg har i dag 2x140ah tudor vanlige batterier og disse er 19cm bred,52cm lang og 22cm høy. maritim sine 2x150ah sklir rett inn med margin da.

Link to post

Anbefaler deg å kjøpe et par skikkelige traction batterier til forbruk, feks Trojan T-105 typen. Disse har skikkelig tykke plater og tåler dype utladinger godt. Hvis du kjøper en lignende type fra annen fabrikk slipper du mye billigere unna og f.eks. Nordic Battery kan selge deg noen slike for en grei pris.

 

Jeg foretrekker åpne bly/syre batterier da disse tåler hard lading og kan etterfylles med vann, noe som er helt nødvendig hvis du lader med relatic høy ladespenning.

 

GeirKS

Link to post

Har kjøpt 2 stk 120 Ah AGM fra Maritim. De sier det er en av verdens største batterifabrikker i Kina som har produsert for Maritim. Kanskje litt risiko med å kjøpe "nye" batterier (som ikke har vært på markedet før), men jeg tenkte at Maritim neppe fikk produsert batterier av dårlig kvalitet. Så det blir spennende å se/erfare hvor "gode" de er.

Link to post

Det med batteripoler som ryker er noe jeg har gjort de VELDIG oppmerksomme på! Senest i går da jeg sto i en båt hvor to slike poler knakk. Hvis det er noen som har kjøpt disse batteriene og benyttet disse polene bør de bytte disse umiddelbart da disse er EKSTREMT dårlige og kan forårsaken farlige situasjoner. Jeg har kjøpt 4 batterier av denne typen og 3 av de har gått i retur pga. knekte polsko. Kvaliteten på disse er så dårlig at det går utover sikkerheten. JEg skrudde kun polskoen til for hånd første gang og da knakk den. Etter dette har jeg vært veldig forsiktig, men til tross for det så knakk to til på en jobb jeg gjorde i går. JEg måtte reise tilbake og bytte disse batteriene (mange timer tapt arbeidsdortjeneste), i dag endret jeg systemet i båten slik at disse polskoene kunne fjernes (enda flere arbeidstimer og kjøring) og på fredag skal jeg ombord i båten som fikk det første batteriet og gjøre endringer på den også (en halv dags tapt arbeidsfortjeneste og unødvendig kjøring) da jeg ikke tør å stå ansvarlig for installasjon med så dårlige polsko. Det er bra at Maritim gjør oppmerksom på at disse er dårlige, men det forbauser meg hvis du fortsatt kan få disse hvis du spør. Disse bør fjernes fra markedet umiddelbart og kjeden bør også informere kundene som har benyttet disse polskoene. Når det er sagt, så synes jeg batteriene tilsynelatende virker greie, så jeg kommer nok til å benytte disse batteriene til kommende installasjoner, men da uten disse polskoene.

Link to post
...

Det er bra at Maritim gjør oppmerksom på at disse er dårlige, men det forbauser meg hvis du fortsatt kan få disse hvis du spør. Disse bør fjernes fra markedet umiddelbart og kjeden bør også informere kundene som har benyttet disse polskoene. Når det er sagt, så synes jeg batteriene tilsynelatende virker greie, så jeg kommer nok til å benytte disse batteriene til kommende installasjoner, men da uten disse polskoene.

Jeg ble temmelig forbauset da jeg leste innlegget til Kaftein ØL (for å si det mildt). Hvordan er det mulig at Maritim ikke kvalitetssikret batteriene? Det er jo deres "eget" produkt, og det stilles vel krav om at produktet er kvalitetssikret og "godkjent" før de blir sendt ut på markedet?

 

Mottok disse batteriene for ca to uker siden Jeg er ikke orientert om problemet med polskolene. Forutsetter derfor at jeg har fått batterier hvor dårlige polsko er byttet ut med nye. Jeg har nå spurt Maritim om dette. Kan jeg se på batteriene om polskoene er dårlige/farlige? Er det ikke mulig å bytte selv?

Link to post

Dem har ikke fått lagde nye poltilkoblinger men jeg ser ikke hensyn med bruk av dem der de betyr flere koblinger med tilhørende fare for spennfall. Enklere med kabelsko under bolt med skive på. Men dem har kun 6mm gjenger og de er en svakhet også hvis brukt er tykke kabler, skulle vært 8mm.

Batterikapasitet er målt på 100t og jeg typper på at kvalitet er 5år, maks 8år. Batterier fra samme fabrikk er på norgesmarked i 12år variant til dobbel pris så jeg tror prisen hos Maritim på disse er helt grei.

Link to post

Det må være dårlig kvalitet på bolten? Bør ikke være så lett å knekke selv om det bare er 6 mm Ø. Har sjekket på batteriene (som enda ikke er tatt i bruk). Det er en liten skive mellom polskoen og setet. Kanskje bedre å bruke en 6 mm skive med stor diameter og på den måten å få dekket hele flaten under polskoen mot "setet" (selve batteriet). Bør bli mere solid da?

Link to post

Hei

Jeg kjøpte selv disse batteriene, og så at det lå en skive under skru-polen, og selve polene ser ut er laget av aluminium (som er mykt men bra ledeevne). Siden jeg har gammeldags klemma, er teorien min å ta av den skiva i mellom, da blir større kontaktarealt i polen og at den satt mye bedre. Jeg skrudde til og med med en siftnøkkel uten at skruen knakk. En annen ting er at jeg liker å skru ting litt for mye, at selve klemma knakk. Men det har ikke noe med batteripoler å gjøre.

Jeg som har litt erfaring innen elektro, anbefaler dere å tenke på kontaktoverflaten mellom kabelsko og polen (kanskje større kabelsko), for strømmen går ikke bare gjennom skruen som bare er på 6mm.

en ting til er om dere bruker feks. en galvanisert skrue i aluminum, dette kommer etterhvert til å reagere og da sitter det fast med dårligere kontakt! Husk kontaktfett!

Link to post

Det er synd at kunden må improvisere for evt. å få polskoene til å sitte (forhåpenligvis). Selv om polskoen tilsynelatende blir sittende OK, kan vi jo ikke stole på at det varer. En slik løsning er alt for dårlig! Sikkerheten er viktig! Jeg ble svært skuffet når jeg så at Maritim visste om dette (jf. ovenfor). De burde ha sørget for en utbedring så snart de fikk tilbakemelding om denne svakheten, før batteriene ble levert. Men det har de ikke gjort. Helt uforståelig! Hvor er ansvaret hvis det skulle skje noe dramatisk hvis en polsko løsnet, (jf. innlegg #7 om farlige situasjoner)?

Link to post

Huff....dette var faktisk ikke særlig bra. :headbang:

 

Det tekniske først:

Det er riktig at gjengene på mange av polene som er skrudd på AGM batteriene har vist seg å være svake, og brekker lett. Vi har nå gitt beskjed til våre butikker at de inntil videre ikke må selge batteriene med disse polene montert på, og at disse må skrus av disse på alle batteriene vi har på lager. Standardbatterier har ikke slike "knotter" men innvendige gjenger for M6 bolter. Våre batterier har denne løsningen intakt når man tar av de løse polene med underliggende bolt.

 

Vi hadde den "geniale" ideen at vi skulle sette på løse poler slik at kundene kunne benytte disse eller skru de av og bruke en bolt slik man gjør på de fleste andre AGM batterier. Selvsagt en fordel om man har polsko beregnet for dette, men en usedvanlig dårlig ide dersom polene detter av! Mest sannsynlig grunn er materialtretthet i bolten fra belastninger under transporten. Batteriene har vært stablet oppå hverandre i containere, og med den tunge egenvekten, har dette vært en for stor belastning på boltene. Slik batteriene normalt leveres uten bolt, så står de på en stor flate som ikke har noen oppstikkende punkter som kan skades under transporten.

 

Materiale: Boltene er laget av fortinnet kopper for maksimal strømføring. Grunnen til at fabrikken ikke har erfaring med dette problemet tidligere, er at de i andre markeder selger batteriene med skiver og bolt, og ikke med polsko som vi har spesifisert.

 

Datablad: Det har vi. Disse vil bli lagt ut på våre nettsider i løpet av morgendagen.

 

Informasjon til butikker og kunder:

 

Første feilmelding ble postet på intranettet vårt av butikken på Slependen den 20/4. Den meldingen burde vi fanget opp omgående, selv om vi er midt i sesongen med mas fra alle kanter. Vi har hatt en intern gjennomgang av våre varslingsrutiner. Butikkene har gjort jobben sin, vi i Arendal må være kjappere til å fange opp viktige feilmeldinger.

 

Generelt om data på batteriene: Vi hargjort en omfattende jobb med å finne en leverandør som kan tilby gode batterier til lav pris. Vi tror absolutt vi er på rett sted. Det jeg har savnet fra denne leverandøren er målinger og dokumentasjon på CCA (Cold Crank Amp) Vi har kjøpt utstyr for testing selv, og det minste batteriet er nå testet, med meget bra resultat. Dette kommer vi også til å legge ut på våre internettsider.

 

Jeg kommer tilbake til saken med mer info når vi har testet CCA, samt har lagt ut databladene på nettet.

 

Vennlig hilsen

oyvind@maritim.no

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Jeg lurte på hvilken ladespenning disse batteriene skal ha, det er ikke lagt ut info på Maritim.no. Maritim henviste imidlertid til dette dokumentet da jeg spurte om hvilken ladespenning deres AGM batterier skal ha: 13,8 volt! Stemmer dårlig med diskusjoner ellers her på BP om ladespenning og AGM. Kan bli forvirret av mindre enn dette! Noen kommentarer?

Link to post

13,8V er riktig. AGM batterier skal lades ved 2,25-2,30V/celle. Det er 6 celler i en 12V blokk. Ventilregulerte batteries som dette rekombinerer 90% av utviklet gass (hydrogen) og det er ikke mulig (selv om andre vil påstå noe annet) å lage så mye hydrogen fra disse batteriene til at det skal bli farlig. Hydrogen er dessuten den mest diffunderende gassen vi har så den lille mengden som kommer (ALLE batterier gasser ved lading) vil forsvinne. Jo høyere spenning du lader med jo mere gassing MEN lader du med for lav spenning (som12,8V) vil aldri batteriene bli fulladet.

 

Lykke til!

(har jobbet med AGM batterier i over 10 år men det er sikkert noen som vil påstå noe annet her....pleier å være det :smiley: )

Link to post

Hei,

 

Jeg kjøpte 3 slike Maritim AGM 120amp. batterier i Juni. Disse lades med henholdsvis motorens dynamo(med litt liten spenning) og med en 15amp. Ladac landstrømlader.

Da jeg handlet var det uten påsatte poler, men med bolt og skive. Dette medførte at jeg måtte skifte til flate kabelsko på noen kabler, men det er jo greit å få skiftet ut litt gammelt.

Jeg spurte i butikken om det var noe jeg måtte foreta meg i forbindelse med Ladacen, men fik beskjed om at den fint kunne benyttes på AGM batterier.

 

Nå har jeg benyttet disse batteriene siden Juni og har en av de voltmeterene som SveinHa distribuerte til oss. Det jeg ser er at ladespenningen på Ladacen kommer opp i 14,7 volt i oppladingsfasen. I vedlikeholdsfasen ligger den på mellom 12,9 og 13,2. Lurer på om noen har noen synspunkter på dette.

 

Ellers må jeg si meg meget fornøyd med kapasiteten på disse batteriene så langt. "Value for money" !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

SLik jeg kan se det, så har jeg egentlig perfekt lading. 13.6-13.7 Volt med konstant ladig(dynamo) og 14.6 med cyklisk lading(ladac). Regner med at jeg har forstått riktig da jeg leser tallene som EN celle ganger 6 for å få volt på hele batteriet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Dette med dårlige poler er ikke et problem bare for Maritm. Jeg hadde et firma til å koble opp og montere ny forbruksbank på 5x 200 Ah Euroglobe AGM. Da jeg skulle reise ut for helgen fikk vi kun to batterier tilkoblet, da polene på de andre røk under montering av fagfolk. Polene er senere fjernet og sterkere skruer erstatter disse. Fungerer bra. Batteriene også. Frisk lading på 100Ah, (fordelt på 5 batterier så blir det jo ikke mye på hver) og inverter på 2500W 220V som brukes fra tv titting hårføning, trakting av kaffe og vaffelsteking. Batteriene ser ut til å greie påkjenningene bra.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...