Jump to content

AGM batteriene til Maritim


Enzo

Recommended Posts

Det jeg ser er at ladespenningen på Ladacen kommer opp i 14,7 volt i oppladingsfasen. I vedlikeholdsfasen ligger den på mellom 12,9 og 13,2. Lurer på om noen har noen synspunkter på dette.

 

Ellers må jeg si meg meget fornøyd med kapasiteten på disse batteriene så langt. "Value for money" !

 

14,7 Volt er litt mye hvis ladefasen er lang, dvs at batteriene har vært skikkelig utladet. Det som kan skje er at batteriene buler litt, dette er gass som skaper overtrykk inne i batteriene og platene kan forskyve seg litt, noe som igjen gir batteriene høyere indre motstand. Hvis ladeperioden er kort er det sannsynligvis ikke noe problem. 14,7V er for blokker med væske som elektrolytt. Ladac'en skal kunne regulere ned ladespenningen.

Link to post

Den cycler ikke med 14,7 på topp hele tiden. Til å begynne med jobber den rundt 13,5-14.0 På slutten av ladingen(før den går over i vedlikeholdslading) når den 14,7 på topp i cyclene.

Vedlikeholder jobber mellom 12,8 og 13.0

 

For å være ærlig tok deg meg noen timer med voltmeteret under oppsyn(i sidesynet riktignok) før jeg klarte å skjønne hvordan denne Ladacen jobbet.

Legger ut et bilde så det ikke er noen tvil om hvilken lader jeg sikter til. Jeg ser for øvrig at den anbefales til banker opp til 250amp, så da jeg har 360 er den kanskje litt liten, men det er sjelden jeg har tømt ut noe serlig mer enn 30-40% av banken vil jeg tro. Med belastning av kjøleskap har jeg i belastningsfasen aldri vært under 12,5 volt.

 

ladac_15_amp.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg skal ha to nye forbruksbatterier og Maritims AGM batterier på 120Ah passer perfekt inn i batterikassa. Er det noen god grunn til at jeg ikke bør gå for disse? I tilfelle, er det noen som har andre gode forslag?

 

Jeg har batterilader som kan settes på "AGM", og regner da med at det går greit med forbruksbanken. Men startbatteriet er konvensjonelt batteri som vel skal ha høyere ladespenning. Og hva med dynamoen? Tror den lader konstant på rundt 14.5V. Vil AGM batterien ha godt av det?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har bare godord å si om de batteriene jeg kjøpe i våres, men det er vel for tidlig å si noe om det(120 amp. AGM fra Maritim)

 

Alle båter lader jo med dynamoen når de kjører. Selv har jeg en Ladac 1204 laderegulator koblet opp mot den og det kan vel kanskje hjelpe til med å unngå overlading.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg skal ha to nye forbruksbatterier og Maritims AGM batterier på 120Ah passer perfekt inn i batterikassa. Er det noen god grunn til at jeg ikke bør gå for disse? I tilfelle, er det noen som har andre gode forslag?

 

Jeg har batterilader som kan settes på "AGM", og regner da med at det går greit med forbruksbanken. Men startbatteriet er konvensjonelt batteri som vel skal ha høyere ladespenning. Og hva med dynamoen? Tror den lader konstant på rundt 14.5V. Vil AGM batterien ha godt av det?

Jeg løfter denne igjen da jeg hadde tenkt å handle batterier i morgen.

Noen kommentarer til det å ha forskjellige batterityper på samme ladere? Jeg er sikker på at det finnes plenty med ekspertise her som kan hjelpe meg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Slik resonerte jeg da jeg byttet til AGM :Det er ikke mye av levetiden til batteriet som det mottar lading fra dynamo, og er batteriene tappet endel, er jo dette riktig spenning. På fulle batterier er det ikke ideelt, så det prøver jeg å unngå om mulig.

Vurderer litt å bytte til en landstrømslader med flere justeringsmuliheter, og en flertrinns regulator, men det er mest fordi jeg synes slikt er gøy å tukle med :yesnod:

Laderen stilles til AGM batteriene, og blybatteriet får samme behandling :smash:

Link to post

Normalt vil jo et standard batteri gå i utjenningsladning på et eller annet tidspunkt (normalt etter 70-90 timer) hvis det lades i parallell med AGM batterier. Men så lenge det er startbatteiet som er ”standard batteriet” så er det jo bare å sette en bryter på denne ladekursen.

Jeg testet tilfeldigvis reservekapasiteten på to AGM batterier levert av Maritim som ved et uhell hadde blitt dratt i kjelleren. Etter to syklinger var reservekapasiteten 104 % og absorberingstiden var overraskende litt over fem timer ved 14,25 volt@20 C.

Link to post

Var på maritim i Tønsberg for å kjøpe nytt startbatteri pluss litt annet småtteri i våres, når jeg spurte om MCA eller CCA så de på meg som om jeg kom fra en annen planet, betjeningen er hyggelig men har ikke peiling på båt, heller ikke på produktene de selger. Foretningen har et tynnt vareutvalg å fremstår som om den har åpnet et par måneder før de egentlig er klare. For de av oss som har tatt turen til Arendal for å handle på Maritim der fremstår Tønsberg avdelingen som en skuffelse foreløbig.

Link to post

Etter to syklinger var reservekapasiteten 104 % og absorberingstiden var overraskende litt over fem timer ved 14,25 volt@20 C.

Har opplevd dette med AGM batteriene (2x115Ah) at de viser 104-105% kapasitet. Er det normalt at de viser over 100%. Første gang stusset jeg over om jeg hadde koblet målingen feil, men har nok fulgt oppskriften til punkt og prikke. Laderen kan gå opp til 60 Ah med bulk, float og absorb.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Kan jeg forstå kommentarene her slik at det er OK at jeg kjøper to AGM batterier til forbruk, beholder startbatteriet som er vanlig konvensjonelt batteri, stiller landstrømladeren på "AGM" og beholder dynamoenladeren som den er? Batteribankene er adskilt med et automatisk Ladix rele. Jeg vil nødig installere ekstra bryter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Etter to syklinger var reservekapasiteten 104 % og absorberingstiden var overraskende litt over fem timer ved 14,25 volt@20 C.

Hei!

 

Kunne du si noe om hvorvidt disse måleresultatene indikerer et bra eller dårlig batteri?

  • Hva betyr det at reservekapasiteten er 104% (104% av hva?)?
  • Hva ville du regnet som normal bra absorberingstid ved 20 gr.C?

Link to post

Hei NilPils

Jeg er ikke sikker på hva du mener med automatisk Ladix rele, men jeg tenker du muligens har et Sol 1315 rele?

Dette releet har ikke dobbel sense så vidt jeg vet og hvis dynamoen da lader først inn på startbatteriet så kan du bare koble laderen til forbruksbatteriet.

Laderen vil da ikke få Sol 1315 releet til å koble til startbatteriet når laderen står på.

 

Da trenger du ikke noen bryter.

Hvis du har en lader med "long time float" kan du bruke begge utgangene på laderen for da betyr det ikke noe om batteriene er forskjellige.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Hvorfor er det bare Maritim(?) som kan holde så lav pris på AGM?

AGM batterier er like forskjellige som dem er mange. Kvalitet varierer og de er merket med "år". 5 år er mest vanlig der dem har lav pris og er brukbare til de fleste. 3 "år" er for dårlige til å kunne selges til båter men brukes mer til hytter sammen med 5 "år".

Proffbransjen gjør mer krav og der brukes 7 og 12 "år". Fleste store produsenter produserer slike batterier men båtutstyrsbutikker velger slike batterier ikke på grunn av prisen. Disse "årene" sier ingenting om levetid på batteriene, de skulle vært stjerner i steden.

Men på grunn av noe ble "år" for valget :confused:

Mitt firma leverer kun batterier i 12 "år" gruppen og vi kjører aldrig under 30% rabatter på dem. Den perioden nå har vi 45% rabatt til vores kunder. Pris på batterier er en lek med tall der veiledende pris er vanlig helt ute å kjøre :crazy:

Link to post
  • 1 måned senere...

Kjøpte tre 120 Ah GM fra Maritim denne uka. Blir første helg utpå med disse batteriene. Håper jeg merker bedring fra de gamle 110 Ah Varta-batteriene, som kunne finne på å gasse såpass under lading at gassalarmen slo ut.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Jeg kjøpte disse batteriene(3 stk) i fjor og i høst var de full-ladet. Jeg tok ikke av kablene, men slo av hovedstrømbryteren.

Ble meget overrasket i våres da jeg ikke hadde mer enn 5,5 volt spenning. Fikk lurt i gang ladingen med en vanlig bil-lader og nå er det på topp som de skal være.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor de har tappet seg under vinteren da det er pent og rent rundt batteriene og ingen fare for kryp-strømmer/overledning.

Jeg har noen få tyv-koblinger som ikke går via hovedstrømbryter, men med separat sikring. Dette er toalettet og tømme-pumpen for septiktank.

Ikke noe av dette har stått på, så hvordan dette har skjedd er for meg et mysterium.

 

Håper batteriene ikke har tatt stor skade av dette, men svaret får jeg først etter noen døgn i uthavn. Skal ikke bastant skylde på noe, men synes det er merkelig at de skal selv-utlade over en vinter. Jeg får ta med et multimeter og sjekke ved anledning.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Fikk tak i 3 stk "proff" AGM batterier, 100Ah, helt ubrukte i uåpnede esker, de har stått i 6 år og det var fortsatt god spenning på dem, prøvde en batteritester med belsatning og den indikerte "fullt"!! Blir spennende å se hvordan disse blir i båten! Satte de på lading og det gikk ikke lang tid før laderen gikk over i vedlikeholdslading!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...