Jump to content

Bonum/Albin og fart?

Astor

Recommended Posts

Har en nabo som har anskaffet seg en Bonum 25, som er ganske identisk i skoget med Albin 25. Båten har en 3-sylindret VP på 36 hk. Vi logget båten på full maskin til rundt 8.5 knop.

Er det noen som har erfaring hvor toppfarten skal ligge? Brosjyrer fra Bonum sier rundt 11 knop med samme maskin. Kan den tidligere eieren ha byttet propell?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 2 år senere...
  • 1 år senere...

Hvilken fart kan det tenkes at båten har på disse bildene? Dette skal være nøyaktig det samme skroget som ble brukt til Albin 25. Noen ganger ser jeg at båten blir omtalt som en halvplaner, men den ble jo ikke konstruert for så mye motorkraft i utgangspunktet. Akterenden på De luxe modellene ble bygget om noe for å klare mer fart, men jeg har aldri sett en Albin med så mye futt som på disse bildene. Har ikke målt farten på egen båt som har 48 hk, men det kan neppe være noe over 10 knop. Albin 25 er tradisjonelt kjent for å være en langsom og sidrumpa båt..

albin1.jpg

albin2.jpg

albin32.jpg

• 5 måneder senere...

I dag ble båten satt på vannet og det ble første tur med ny propell (motoren ble byttet tidligere). Jeg hadde økt størrelsen med en tomme fra 17x14 til 18x14 og det ga en svært merkbar effekt på skyvekraften. Nå har jeg ikke målt farten med GPS enda, men vil ikke bli forbauset om toppfarten økte med et par knop - en formidabel fartsøkning i min deplasementsverden :lol:

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...