hyperlink Startet 19.August.2004 Link til dette innlegget Startet 19.August.2004 Hei alle båtvenner, Jeg har fått mye god hjelp fra dere, og nå er det på tide å dele litt av egne erfaringer. Jeg har kjøpt et skikkelig prosjekt, og har laget en presentasjon som hele tiden vil bli oppdatert. Følg denne lenken: www.octre.no/presentation/register/resources/rolf_risnes/BUGTENS_PAERLE.html NBNB: Bruk pilene nede i høyre hjørne for å bevege deg i presentasjonen NB: fungerer IKKE i Opera Fungerer IKKE dersom du har POP-UP-killer Det er starten - resten følger utover høsten, vinteren og HELT sikkert våren. Tips og råd mottas med takk ! Mvh Rolf Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Fikk denne meldingen ved å klikke på linken... The page cannot be found The page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
hyperlink Svart 19.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Hei, Fikset nå - det ble noe tull med lenken Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Hei, Fikset nå - det ble noe tull med lenken bare blanke sider i Opera, men startet i IE. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
jorhei Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Artig prosjekt du har begynt med. Gleder meg til å følge med videre Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Windy37GM Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Heisann. Unngå æø og å i filnavnene... Da funker det for alle. Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Bare blank side Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
mavi Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 du må ikke ha på noen pop-up stopper for å få det til å funke. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 du må ikke ha på noen pop-up stopper for å få det til å funke. Takker Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
bliss X Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Hei hyperlink Bugtens Pærle kan bli et spennende prosjekt. Hvis du har tenkt å ha denne båten til eget bruk, ville jeg vurdert innenbordsmotor tidlig i prosessen Fant også noen bilder her http://www.sailguide.com/Bilder/Accantus_78bild.htm Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 19.August.2004 Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Hei, dette kan bli et spennende prosjekt å følge med på. Har du hatt båten lenge? eller er det en du har kjøpt som objekt? Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
hyperlink Svart 19.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2004 Sitat: Hvis du har tenkt å ha denne båten til eget bruk, ville jeg vurdert innenbordsmotor tidlig i prosessen Jeg hadde faktisk ikke tenkt til å sette inn motor. Er ikke det fryktelig mye jobb (og så har jeg jo ingen innenbordsmotor heller). Tror dere ikke det holder med en påhenger (ps: jeg skal nok aldri på jordomsegling) Takker for evt synspunkter.. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.August.2004 Link til dette innlegget Svart 20.August.2004 Jeg kjenner jo ikke båten din, men etter det jeg har lest er disse beregnet på å ha innenbordsmotor. Har det vært motor i den før? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 20.August.2004 Link til dette innlegget Svart 20.August.2004 Båten var fra konstruktørens side tiltenkt å bli utstyrt med Volvo Penta MB50 S, som er en 9.9 Honda montert på et lite seildrev. Jeg ville sterkt vurdert å skaffe en liten innenbords diesel. Må du gå mot litt vind og sjø, kommer du ikke av flekken med påhenger. Jeg hadde en tilsvarende båt med 10 HK innenbords diesel. Det var kanskje i overkant. Får du tak i en MD5A/C eller lignende med S-drev er de så enkle å montere at det nesten er rørende. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
hyperlink Svart 24.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 Hei, Prosjektet ble innkjøpt i sommer og målet er å seile fra neste sommer av. Når det gjelder motor så er jeg usikker. Vil stabiliteten blir dårlig dersom jeg IKKE setter inn en maskin ? Evt hvilken maskin burde jeg velge ? Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Brum Svart 24.August.2004 Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 Her har du litt mer opplysninger om båten din, hvis du ikke har det fra før! http://www.lysweb.no/stddetail.aspx?battyp...p=ACCANTUS%2078 Følger du ellers linken fra Lasse litt lenger opp her, finner du at motortypen som originalt satt i båten din, var en Volvo Penta MB50 S. Og som Krapyl ganske riktig beskriver, var dette en "Honda Penta". Det hadde jeg i min Maxi 77, og det var i hvertfall en ting jeg hadde klart for meg da jeg solgte '77'en etter noen år - aldri igjen! Om du får tak i det nå vet jeg ikke, men selv hadde jeg en MD 5B i en '81 Fenix, som fungerte helt greit (styrkemessig), og denne type motor skulle det vel være mulig å få tak i uten de største investeringene, men dette er det mange her på plassen som vet mye mer om enn meg! For å spisse det litt; Utenbordsmotor på seilbåter er for flatt vann, og flatt vann betyr ofte svært lite vind, og da har du egentlig ikke noe utpå der å gjøre! Den var fæl! Poenget er at utenbordmotoren din har en stygg tendens til å bli søkkvåt når du seiler i litt vær, og søkkvåte påhengere er det lite hjelp i. Spesielt når du virkelig trenger dem! Jeg har prøvd det i de fleste varianter, og heller ikke tatt rent få med påhengsproblemer på slep heller..... Min anbefaling er i hvertfall å satse på en motor som vektmessig ligger opp mot innenbords originalmotoren og få deg noe med ferskvannskjøling like godt først som sist. Dette tror jeg ikke du kommer til å angre på, og det vil være verdt investeringen! Motortype? Vet ikke, men jeg har seilt rundt med Volvo Penta i alle år (med unntak av Honda Penta'en, da), og har aldri hatt problemer av noen art. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.August.2004 Link til dette innlegget Svart 24.August.2004 Hva men en volvo penta MD2010 ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.