Jump to content

Prosjekt - Bugtens Pærle - et smykke

hyperlink

Recommended Posts

Hei alle båtvenner,

Jeg har fått mye god hjelp fra dere, og nå er det på tide å dele litt av egne erfaringer. Jeg har kjøpt et skikkelig prosjekt, og har laget en presentasjon som hele tiden vil bli oppdatert. Følg denne lenken:

www.octre.no/presentation/register/resources/rolf_risnes/BUGTENS_PAERLE.html

NBNB: Bruk pilene nede i høyre hjørne for å bevege deg i presentasjonen

NB: fungerer IKKE i Opera

Fungerer IKKE dersom du har POP-UP-killer

Det er starten - resten følger utover høsten, vinteren og HELT sikkert våren.

Tips og råd mottas med takk !

Mvh Rolf

Fikk denne meldingen ved å klikke på linken... :smiley:

The page cannot be found

The page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei,

Fikset nå - det ble noe tull med lenken

bare blanke sider i Opera, men startet i IE.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Sitat: Hvis du har tenkt å ha denne båten til eget bruk, ville jeg vurdert innenbordsmotor tidlig i prosessen

Jeg hadde faktisk ikke tenkt til å sette inn motor. Er ikke det fryktelig mye jobb (og så har jeg jo ingen innenbordsmotor heller). Tror dere ikke det holder med en påhenger (ps: jeg skal nok aldri på jordomsegling)

Takker for evt synspunkter..

Båten var fra konstruktørens side tiltenkt å bli utstyrt med Volvo Penta MB50 S, som er en 9.9 Honda montert på et lite seildrev.

Jeg ville sterkt vurdert å skaffe en liten innenbords diesel. Må du gå mot litt vind og sjø, kommer du ikke av flekken med påhenger.

Jeg hadde en tilsvarende båt med 10 HK innenbords diesel. Det var kanskje i overkant.

Får du tak i en MD5A/C eller lignende med S-drev er de så enkle å montere at det nesten er rørende.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hei,

Prosjektet ble innkjøpt i sommer og målet er å seile fra neste sommer av.

Når det gjelder motor så er jeg usikker. Vil stabiliteten blir dårlig dersom jeg IKKE setter inn en maskin ?

Evt hvilken maskin burde jeg velge ?

Rolf

Her har du litt mer opplysninger om båten din, hvis du ikke har det fra før!

http://www.lysweb.no/stddetail.aspx?battyp...p=ACCANTUS%2078

Følger du ellers linken fra Lasse litt lenger opp her, finner du at motortypen som originalt satt i båten din, var en Volvo Penta MB50 S. Og som Krapyl ganske riktig beskriver, var dette en "Honda Penta". Det hadde jeg i min Maxi 77, og det var i hvertfall en ting jeg hadde klart for meg da jeg solgte '77'en etter noen år - aldri igjen!

Om du får tak i det nå vet jeg ikke, men selv hadde jeg en MD 5B i en '81 Fenix, som fungerte helt greit (styrkemessig), og denne type motor skulle det vel være mulig å få tak i uten de største investeringene, men dette er det mange her på plassen som vet mye mer om enn meg!

For å spisse det litt; Utenbordsmotor på seilbåter er for flatt vann, og flatt vann betyr ofte svært lite vind, og da har du egentlig ikke noe utpå der å gjøre! Den var fæl!  :nonod:

Poenget er at utenbordmotoren din har en stygg tendens til å bli søkkvåt når du seiler i litt vær, og søkkvåte påhengere er det lite hjelp i. Spesielt når du virkelig trenger dem!

Jeg har prøvd det i de fleste varianter, og heller ikke tatt rent få med påhengsproblemer på slep heller.....

Min anbefaling er i hvertfall å satse på en motor som vektmessig ligger opp mot innenbords originalmotoren og få deg noe med ferskvannskjøling like godt først som sist. Dette tror jeg ikke du kommer til å angre på, og det vil være verdt investeringen!

Motortype? Vet ikke, men jeg har seilt rundt med Volvo Penta i alle år (med unntak av Honda Penta'en, da), og har aldri hatt problemer av noen art.

Lykke til!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...