Jump to content

Nord opp eller kurs opp? Waypoint eller ikke? Radaroverlay?

Frøken Fryd

Navigasjon  

125 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Brukte tidligere kurs opp, relative motion og 2/3 offset, men på min plotter (Raymarine C120) hoppet båten endel omkring i kartet samt at det var litt krevende å få klikket på detaljer i kartet når kartet hele tiden var i bevegelse.

Har gått over til å bruke nord opp og true motion og synes det er en god variant. Det at kartbilde er rolig mellom oppdateringene oppfatter eg som en fordel.

Bruker mye radaroverlay, men når det er virkelig dårlig sikt har eg en tendens til å gå over til kun radarbilde, kurs opp, minimum clutter og gjerne litt manuell justering av gain/tuning. Gamle radaroperatører blir gjerne litt sånn.....

Hadde kompasset vert mer pålitelig ville nok gjerne overlay vert foretrukket, sikler i så måte på GPS kompass, men synes prisen er litt stiv...

Jeg blir helt svimmel av plotteren om den ikke står på nord opp.

Nå bruker jeg papirkart en del også, og overgangen mellom plotter og papir blir for stor om ikke plotteren står på nord opp.

Siden jeg planlegger turen på papirkart, så står også planen med nord opp inne i hodet mitt.

S/Y Surprise

Nå bruker jeg papirkart en del også, og overgangen mellom plotter og papir blir for stor om ikke plotteren står på nord opp.

Siden jeg planlegger turen på papirkart, så står også planen med nord opp inne i hodet mitt.

Jeg også.. skifter mellom papir og plotter, både inne og ute ( Forskjellige. Pc inne med Maxsea og Raymarine ute oppe)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Ang. plotter, så har jeg udviklet et mønster hvor jeg kører nord op i de fleste normale situationer. Men når der kræves akut "situational awareness" som fx ved høje hastigheder i skærgården skifter jeg til kurs op.

Ang. radar, så bruger jeg normalt uden overlay med kurs op. Hvis jeg får et ekko slår jeg overlay til for at tjekke om der står en afmærkning på den position hvor jeg får ekkoet hvorefter jeg slår fra igen.

Hvis jeg har BRUG for radaren (i situationer med tæt tåge - og det har altså været meget sjældent!) så skifter jeg til True Motion og trails på >1 minut. Så opdager jeg 8eller burde opdage) bevægelser og kan til en vis grad bestemme hastigheder.

Kunne være interessant også med en afstemning om hvem der har MARPA-mulighed og hvem, der bruger det?

Andy

Her har jeg merket et par båter manuelt, men jeg kan også sette en "Guard Zone" rundt båten, slik at "Targets" som kommer inn i sonen blir detektert automatisk.

Legg merke til at det ene ikonet er mer 4-kantet. Plotteren bruker ca 30 sek på å "forstå" at det er en båt jeg har merket. Da skifter ikonet over til typen av de to andre her, med en vektor-pil, som beskriver hastigheten.

4510804462_c41ea4a229_b.jpg

"Ikonet med lang pil" var en stoor lastebåt, mens de 2 andre er åpne små båter fulle av : fiskestenger, tyskere, øl og vodka. :smiley:

Samme her; og jeg snur heller ikke kartet etter kjøreretningen når jeg ferdes i bil :smiley:

Hva er problemet med å gå med kurs opp på plotter og samtidig lese i papirkart?

Funker nå veldig bra for meg, men mulig ikke alle har evnen til å ha 2 tanker hode sammtidig. :wink:

PS. jeg snur og vrir ikke på papirkartet hverken i bil eller båt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

hvad betyder og funksjoner har dette, true motion, relative motion, true trails osv...?

True motion = Båten flytter seg over skjermen mens kartet/radarekko står i ro. Det blir gjerne enklere å lese radarbildet, ulempen er at man ikke ser like langt frem.

Relative motion = båten står i ro, typisk i senter eller litt nedenfor, mens kartet/radarekko beveger seg over skjermen.

True trails = trails er gamle ekko, altså vil en båt som farer over bildet få en hale som viser hvor den har vert. True betyr at halen er orientert i forhold til geografien, enklest å tyde om man vil vite hvor båten er på vei.

Ralative trails = også gamle ekko men her er de orientert i forhold til egen båt. Eltså hvor nærme er den andre båten i forhold til deg selv.

For å forenkle forskjellen mellom true og relative trails kan du se for deg en båt du innhenter og har samme kurs, du har 10 knop den andre har 6 knop. Ved true trails vil begge båtene ha en hale som viser hvor båtene har vert og lengden på halen viser farten. Ved relative har aldri egen båt hale mens den andre båten vil få en hale i motsatt retning av true for å vise farten den har mot deg, halen vil vise at båten kommer nærmere deg i 4 knop.

Man bør ha ett godt kompass for å utnytte disse funksjonene.

Hva er problemet med å gå med kurs opp på plotter og samtidig lese i papirkart?

Funker nå veldig bra for meg, men mulig ikke alle har evnen til å ha 2 tanker hode sammtidig. :wink:

Nei jeg bare fortalte hvordan jeg liker å gjøre det. Jeg prøvde ikke å kritisere eller gjøre narr av andre som evt gjør det annerledes enn meg.....

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...