Frøken Fryd Startet 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2010 Hvor mange bruker kurs opp eller nord opp? Bruker dere ruter som autopiloten følger? Benyttes radaroverlay eller er det bare gimic? Er sikkert flere svaralternativer som kunne ha vert med, kan jo legge inn flere alternativer om noen ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Bruker radaroverlay så og si hele tiden nå i 3D modus, med True Trails i "kjøreretingen". Kan ikke få skrytt nok av den nye Furuno Navnet 3D serien.... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Bra Furuno kommer etter funksjoner som relativ bevegelse og sanne spor var tiljengelig på Decca sine radarer allerede for 20 år sidenn. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) 20 år siden er ikke lenge siden i radarsammenheng. Furuno er vel en av de som har hatt det en stund på lystbåtmarkedet, men fortsatt er det flere som ikke kan vise true trails i relative motion. Redigert 6.Mai.2010 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Brukte tidligere kurs opp, relative motion og 2/3 offset, men på min plotter (Raymarine C120) hoppet båten endel omkring i kartet samt at det var litt krevende å få klikket på detaljer i kartet når kartet hele tiden var i bevegelse. Har gått over til å bruke nord opp og true motion og synes det er en god variant. Det at kartbilde er rolig mellom oppdateringene oppfatter eg som en fordel. Bruker mye radaroverlay, men når det er virkelig dårlig sikt har eg en tendens til å gå over til kun radarbilde, kurs opp, minimum clutter og gjerne litt manuell justering av gain/tuning. Gamle radaroperatører blir gjerne litt sånn..... Hadde kompasset vert mer pålitelig ville nok gjerne overlay vert foretrukket, sikler i så måte på GPS kompass, men synes prisen er litt stiv... Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Jeg blir helt svimmel av plotteren om den ikke står på nord opp. Nå bruker jeg papirkart en del også, og overgangen mellom plotter og papir blir for stor om ikke plotteren står på nord opp. Siden jeg planlegger turen på papirkart, så står også planen med nord opp inne i hodet mitt. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Jandus Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Hei, for oss kommende radar og plotter brukere, hvad betyder og funksjoner har dette, true motion, relative motion, true trails osv...? vh Jandus, kommende radar og plotter bruker.. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Jeg blir helt svimmel av plotteren om den ikke står på nord opp. Kurs opp kom som et markedskrav fra hjerner uten abstrakt forestillingsevne. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
JBA Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Kurs opp kom som et markedskrav fra hjerner uten abstrakt forestillingsevne. Kvinnfolk? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Kvinnfolk? Nei også de kan bruke Nord opp så lenge de seiler nordover Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 i tilfelle er fler enn 50% av de som har svart her kvinnfolk. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Pjolter Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Jeg blir helt svimmel av plotteren om den ikke står på nord opp. Nå bruker jeg papirkart en del også, og overgangen mellom plotter og papir blir for stor om ikke plotteren står på nord opp. Siden jeg planlegger turen på papirkart, så står også planen med nord opp inne i hodet mitt. Jeg også.. skifter mellom papir og plotter, både inne og ute ( Forskjellige. Pc inne med Maxsea og Raymarine ute oppe) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
MajorAndy Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Ang. plotter, så har jeg udviklet et mønster hvor jeg kører nord op i de fleste normale situationer. Men når der kræves akut "situational awareness" som fx ved høje hastigheder i skærgården skifter jeg til kurs op. Ang. radar, så bruger jeg normalt uden overlay med kurs op. Hvis jeg får et ekko slår jeg overlay til for at tjekke om der står en afmærkning på den position hvor jeg får ekkoet hvorefter jeg slår fra igen. Hvis jeg har BRUG for radaren (i situationer med tæt tåge - og det har altså været meget sjældent!) så skifter jeg til True Motion og trails på >1 minut. Så opdager jeg 8eller burde opdage) bevægelser og kan til en vis grad bestemme hastigheder. Kunne være interessant også med en afstemning om hvem der har MARPA-mulighed og hvem, der bruger det? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Kan noen forklare hva MARPA er ? Har radar, men ikke montert den enda... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
MajorAndy Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Citat: MARPA is an acronym for Mini Automatic Radar Plotting Aid. The primary purpose of MARPA is Collision Avoidance and target tracking. http://www.raymarine.com/default.aspx?site...=2&page=371 andy Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Her har jeg merket et par båter manuelt, men jeg kan også sette en "Guard Zone" rundt båten, slik at "Targets" som kommer inn i sonen blir detektert automatisk. Legg merke til at det ene ikonet er mer 4-kantet. Plotteren bruker ca 30 sek på å "forstå" at det er en båt jeg har merket. Da skifter ikonet over til typen av de to andre her, med en vektor-pil, som beskriver hastigheten. "Ikonet med lang pil" var en stoor lastebåt, mens de 2 andre er åpne små båter fulle av : fiskestenger, tyskere, øl og vodka. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Jeg blir helt svimmel av plotteren om den ikke står på nord opp. ..... Samme her; og jeg snur heller ikke kartet etter kjøreretningen når jeg ferdes i bil Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mariell Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Jeg blir helt svimmel av plotteren om den ikke står på nord opp. Nå bruker jeg papirkart en del også, og overgangen mellom plotter og papir blir for stor om ikke plotteren står på nord opp. Siden jeg planlegger turen på papirkart, så står også planen med nord opp inne i hodet mitt. Samme her; og jeg snur heller ikke kartet etter kjøreretningen når jeg ferdes i bil Hva er problemet med å gå med kurs opp på plotter og samtidig lese i papirkart? Funker nå veldig bra for meg, men mulig ikke alle har evnen til å ha 2 tanker hode sammtidig. PS. jeg snur og vrir ikke på papirkartet hverken i bil eller båt. Redigert 6.Mai.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Blom'en Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 På små skjermer, gjerne avlange i høyderetning, synes jeg kurs opp er best, da får jeg mest sjøkart inn på skjermen og kan se mer hva som venter fremover, spesielt i ukjent farvann der jeg har zoomet inn så jeg får detaljene med meg. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 hvad betyder og funksjoner har dette, true motion, relative motion, true trails osv...? True motion = Båten flytter seg over skjermen mens kartet/radarekko står i ro. Det blir gjerne enklere å lese radarbildet, ulempen er at man ikke ser like langt frem. Relative motion = båten står i ro, typisk i senter eller litt nedenfor, mens kartet/radarekko beveger seg over skjermen. True trails = trails er gamle ekko, altså vil en båt som farer over bildet få en hale som viser hvor den har vert. True betyr at halen er orientert i forhold til geografien, enklest å tyde om man vil vite hvor båten er på vei. Ralative trails = også gamle ekko men her er de orientert i forhold til egen båt. Eltså hvor nærme er den andre båten i forhold til deg selv. For å forenkle forskjellen mellom true og relative trails kan du se for deg en båt du innhenter og har samme kurs, du har 10 knop den andre har 6 knop. Ved true trails vil begge båtene ha en hale som viser hvor båtene har vert og lengden på halen viser farten. Ved relative har aldri egen båt hale mens den andre båten vil få en hale i motsatt retning av true for å vise farten den har mot deg, halen vil vise at båten kommer nærmere deg i 4 knop. Man bør ha ett godt kompass for å utnytte disse funksjonene. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Trails bilde... Ennå en liten åpen båt med våre venner fra Bavaria-land, som er i ferd med å kryss baugen: Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Hva er problemet med å gå med kurs opp på plotter og samtidig lese i papirkart?Funker nå veldig bra for meg, men mulig ikke alle har evnen til å ha 2 tanker hode sammtidig. Nei jeg bare fortalte hvordan jeg liker å gjøre det. Jeg prøvde ikke å kritisere eller gjøre narr av andre som evt gjør det annerledes enn meg..... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Gunga Din Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Jeg bruker disse......... så ikke det alternativet! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Jeg antok at de fleste hadde kommet seg videre fra 1920-70 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Nord opp på 10-12" plotter og større. Kurs opp på mindre plottere. Nord opp føles mest riktig. Har aldri lest kart opp-ned. Redigert 6.Mai.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.