ebonita Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Jag gör det lätt för mig och kör kurs upp på både plotter och radar. Tycker att det är ett sätt att avlasta hjärnan en onödig omräkning. Var flygnavigatör i flygvapnet för många år sedan, och vid högfartsnavigering på låg höjd så gällde i alla fall att man orienterade kartan med kurs upp. Allt annat verkade opraktiskt när verkligheten rusade förbi med 900 km/tim 50 meter under en och man skulle hitta rätt och kunna ge piloten besked när vi skulle stiga för att hamna i rätt läge för t ex bombfällning. MARPA använder jag alltid när jag får 'conflicting trafic' i sikte och vill veta om jag bör väja. Är CPA under 0,3 nm så överväger jag att väja. Jag har hemmahamn vid Öresund som lär vara ett av världens mest trafikerade farvatten, och eftersom de flesta av favorit hamnarna ligger på danska sidan så blir det ju aktuellt att korsa farleder med mycket trafik. Plus att det är gott om fritidsbåtar när vädret är fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.