Askeladden4ever Startet 6.Mai.2010 Del på Facebook Startet 6.Mai.2010 Lurer på om det er noen som har erfaringer med "korrekt" intervall for bytte av registerreim på Mercury 115 EFI (eller tilsvarende). Har en 2004 modell sjøsatt høsten 2003. Så vidt jeg vet har det ikke vært byttet registerreim tidligere (jeg kjøpte den for 3 år siden). I vedlikeholdsmanualen står det at den skal byttes dersom: a. Sprekker på baksiden av remmen eller i basen av remtennene b. Slitasje nederst på tennene c. Gummidelen er oppsvulmet av olje d. Overflaten på remmen har blitt ru e. Tegn på slitasje på kantene eller de ytre flatene på remmen f. Løs Har inspisert registerreim hvert år, og reimen ser ut som om den var satt på i går... (hel og fin, samt kjennes myk og fin ut) (motoren ser forøvrig ut som om den er helt ny under dekselet). Vurdere om jeg skal bytte reimen nå for sikkerhetsskyld eller vente... Noen som har meninger/erfaringer? Er det evt. noen som kan anbefale noen konkrete verkstedhåndbøker til denne motoren som kan lastes ned/kjøpes på nett? Mvh Vidar Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Hei Har samme maskin, bare en 2001 modell. Tror det står hver 300 time eller hvert 3 år eller noe slikt. Jeg kan sjekke i servicemanualen senere i dag. Jeg skjøpte også brukt og vet ikke når denne var skiftet sist men jeg sjekker reimen jevnlig og har samme oppfatning av at den ser fremdeles ny ut. Skifter den nok til neste år uansett for å være helt sikker. Jeg kjøpte min servicemanual på internett på hos Mercurymarine. Bestilte på seienummer og kostet meg i underkant av 100USD. Det er sikkert mulig å skaffe denne i her i landet også men jeg fant ikke noe når jeg sjekket den gang. velkommen til forumet forresten... Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden4ever Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 (redigert) Takker for svar så langt. Du eller noen andre har vel ikke tilfeldigvis også noen tips på lager når det gjelder bytte av impeller på denne motoren? Er det noe man bør være spesielt oppmerksom på? Redigert 6.Mai.2010 av Askeladden4ever (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Har sjekket manualen og reima skal sjekkes hver 100 timer eller en gang i året og skiftes ved slitasje. Impelleren derimot skal skiftes hver 300 time eller hvert 3 år, eller når det er problemer med temperatur eller lavt vanntrykk. Ikke noe spesiellt med impellerskifte men pass på at overgang rør/pumpe sitter igjen på pumpa evt flyttes over på pumpa. Se også etter slitasje på plata under impelleren. Har noen mål og momenter også men dette kan jo muligens variere noe mellom min og din maskin ettersom min er noe eldre... Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden4ever Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Fikk en liten ledig stund i kveld og tenkte jeg skulle forsøke meg på undervannshuset/impelleren. Løsnet 5 mutre som holder undervannshuset på plass, men fikk ikke huset ned... Kanskje fordi det ikke har vært av på mange år, eller rett og slett fordi jeg har oversett noe (?) (på noen motorer må man vel løsne overføringen til gear men kunne ikke umiddelbart se at det var tilfelle her). Får forsøke igjen når jeg har litt mer tid... (eller rett og slett overlate det til ekspertisen ) Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden4ever Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Til info så var det ikke rett frem å få løst undervannshuset i mitt tilfelle. Gav meg før jeg ødela noe og leverer inn til serviceverksted i stedet. En ting å være oppmerksom på for andre (som utfører service selv og ikke leverer inn til verksted hvert år) er at det nok kan være en ide å ta undervannshuset av hver sesong for å smøre opp gjennomføringer/bolter ettersom det er her det sitter fast (i mitt tilfelle er det minst 3 år siden sist det var av...). Fra nå av skal det av etter hver sesong... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.