Jump to content

Mangler sjømerke på kartbrikke C-map, må eg oppdatere?


ut mot havet

Recommended Posts

Var på dagstur til Bulandet i går og oppdaga at det mangler tre staker i kartet mitt i Sørværet i leia mot Bulandet.

Desse stakane har vert der lenge så det forundrer meg at dei ikkje er komt med på kartbrikka til C-map. Bør eg oppdatere kartbrikka? kartbrikka vart innkjøpt saman med ny plotter hausten 2009.

Etter mi meining så bør ein kunne forvente at kartet er meir nøyaktig enn dette. :confused:

Link to post
Share on other sites

Først bør du undersøke om de offisielle norske sjøkartene har registrert sjømerkene.

Det er Statens Kartverk som foretar målinger og oppdaterer kartdata for norskekysten:

Sjøkart.

 

C-Map (og andre leverandører av elektroniske sjøkart) kjøper kartdata herfra,

slik at kartbrikkene våre blir aldri bedre enn hva som faktisk er oppmålt og registrert av Statens Kartverk.

 

Jeg bruker selv C-Map og har oppdatert kartbrikken ca hvert annet år.

Synes selv at C-Map har vært raske til å få med seg nye sjømerker i mine farvann.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker selv C-Map og har oppdatert kartbrikken ca hvert annet år.

Synes selv at C-Map har vært raske til å få med seg nye sjømerker i mine farvann.

 

Kan du oppdatere den brikken du har,eller må du kjøpe en ferdig oppdatert? Isåfall blir det veldig dyrt. Hva gjør du?

Link to post
Share on other sites

Kan du oppdatere den brikken du har,eller må du kjøpe en ferdig oppdatert? Isåfall blir det veldig dyrt. Hva gjør du?

Hos Seatronic leverte jeg inn den gamle brikka og fikk ny med enda større dekning (Hele Norge, Svalbard, Jan Mayen, Danmark og vest.Sverige) for ca. kr 1100 i våres.

Link to post
Share on other sites

Det er faste priser på oppgradering til siste kartversjoner hvis du allerede har en C-Map kartbrikke.

Dette koster ikke allverden.

Du kan i tillegg bytte til større kart, gå fra rene NT til Max-kart, osv, men da med noe større mellomlegg.

Oppgradering av kart får du gjort flere steder, f.eks. Seatronic i Moss, hos Maritim, m.fl.

Ta en telefon til f.eks. Seatronic hvor du opplyser hvilken kartbrikke du har og hva du vil oppgradere til,

så får du prisen med en gang.

Link to post
Share on other sites

Har eit Nt plus kart frå 2009, eg trur ikkje det har noko med Zoom å gjere og trur heller ikkje det går an å sette inn merker. Har ein Navis plotter, eg vurderer å bytte til Max-Wide kart då dette har meir opplysningar. Er det nokon som har Max-Wide og er det bra?

Link to post
Share on other sites

Har også Cmap NT+ brikke fra 2009, (høsten trur jeg). Har en Interphase plotter.

Irriterer meg grønn på at jeg ofte må Zoome veldig inn, før stakene kommer frem på kart maskinen.

Men selvfølgelig kan være at dine staker mangler på kartbrikken. I såfall ikke de første og helt sikkert ikke de siste.

 

Godt at man også har papirkart.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Må sjekke nermare dette med zoomen når Mariell har samme problem, kan ikkje sei at eg har merka forskjell i høve til dette men skal sjekke det, kan vere at Mariell har rett.

Når det gjeld Max-Wide, får ein ikkje meir informasjon og bilete frå havner og sånt der?

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet om det samme med zoom over. jeg stusset også på første Cmap plotteren min. Ble fortalt at det var normalt av mer erfarne folk her.

 

Max utbyttet kommer an på plotteren din.hjelper ikke med foto på kartbrikken om plotteren ikke støtter det.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...