Jump to content

Bruk av båten /Timer ?

Tine IV

Recommended Posts

Heisan , hadde bare morro av og høre hvor mye dere bruker båten .Da jeg kom hjem fra siste helgtur passerte jeg 400 timer .Litt feil da dette er fra oktober i fjor .Vi satt en gjeng og snakka om båtbruk i helga og da jeg sa at nå runder jeg snart 400 timer gikk han ene og sjekka for det var bare tull .Men kom til kort der ja .Bytta nemlig instumentet i oktober/novemer  sist år så reiner med at den stemmer . Nå kan jeg jo bruke båten mye og gjør det og da jeg ikke jobber .Hadde vært morro da og hørt hvor mye dere bruker båten .

Hilsen kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Dette har det også vært skrevet litt om tidligere.

De siste 3 årene tom 2003-sesongen lå vi på ca. 120t og 1.200nm.

Hittil i år (vi startet sesongen 25.06 pga bytte av båt) har vi gått knapt 100t og ca. 1.050nm.

Bruken er nok sterkt avhengig av type båt, størrelse, og hva slags båbruk en har (lengre ferieturer/helgeturer, eller bare kortere dagsturer og småturer).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Selv har jeg ikke timeregner som fungerer i båten, men kan uansett ikke slå i bordet med mange timer kjørt for motor. Og derfor heller ikke mange nm selv om det kan gå rimelig fort hvis jeg ønsker det. Skal jeg derimot se på hvor mange timer jeg har tilbragt ombord, og definere det som bruk, havner jeg nok raskt oppmot 300 timer. Da har jeg også inkludert kosetiden med lakking og andre småjobber ombord.

Og det er det som er bruk av båt for meg :yesnod:

Samtidig som jeg gjerne skulle tilbakelagt en 3 - 400 timer for motor eller seil, for da regner jeg med at kosetiden ombord dobles eller tredobles? Eller selvsagt enda mer?

Kunne forsåvidt vært morsomt å sett og hørt hva medlemmene i forumet definerer som en vellykket båtsesong (nå vet jeg at noen ikke har "sesong", men dere skjønner sikkert hva jeg mener :wink:)?

Hva er det som gir de beste og fleste kick'ene? Hva er det viktigste? Kanskje vi skal åpne dette som et eget emne, hvis det ikke er gjort tidligere?

Med nærmere ettertanke; Vi gjør det, men kanskje ikke før i oktober - og det er mange timer til oktober! :smiley:

Drøyt 50 timer hittil i år. I fjor var timetallet dobbelt så stort. Forskjellen skyldes nok at den planlagte ferieturen ble avlyst pga mye vind og oppstykket ferie. Loffet derfor rundt i nærområdet uten de lange transportetappene, men med mange fine dager ombord.  :yesnod:

Antall timer viser ikke den reelle bruken av båten. Vi marsjer på 24 knop, og i løpet av 15 til 30 minutter fra hjemmehavnen har vi tilgang til mange fine fiskeplasser, tre store havneanlegg inkludert Bodø sentrum, et titalls flotte strender samt utallige holmer og viker hvor det er ypperlig å gå i land dersom man ønsker å gå tur eller utforske en ny plass. (Ble mye skryt av Bodø-området dette da, men her er virkelig et eldorado for båtfolk!) Dobler du gangtiden, blir antall destinasjoner mangedoblet. Dette medfører at vi utenom ferien kan være på sjøen nesten daglig og kun oppnå et timetall på to -tre timer i løpet av ei uke.

Full fart i båten etter jobb, kanskje innom matbutikken, ut fra havna i halv fem-tiden, fremme på fiskeplassen etter 20 minutter, lage en god middag, slappe av på dekket med nykokt kaffe, ut med snøret, litt kake til kaffen, fiske litt til, kanskje en middagshvil, kanskje ei god bok, fiske litt mer, ta oppvasken, litt mer fisking og kaffe, sløye og tilberede fisken, returnere til havna rundt halv ti, skrive i loggen, spyle av båten. En slik dag gjør at du sovner med et smil om munnen, med gode minner og full av energi. (og gjerne litt i fryseboksen..)   40 minutter på timetelleren tilsvarer 5 timer med velvære  :smiley:

Vær og temperatur er egentlig underordnet (bortsett fra vindstyrken da). Men det er jo ikke å forakte at sola skinner fra skyfri himmel, og at målet med turen er bading og grilling på stranda. :wink:  I perioder med skitvær og landligge, hender det at vi blir så båtsyke at vi drar til båten og overnatter i hjemmehavna.

Sommeren skulle egentlig vart et halvår til. Varmedress er ok, men shorts er bedre  :wink:

Timetall/distanse avhenger jo veldig av farten man går med....

De siste årene har jeg vel ligget i overkant av 100 timer med en snittfart på kanskje 13 knop hva gjelder motorbåt. Altså rundt 1300 NM.

Med den nye båten har blitt cirka 60 timer siden overtakelse i begynnelsen av juli, inkludert 35-40 timers tur fra Sørlandet til Bergen.

Burde selvsagt vært mye mer  :yesnod:

Ikke blitt det helt store i år...ang bevegelser langs kysten  :wink:   men har hatt en flott Ferie og mange fine turer det er jo det viktigste  :smiley:........ikke transportetappene :yesnod:

har ikke alt tilgjengelig her det ligger i båten og regnværet her på "Sørlandet" i dag frister ikke til tur ned der men fant fra  sesongstart...

22 MAI til 2.August

Logget timer  ...95,2

Logget Nm   .....441  :wink:

har vært ute noe mere ca 6 timer

i ferien har vi kjørt 259 Nm

Og timer: 58,8

Logger alt det båten går, har greie instrumenter som gjør den jobben

__________________________________________________________  :diving

hmmm sjekket loggen fra i fjor og her er den ble forbausene lik årets bevegelser

Logg  Start ferie 8070    Logg: 8565     Kjørte Nautic Miles =495  Nm

Timer Start ferie 5111     Timer: 6074    Timer kjørt i ferien  =96,3 timer

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

..... for det meste ligget i ro, har ikke hatt tid

:seeya: Ikke så rart kanskje, når man har 66 fot båt(er) å se etter......... :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det ble en litt spesiell sommer med motorbytte midt i ferien og deravfølgende landligge i to uker. Bruker båt kun til dags/kvelds-turer og registrer så lang 27 timer gange på motor. Favoritthavnene ligger ca 1/2 times gange fra hjemmehavn og foretrekker å komme hjem rundt kl 20. Antall motortimer er så langt 27. Antall motortimer med ny motor er 10, antall timer ombord i samme periode er ca. 55. Dette gir meg ca. 5,5 timer ombord pr. driftstime på motor.

I tillegg kommer ca. 50 timer knestående ombord i havna ved motorbytte i stort sett stekende sol.   :seeya:  For en gans skyld har jeg greid å bli solbrent på korsryggen.  :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Vi har hatt mange fine dagsturer og helgeturer m/overnatting. I tillegg har vi hatt en ukestur til Koster og en to-ukers tur til Kristiansand. Vi har kjørt sørlandet på kryss og tvers og hatt en aldeles glimrende ferie,- i maksvær! Vi har "trålet" både Blindleia og "den nye" sørlandsleia. Vi har også besøkt de fleste byene og vært i de flotteste uthavnene, masse bading for både guttene og oss voksne. For de små var nok besøk i Dyreparken i K.sand og seiling med kaptein Sabeltann's skute blant høydepunktene. For oss voksne var hele turen som å oppleve perler på en snor,- rett og slett! Du verden for et flott land vi bor i og for en kyst...

Jeg nevnte maksvær og det var det òg, men akkurat utenfor K.sand fikk vi en del sjø bakfra, på tur inn til byen, som ikke alle ombord var like glade for. Vi gikk langt ut på vei sørover og det blåste ganske friskt da vi satte kursen inn mot fjorden. Vind var det også på retur, men da fikk vi den mere forfra og det var bedre. Bortsett fra dette området hadde vi flott vær og nesten ikke vind. En uforglemmelig tur.

Utenfor Horten stoppet motoren av seg selv og det viste seg at den var tom for olje. Ingen olje i kjølsvinet og motorrommet var helt rent. Vi merket noe oljedamp pga den hete oljen og oljetrykkslampa pep et sekund og så stoppet motoren. Vi vet enda ikke hva som har skjedd, men den har rett og slett kvittet seg med oljen ut sammen med eksosen,- regner vi med. Motoren er en ny Volvo Penta KAMD43, kjørt ca. 170 timer. Hadde førstegangsservice ved nøyaktig kjørte 50 timer. Motoren skal ha 11 liter olje og vi fylte på 10 liter etter stoppen... Er det noen av dere der ute som har vært borti noe lignende, har hørt om noe sånt før eller kan tenke seg hva som har skjedd? Båt og motor er tatt på land og motoren skal ut for full sjekk. Garantisak selvfølgelig, men ubehagelig og irriterende på en ny båt/motor. Heldigvis var det siste feriedag det skjedde på og vi har uansett hatt en fantastisk fin sommer i en båt vi ellers er kjempefornøyd med. Noen småting har det vært, men Scand Boats fortjener all mulig ros for måten de har taklet våre henvendelser på, også i fellesferien! Uten å overdrive tror jeg vi kan si at de har vært fantastisk serviceminded, kunne på ingen måte ha vært bedre! Rask, hyggelig og oppofrende har de vært hele veien, for at alt skulle være til det beste! Dem kan vi regne med når det er noe,- det fortjener dem masse ros for! Slikt skaper tillit og gir trygghet som båtkjøper! Nå venter vi spent på hva som skjedde med Volvo'en.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...