Polarn Startet 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2010 (redigert) Gearet til venstre har en 2 cm kortere aksel enn det til høyre. Jeg trenger å bytte om de to akselene da gearene er ulike og jeg skal ha det ti venstre i båten. Noen som vet om dette er gjennomførbart? Tenkte å ta en DIY hvor de av dere som har peil kan guide meg igjennom dette. Venstre Gear: 1,92:1 Høyre Gear: 2:91:1 Redigert 7.Mai.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Fant en skisse over gearet, men synes ikke de stemmer helt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Med så mange o-ringer i sprengskissen kan det ikke annet være enn masse olje bak dette. Tømmer derfor gearet for olje. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 For å komme til skruene bak så måtte jeg pelle av kjølerørene. De satt i 4 stk umbrakoskruer med pakninger bak. Da var det bare å skru av 12 mm 6 stk skruer for å komme til bakenden. Forventet meg at bare dekselet skulle komme av men hele greia kom i et stykke. Tannhjulent til akselen har 42 tenner. Håper ikke selve utvekslingen sitter her. Det gjør det litt enklere å bare bytte om hele greie mellom gearene. Hva mener BP folket? Slik ser det ut innvendig. Er det brune rust eller avleiring? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Da fikk jeg delt det andre gearet og fikk meg en maks ned tur. DET GÅR IKKE Absolutt alt er forskjellig av tannhjul og går ikke over ens. Eneste trøst er at jeg da får bruke en centafleks eller no for å få riktig lengde på aksel. Selve akselen sitter fast i tannhjulet. Jaja, sånt man lærer av så får ta det med et smil Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
free Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 det hender av og til at en har litt aksel å gå på, har du det Polarn? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 (redigert) 1,3 cm igjen innover. Har en del utover da. Redigert 7.Mai.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
free Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 (redigert) hehe, festlig, du får flytte motoren 7 mm bakover da. du bør rette inn akselen/mororen på nytt uansett, så kan det jo hende du har litt å gå på i flensen og? Redigert 7.Mai.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 haha, ikke no morsomt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Men jeg fant på det geart jeg skal bruke et stykk tett oljekjøler. Trolig sinken som har satt seg fast. Fikk staket opp og fikk gjennomstrømning med vann. Satt inn rørene med Nye Sun alt i 1 Extra Power i henhold til en annen tråd. Skal få stå til i morgen så får vi se. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 free skrev: Du bør rette inn akselen/mororen på nytt uansett, så kan det jo hende du har litt å gå på i flensen og? Så du mener det er mulig å dytte akselen lenger bakover med flensen som sitterpå akselen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
free Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 det er kanskje mulig, stikker noe av akselen helt gjennom flensen så kan du jo flytte frem flensen på akselen, blir en vurderingssak. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Men er det 2 cm minimumskravet for den vannsmurte dingsen jeg ikke husker navet på? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
GeirFrode Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Vet ikke helt om jeg har forstått problemet helt. Er det slik at du vil ha akselen lenger bakover, så propellen ikke butter i cutless-lageret? Går det ikke an å få dreiet et passende avstandstykke du kan sette i mellom gearet og akselflensen? Har ingen erfaring med sånt, men det burde vel være mulig. Alternativt sette inn en fleksibel kobling. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Du har forstått problemet rett. En centafleks hadde vært noe ja, men er dyrt. Noen her som har avstadsstykke for MS3 gear liggende? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Evt, hvor er det mulig å få laget et på et par cm? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
logget av Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Unnskyld. Hvorfor lager du ikke en ”spacer”? En tykk mellomleggskive er jo fort gjort å lage av bolt eller plate. Sitér dette innlegget Link to post
lillefot Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 hei.jeg har åog et sånt gear.så jeg lurer på hva disse kjølerørene går til på motoren din hva det øverste røret er til og hva det nederste går til.har en motor som jeg skal montere i måten min .som ikke har vært der tidligere sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 (redigert) Ole Petter: Var ikke noe dumt forslag. Går det ann å bruke f.eks muttere mellom flensene for så å bruke lengre bolter? lillefot: Vanninntaket på min båt går via det nederste og det øverste går til motoren. Disse rørene går via 4 kjølerør som kjøler oljen i gearet. Glemte å si at Sun oppvasktablett fungerte dårlig til ingen effekt for å løse opp det som satt i oljekjølerne på gearet. Redigert 8.Mai.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.