Jump to content

Mercruiser 7,4 liter mpi: Er den sur og trenger plugger?

Odd Thomas

Recommended Posts

Dersom belgen på eksosen har hoppet av kommer mye mer eksos inn i båten...... men da vil du høre at det bråker litt mer også.

Er vel lurt å få sjekket at det ikke ligger noen feilkoder på den. Kan jo være en dyse som henger, ellers så har de hatt en liten tendens til å trøble litt med kaldstartfunksjon som henger.

Plugger hvert år kan da vel ikke være nødvendig......? :eek:

Jeg har også hørt at du skal bytte plugger hvert år, dvs om du vinterkonserver den helt med oljeblanding i sylinderene. Om du ikke gjør det tror jeg ikke det skulle være nødvendig. Likevel bytter jeg hvert år for å ha best mulig tenning hvert år for å være sikker, liten investering synes jeg. Sikkert ikke nødvendig men .....

Eksos har jeg også opplevd blitt trekt inn i lavfart eller ved tomgang på min 5,7L MPI 2007 mod, det jeg hadde var at belgen hadde skader slik at eksos ble dratt inn, men jeg hørte ikke så stor endring i lyd før etter rep, da la jeg merke til at den hadde bråket mer. det skyldest nok at det må ha skjedd gradvis. Sjekk også om belgen ikke har ørsmå sprekker. Det var mitt problem, ikke sikkert du har det samme.

Takker for supre svar. Jeg sliter nemlig mer og mer med kaldstart. Samtifig har jeg sperkker i eksosbelgen. Sprekkene er ikke store, men det ser liksom morkent ut. Knutebelgen er like fin. Jeg tenkte at varmen ville gi dette problemet med sprekker med en gang, og ville prøve¨å kjøre med denne en sesong til. Nå er jeg ikke så sikker på det lenger :)

Hjelper det å kvitte seg helt med eksosbelgen? Den skal vel strengt tatt ikke være nødvendig?

Har forresten noen erfaring med at det blir lekkasje rundt styrebolten og hvilke konsekvenser dat kan gi, samt utfordringen med å evt. skifte denne?

Takker for supre svar. Jeg sliter nemlig mer og mer med kaldstart. Samtifig har jeg sperkker i eksosbelgen. Sprekkene er ikke store, men det ser liksom morkent ut. Knutebelgen er like fin. Jeg tenkte at varmen ville gi dette problemet med sprekker med en gang, og ville prøve¨å kjøre med denne en sesong til. Nå er jeg ikke så sikker på det lenger :)

Hjelper det å kvitte seg helt med eksosbelgen? Den skal vel strengt tatt ikke være nødvendig?

Har forresten noen erfaring med at det blir lekkasje rundt styrebolten og hvilke konsekvenser dat kan gi, samt utfordringen med å evt. skifte denne?

Det er ikke farlig for motoren å kjøre uten eksosbelg, men båten bråker mye mer og eksosen kommer inn. Er den gammel og morken så hjelper det ikke med varme..... Og når du bytter den så vil jeg jo si at det er dumt å ikke bytte knutebelg og girwirebelg i samme slengen. Jobben er jo nesten den samme. Anbefaler å satse på originaldeler til dette. Har dårlig erfaring med uorginalt. Orginal skal holde i fem år.

Lekasje rundt styrebolt er noe dritt. Det finnes en sånn lure løsning med å bore hull på sidene av transomen bak for å komme til å bytte, har ikke prøvd den løsningen men tror jeg hadde valgt den tunge veien. Av med drevet, ut med motoren, av med transom. Da får du også byttet pakning rudt transom om der også er lekkasje, og det blir greit å komme til for å gjøre en ordentlig jobb, Men for all del, det bør jo kunne funke med jukse metoden også, og har du lite tid å gå på så er det vel verdt et forsøk.

Startproblem + MPI = Diagnose

Bensinen er nok ikke problemet her, siden dette problemet oppstod i fjor sommer, men bensin kan man godt regne som ferskvare og jeg synder der som fyller full tank før landsetting om høsten.

Nei du synder ikke der, det er det beste å fylle tanken på høsten før den skal på land. Mest for å hindre kondens i tanken. Bensinen tåler fint å stå over vinteren uten problem så lenge det ikke er mye luft i tanken. Da kan kondens oppstå ved temperatur endringer. Så fortsett med å fylle opp tanken :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...