Jump to content

Bør man kjøpe 35 år gammel Coronet Oceanfarer?


dykkern

Recommended Posts

Vi er på utkikk etter "ny", større båt, og har funnet en som ser ut til å være i god stand.

Båten virker velholdt, og det er fabrikknye V8'ere fra 2002 med ferskvannskjøling.

 

Jeg ser at spesielt eldre båter kan ligge på Finn i månedsvis, og at prisene justeres nedover etterhvert.

 

Er det noen formening om hvor lett det vil være å få tilbake pengene man investerer i en 35 år gammel båt?

Kjøper folk så gamle båter fremdeles? Eller skal "alle" ha nytt skrog, og minimalt med treverk ?

 

Det er snakk om en båt på 32 fot og pris noe over kr 300.000,-

Link to post
Share on other sites

Det blir vanskelig å si noe så lenge du ikke nevner merke. Mange gamle båter er av så god kvalitet at 35 år ikke er noe problem. Og så kommer jo kost/nytteverdi inn. Du får neppe en "ny" 32fots båt med 2xV8 under 1 mill. Så da har man valget mellom en liten båt som er nyere eller en eldre hvor du får mer plass.

Link to post
Share on other sites

Det er snakk om en coronet oceanfarer

Så jeg tviler ikke på at skroget holder i mange år videre, men jeg er mer bekymret for et eventuelt videresalg om noen år igjen.

Jeg har ingen planer om å selge igjen med det første, men om 3-fot syken skulle melde seg igjen så...

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det foregår en prisjustering i markedet på gamle båter. De har i mange år vært omsatt for håpløst høye priser i forhold til hva de reelt er verdt. 80-talls båter med saltvannskjølte motorer har blitt solgt for priser som får handelen til å fremstå som russisk rulett.

 

Det er mange båtselgere som har mått jenke seg kraftig på pris de siste par årene for å få solgt, da man rett og slett må innse at 80-talls design med slitne motorer og korroderte el-anlegg ikke er gull verdt. Samtidig som produksjonslinjer på nye båter har blitt mer kostnadseffektive. Tilgangen på nyere båter er stor nå i forhold til før.

 

En sånn prisregulering foregår vel gjerne over flere handler også. Så det slutter nok ikke med det første.

 

-mvh eier av 30 år gammel båt ;)

Link to post
Share on other sites

Har tenkt samme tanken. Redd for å handle eldre båt nettop fordi det kanskje blir som eingangs-service...... Knallbra for oss i øyeblikket, men etterpå....?

Det er jo allment akseptert at båter skulle holde seg i pris, men eg ser det er på godt tur nedover siste to-tre år. Fiiint det.

Greit eg taper kanskje 30-40% sjølv og. Men det er sånn det er.....

Blir sjokkert når eg ser enkelte båter på finn. Bilder av båtens hjerte.....Ser ut som ein container på ein miljøstasjon oppi motor-rom, og så forventer de "markedspris". Off...

Så bruk sunn fornuft å vei opp for dine behov. Det vil alltid være "tregere" å selge ein gammel båt, det vil det. Men er båten godt holdt, modernisert jevnlig, og pen å se til, så vil den være attraktiv for andre en deg også.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en Coronet 32 Deapsee Tror det er samme skroget det var en bra båt solid bygget og god i sjøen. Skroget har ganske dyp v bunn foran noe som gir en myk og fin gange i motsjø men den kan være lut krevende på unnafuring i grov sjø. Den er forøvrig ganske tungdrevet så om det er en besinmotor som står i ville jeg aldrig luktet på og kjøpe denn. Den jeg hadde var utstyrt med to AQAD40B vær på 165 Hk og det gikk 70 l/t når jeg gikk med 22 kn. Så med bensinmotor vil det vel ryke med 100 l/t og det blir dyrt i lengden.

Link to post
Share on other sites

.... og det er fabrikknye V8'ere fra 2002 med ferskvannskjøling.

 

...Den er forøvrig ganske tungdrevet så om det er en besinmotor som står i ville jeg aldrig luktet på og kjøpe den..

...Så med bensinmotor vil det vel ryke med 100 l/t og det blir dyrt i lengden.

Samme tanke slo meg da jeg så innlegget til Dykkern.

Dersom disse V8`erne er bensinmotorer, bør du enten eie ditt eget oljeselskap

eller ha usedvanlig gode sponsoravtaler i Nordsjøen.

Eller kun satse på turer i nærmiljøet?

 

Mange argumenterer med at bensinmotorer er billigere enn diesel,

slik at man "kan kjøpe mye bensin for mellomlegget".

Mulig det, men de jeg kjenner som har hatt bensinmotorer har i praksis aldri passert 2000 rpm,

og holder seg trygt innenfor en radius på 5 nm fra hjemmehavna.

Alt annet blir for dyrt når båten er stor og tung.

 

Men bortsett fra det tror jeg en velholdt Coronet Oceanfarer alltid vil ha et annenhåndsmarked

dersom båten er velholdt, i god stand og normalt godt utstyrt.

Det er en lekker klassiker som mange snur seg etter uansett 35 år eller mer.

Men den dagen du skal selge igjen, vil nok to tørste bensinmotorer skremme potensielle kjøpere mer

enn en velholdt og velbygd klassiker som sikkert har potensiale for enda 35 gode år på sjøen.

Link to post
Share on other sites

På full sugge kan du regne med 150 liter i timen, eller rundt 5 liter per n.mil, det tilsvarer ca 65 kr per n.mil. Dog kan du kanskje klare å strupe ned mot 30-40,- per n.mil i den mest økonomiske planefart, men du skal alikavel være rimelig "millioner" for å farte rundt i denne. Fast sjoret til kai er jeg redd en lett blir med en slik båt ;-(

 

En tur retur Bergen Haugesund vil med andre ord fort koste 5-6000,- Nok :cryin::eek:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er den båten Snekker'n linker til og ja, V8'erne går på bensin..

 

Men blir det egentlig så mye billigere med dieselmotorer?

Det er vel ikke mer enn ca 2 kr forskjell på marinaene mellom diesel og bensin?

 

Vil ikke to diesel-motorer veie mer, og dermed måtte gå kanskje litt tyngere enn bensinmotorer?

og dermed bruke litt mer diesel enn tilsvarene for bensin?

slik at resultatet ikke blir så veldig stor forskjell?

 

(Jeg har ikke greie på dieselmotorer i det hele tatt, har kun hatt bensin.. så mulig tankegangen min er helt fjern?)

 

båten vil bli brukt på en langtur i året, tur-retur Sandvika-Lyngør, og resten av turene vil nok begrense seg til maks Sandvika-Drøbak.

Er det noen som tar sjansen på en estimering av bensinforbruk for en sommersessong på dette?

Båten vi har nå bruker vi straks det ikke blåser kuling eller høljer ned så du ikke ser sjøen for bare vann :smiley:

så jeg mener den vil i så fall kjøres ofte, men kanskje ikke så langt.

Og vi nyter turen, ikke bare fortøyningsstedet, så farten vil nok ofte være lav (10-20 knop)

 

Men jeg tolker vel svarene her til at bensinmoterer i en slik båt blir for dyrt for en vanlig lønnsmottaker..

 

Takk til alle som har kommet med tilbakemeldinger!

Link to post
Share on other sites

Men blir det egentlig så mye billigere med dieselmotorer?

Det er vel ikke mer enn ca 2 kr forskjell på marinaene mellom diesel og bensin?

 

På Østlandet så er vel dieselprisen pr. idag i snitt rundt 9,00 kr. Bensin på marinaer har jeg ikke sett til under 13 på flere år.

 

Tror nok at Oceanfareren blir en dyr fornøyelse å farte rundt med. Fin klassisk båt, men jeg hadde ikke køpt den.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg fylte tanken på båten min med diesel i gård kr 6,20 pr l. Tanket bilen min i dag kr 12,67 pr liter. Etter mine beregninger blir da bensinen dobelt så dyr som dieselen.

Med 520 HK bensin vil det dra 200 -230 l/t på max om en drar av til det havve er enda forbruket på mer en 100 l/t. En dieselmotor har langt høyere virkningsgrad en en bensinmotor derfor vil en diesel bruke betydelig mindre drivstoff for og avgi samme efektn. Totalt sett koster det nokk 3-4 ganger mer i brennstoff og kjøre samme distansen med bensin kontra diesel.

Den båten ville jeg ikke ha kjøpt med mindre jeg fikk den rasende billig < 100.000,- slik at jeg kunne hive ut bensinslukerene og montere et par nye dieselmotorer.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting er om du aksepterer bensinmotorer og hva det koster å drifte disse.

En annen situasjon er dagen du bestemmer deg for å selge båten.

 

Mange er opptatt av hva båten isolert sett koster, men det regnestykket er ganske enkelt:

Din kjøpesum ved anskaffelse, minus det du selger den for om 6-7 år.

Og da er jeg redd dette motorvalget i utgangspunktet kan være noe diskvalifiserende.

Med dagens fokus på miljø og avgifter er det ingenting som tyder på at dobbelinstallasjon med V8 bensin

vil være hverken noen miljø-, markeds- eller økonomivinneri fremtiden.

Så fra å diskutere hva man for solgt for, er spørsmålet kanskje om man får solgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 2 Coronet-båter, en 24 Midi og en 27 Seafarer II.

 

Flotte og påkostede båter som holder i 30 år til! Eneste problemene jeg støtte på var noen ufarlige krakkeleringer og litt overvannslekkasjer rundt vinduer o.l.

 

24 Midi hadde 2 x bensin på 130 hk hver. Brukte båten mest i snekkefart og den brukte i snitt ca 10 l/t totalt på 7 år. Kjørte anslagsvis 5% av tiden i planende fart.

27 Seafarer II hadde en diesel på 220 hk. Originalt hadde båte 2 x bensin på 170 hk hver. 220 dieselhk ble for lite og motoren jobbet i meste laget heletiden. Og MYE støy!! Solgte pga støy.

 

Du må vurdere at etterspørselen etter slike båter - og spesielt med bensinmotorer - vil gå ned. Om du ikke får båten superbillig ville jeg styrt unna om båtkjøpet blir sett på som "å bytte båt igjen etterhvert".

Om du derimot ser for deg å ha båten i 10 år+ samt bruke den som snekke i nære kystområder, kan jeg sterkt anbefale kjøpet.

 

Alle kom og pratet ved kai når jeg dukket opp med en Coronet....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Selv med småturer i skjærgården vil denne bli en svært dyr fornøyelse, sannsynligvis så dyr at det ikke lenger vil være kjekt. Du snakker om å ligge mye i fartsområdet 10-20 knop, dette blir for meg å oppfatte som mye kjøring i halvplan, dvs det blir svinhøyt forbruk per n.mil, da en i det fleste tilfeller bruker mye effekt å skubbe en båt i oppoverbakke kontra farten en oppnår. I halvplan kan du helt sikkert regne langt mer en de 4-5 literene per n.mil som den vil trekke i plan, altså langt mer en om du skubber på og bikker den over i plan der farten øker og forbruk per n.mil går ned. Å kjøre i halvplan på en planende båt er derfor noen en ofte vil unngå da dette er dårlig drivstofføkonomi, samt den største belastning for motrer og drev. Skal du bruke denne som snekke, vil nok forbruket begynne å dra seg til fra rundt 6-8 knop.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...